هر آنچه که باید در مورد طلاق توافقی بدانیم؟

طلاق توافقی (Uncontested divorce)، در این نوع طلاق زن و مرد، هر دو به توافق رسیده اند، که از یکدیگر جدا شوند.&

توسط ABDOOSNEWS در 29 دی 1400

طلاق توافقی (Uncontested divorce)، در این نوع طلاق زن و مرد، هر دو به توافق رسیده اند، که از یکدیگر جدا شوند.  در طلاق توافقی به حقوق، مخصوصاً حقوق مالی زوجه از قبیل نفقه و مهریه رسیدگی می‌شود، و  زوجین  بر سر مسائلی از قبیل حضانت و سرپرستی با یکدیگر توافق می‌کنند و به تفاهم می رسند. اما اگر یکی از افراد در پی سنگ انداختن برای روند روند طلاق توافقی  باشد، مسلما طلاق توافقی به راحتی صورت نمی گیرد و مسائل و مشکلاتی را  به وجود می آورد. به طور کلی به دلایلی، ممکن است،  زن و مرد با یکدیگر دچار مشکل شوند و بخواهند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، باید بر سر مسائلی، مثل حضانت و پرداخت مهریه  به توافق برسند، یعنی اگر مرد به طور کامل مهریه را پرداخت کند و یا زوجه در قبال طلاق، مهریه خود را و در رابطه با حضانت هم مشکلی نباشد، طلاق توافقی بدون درد سر صورت میگیرد. اما اگر در رابطه با مسائل فوق زوجین به تفاهم نرسند یعنی زن تمام و کمال مهریه خود را بخواهد و مرد توانایی مالی نداشته باشد و یا توانایی مالی داشته باشد و به دلایلی از قبیل عشق و علاقه یا آزار و اذیت زوجه ‌مهریه و نفقه را پرداخت نکند و مسئله حضانت هم با مشکل روبه‌رو شود، طلاق توافقی قطعاً به مشکل بر می‌خورد و باید برای حل این مسئله یک وکیل ماهر و مجرب در صحنه حاضر شود و مشکلات با توجه به اساس و پایه قانونی پیگیری و حل کند. بنابراین اگر بخواهید پرونده روال درست و مطلوب را طی کند پرونده را باید به وکیل بسپارید که او به واسطه آشنایی با تبصره و قانون برای ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام کند.

 ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را در رابطه با طلاق توافقی و هزینه طلاق توافقی برای شما مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

مدت زمان طلاق توافقی چقدر است؟!

 بر اساس اینکه  قانون طلاق توافقی دچار تحول شده،  باید زوجین هر دو در سامانه مداخله طلاق یا سامانه تصمیم با وارد کردن اطلاعات شناسنامه ثبت نام کرده و یکی از مراکز مشاوره و غربالگری را انتخاب کنند. در مرکز غربالگری و مشاوره اطلاعات زن و مرد ثبت می‌شود و زن و مرد با ارائه دلایل طلاق توافقی به مشاور، یک مرحله از غربالگری را پشت سر می گذارند.  دلایل و مدارک مربوط به طلاق توافقی به مرکز مشاوره بهزیستی ارسال می شود. مدت زمان جلسات  مشاوره ۴۵ روز است که طی ۱ الی ۵ جلسه صورت می‌گیرد،  که تعداد جلسات بستگی به مرکز مشاوره و شرایط زوجین دارد.  در طی این جلسات با زن و مرد صحبت می‌شود تا به صورت دوستانه مشکل خود را حل کنند و از طلاق توافقی صرف نظر کنند. اما اگر زوجین همچنان خواهان طلاق باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق ثبت و بعد از اخذ این گواهی، دادخواست ثبت طلاق توافقی، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال شده و به دادگاه خانواده ارجاع داده میشود.  بعد از ارائه دادخواست به دادگاه مراحل به واسطه وکیل طی می شود و بعد از صادر شدن رای دادگاه به زن و مرد سه ماه فرصت داده می‌شود تا در یکی از دفاتر طلاق اقدام به جدایی نمایند.

چه مواردی در طلاق توافقی حائز اهمیت است؟!

 توافق زوجین برای انجام طلاق توافقی

 توافق در رابطه با پرداخت مهریه

 توافق در مورد حضانت فرزندان

 توافق برای مقدار و پرداخت نفقه

آیا بدون صدور رأی دادگاه، دفاتر طلاق مجاز به جاری کردن صیغه طلاق هستند؟!

 هیچ یک از زوجین خواهان طلاق نمی توانند،  بدون رای دادگاه به طلاق توافقی اقدام کنند و هیچ دفترخانه ای این حق را ندارد، بدون رأی دادگاه صیغه طلاق را جاری نماید.

آنچه باید در مورد حضانت و سرپرستی در طلاق توافقی بدانیم

ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی اعلام می کند، حضانت فرزندانی که پدر مادر آنها از هم جدا شده اند،  به این صورت است که مادر تا سن ۷ سالگی فرزند، عهده دار و قیم فرزند است و بعد از سن ۷ سالگی این سرپرستی به پدر واگذار می‌شود، اما اگر بعد از ۷ سالگی زوجین به مشکل بر بخورند، دادگاه بر اساس شرایط پدر و مادر و مصلحت فرزند حضانت را واگذار می کند. برای مثال اگر به قاضی ثابت شود پدر صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارد، بعد از هفت سالگی نیز حضانت به مادر واگذار می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

  1. اصل عقدنامه، در صورتی که عقد نامه مفقود شده باشد، یکی از زوجین می توانند بر اساس شماره ثبت شده بر روی صفحه دوم شناسنامه به دفتر مورد نظر مراجعه کرده و با ثبت شماره، رونوشت را دریافت نمایند، که رونوشت عقدنامه نیز برای دادگاه به جای عقدنامه مورد قبول است.

  2. اصل شناسنامه زن و مرد الزامی است.

  3. کارت ملی،اگر زوجین شماره ملی را دارا باشند. نیازی به کارت ملی نیست .

  4. برای پرونده های دارای وکالت ارائه اصل وکالتنامه طلاق لازم است.

  5. نامه پزشکی قانونی در صورت ادعای زن برای ضرب و شتم

  6. آزمایش برای اثبات عدم بارداری

  7. صورتجلسه توافق زوجین

  8. گواهی بکارت در صورت ادعای عدم نزدیکی، که اگر  ثابت شود زوجه باکره است از امتیاز حذف نام همسر برخوردار میشود.

به نکات حائز اهمیت در رابطه با طلاق توافقی توجه کنید

  • در زمان عادت ماهیانه یا نفاس  امکان طلاق و توافقی وجود ندارد.

  • در صورتی که زوجه حامله باشد،  انجام نمیشود.

  • پرداخت مهریه از جانب زوج به زوجه ربطی به توافقی بودن طلاق ندارد، بلکه در طلاق توافقی زوجین امکان دارد با یکدیگر به تفاهم و توافق برسد.

  • دختر و پسری که به عقد هم در آمده باشند نیز زن و شوهر محسوب میشوند و در صورت داشتن اختلاف باید تمام مراحل را برای طلاق توافقی  طی کنند.

  • در صورتی که زوجین مقیم خارج از کشور باشند باید به صورت کتبی، نامه درخواست طلاق توافقی را به کنسولگری ارسال کنند تا برای پیگیری و ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام شود.

مزیت داشتن وکیل برای طلاق توافقی

 وکیل به  به دلیل  دارا بودن مهارت و تجربه و آشنایی با تبصره و ماده های قانونی، مربوط به طلاق توافقی به شما کمک می کند تا در کمترین زمان به مطلوب ترین نتیجه برسید. بنابراین برای بهتر پیش رفتن و سریع پیش رفتن پرونده به شما توصیه میشود برای طلاق توافقی وکیل بگیرید.

 

با توجه به موارد فوق دریافتیم  که قانون برای طلاق توافقی تغییر کرده و زوجین هر دو باید به ثبت درخواست طلاق توافقی اقدام کنند.  طلاق توافقی ممکن است بدون مشکل انجام شود، همچنین ممکن است با مشکل روبرو شود، در صورتی که در هنگام طلاق توافقی با مشکل روبرو شدید، وکیل بگیرید تا روند پرونده شما به خوبی پیش برود.

بیشتر بدانید: بررسی عواملی که موجب می شود تا زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن