آنچه که باید در مورد طلاق از طرف مرد بدانیم

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اختیار طلاق با زوج است و مرد بدون ارائه مدارک  و بدون نیاز به اثبات خاصی، می

توسط ABDOOSNEWS در 3 بهمن 1400

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی اختیار طلاق با زوج است و مرد بدون ارائه مدارک  و بدون نیاز به اثبات خاصی، می تواند زن خود را طلاق بدهد.  طلاق از طرف زوج مختص عقد دائمی است و صیغه موقت یا نکاح موقت نیازی به طلاق ندارد،  زیرا با تمام شدن مهلت صیغه نامه و بخشیدن مدت زمان باقیمانده توسط مرد رابطه نکاح باطل شده و محرمیت از بین می‌رود. بنابراین نیازی به طلاق نیست.  در سال های اخیر مطابق قانون مدنی سابق زوج می توانست، تنها با مراجعه مستقیم به دفتر ازدواج و طلاق،  همسر خود را طلاق بدهد، که این گونه طلاق پیامدهای زیادی را به همراه داشت.  با توجه به  اینکه این نوع طلاق، به دلیل تصمیمات عجولانه انجام می شد. پس از مدتی رجوع طلاق صورت می‌گرفت و این امر سبب هرج و مرج و اختلال در روند مسائل قانونی طلاق و دفاتر طلاق و ازدواج شد.  اما امروزه بر اساس قانون مدنی جدید، فرد باید برای ثبت درخواست طلاق به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و با ارائه  مدارکی از قبیل عقدنامه، اصل شناسنامه و کارت ملی برای طلاق از طرف زوج، اقدام کند.  متحول شدن،  قانون مدنی سبب شد، زوج از تصمیم گیری های عجولانه برای طلاق خودداری کند و  و زن مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

 ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد طلاق از طرف مرد برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در مورد گواهی عدم امکان سازش

ثبت شدن طلاق پس از صادر شدن حکم یا همان دریافت گواهی عدم سازش که توسط دادگاه صادر می‌شود، امکان پذیر است و هیچ دفترخانه این حق را ندارد بدون دریافت گواهی عدم سازش از طرف دادگاه، صیغه طلاق را جاری کند و طلاق ثبت گردد.  در صورتی که در دفترخانه بدون دریافت گواهی نام برده شده، صیغه طلاق را جاری کند، مشمول مجازات است و باید تاوان پس بدهد. 

طلاق از طرف مرد چگونه است؟!

اگر زوج خواهان طلاق باشد، ابتدا در وهله اول باید درخواست طلاق از طرف مرد توسط وکیل یا خود شخص با ارائه مدارک مورد نیاز در دفاتر خدمات قضایی الکترونیک ثبت شود.  بعد از ثبت شدن طلاق از طرف زوج، این درخواست به دادگاه ارجاع داده میشود و یک زمان معین توسط دادگاه تعیین می شود که در آن روز  رای و حکم طلاق صادر می شود. 

مطالعه بیشتر: چگونگی ثبت درخواست طلاق از طرف مرد با استفاده از خدمات حقوقی

ارجاع به داوری در طلاق از طرف مرد

زوجین باید یکی از نزدیکان خود را که به مسائل خانوادگی، شرعی و اجتماعی واقف است، متاهل است و بالای ۳۰ سال سن دارد به عنوان داور برای پرونده طلاق به دادگاه معرفی کنند.  اگر فردی واجد شرایط در میان نزدیکان  زوجین وجود نداشته باشد، زوجین می توانند دوستان و یا حتی همکاران خود را که واجد شرایط هستند به دادگاه معرفی کنند. اگر زوجین داور به دادگاه معرفی نکنند، دادگاه خود  به گزینش  داور برای زوجین اقدام می کند.  بعد از اینکه رای و گواهی داوران به دادگاه ارجاع داده شد،  اگر قاضی با بررسی شباهت و گفته‌ها تشخیص دهد، این زندگی قابل ترمیم و ادامه نیست، گواهی عدم سازش را صادر می کنند. زوجین با در دست داشتن این گواهی می توانند، ظرف مدت ۳ ماه در یکی از دفاتر ازدواج و طلاق به جدایی اقدام کنند.  دقت کنین گواهی ۳ ماه اعتبار دارد و بعد از گذشت مدت ذکر شده فاقد اعتبار است و با گواهی باطل شده صیغه طلاق جاری نمی شود. 

مدت زمان طلاق از طرف مرد

بعد از این که ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد انجام شد، جلسات دادگاه  تشکیل شده  و حکم طلاق صادر می شود.  اگر زوجه اعتراضی نداشته باشد و در انجام طلاق قاطعیت وجود داشته باشد، مدت زمان صادر شدن حکم برای دفترخانه بسته به شرایط زوجین متفاوت است.  با توجه به قوانین و مقررات حکم طلاق  طی ۳ مرحله انجام میشود.  دقت کنید اعتراض مبنی بر رای قاضی توسط زوجه اختیاری است.  اگر بعد از صدور حکم زوجه اعتراض داشته باشد، اعتراض مربوط به مرحله تجدید نظر ارجاع داده میشود . اگر همچنان اعتراض وجود داشته باشد، پرونده به دیوان عالی ارجاع داده می‌شود که جمعا این مراحل به طور تقریبی یک سال طول می‌کشد.  اگر زوج اعتراض نداشته باشد،  ۴ ماه بعد از ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد، حکم قطعی طلاق صادر می شود و  امکان جاری شدن صیغه طلاق توسط دفاتر ازدواج قانونی بوده و مشمول مجازات نیست.

مدارک مورد نیاز برای طلاق از طرف مرد

اصل شناسنامه و کارت ملی زوج 

اصل سند ازدواج

اگر اصل این مدارک در دسترس نبود زوج می تواند به دفتر صادر کننده مدارک مربوطه، مراجعه کرده و المثنی مدارک را درخواست کند.

شرایط مورد نیاز برای طلاق از طرف مرد

مرد که خواهان طلاق است باید از نظر سنی، عقلی بالغ باشد.  برای مثال شخصی که دیوانه است، نمی‌تواند به طلاق دادن همسر خود اقدام کند.

هزینه طلاق از طرف مرد

دعاوی طلاق از طرف زوجین، از دعاوی غیر مالی است و هزینه آن مبنی بر زمان و شرایط مربوطه متفاوت است.

حضانت فرزندان در رابطه با طلاق از طرف مرد

حضانت  فرزندان چه  دختر و چه پسر، تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر است و بعد از ۷ سالگی دختر تا ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی تحت حمایت و سرپرستی پدر هستند.  اما قاضی میتواند بر اساس شرایط زن و مرد برای حضانت فرزندان تصمیم بگیرد.

پرداخت مهریه در طلاق از طرف مرد به چه صورت است؟!

  • اگر طلاق از طرف مرد باشد و اثبات شود که زوجه باکره است،  نصف مهریه به زوجه تعلق میگیرد و مرد موظف است آن را پرداخت کند.

  • اگر طلاق از طرف زوج باشد و زوجه باکره نباشد،  کل مهریه به زوجه تعلق میگیرد‌.

بنابراین مرد باید تحت هر شرایطی مهریه را پرداخت کند. در صورتیکه که توانایی مالی نداشته باشد، حکم اعسار صادر میشود.

به موارد فوق دریافتیم  بر اساس قانون مدنی سابق،  زوج می‌توانست بدون ارائه شواهد و مدارک همسر خود را طلاق دهد،  اما امروزه باید تمام مراحل ذکر شده  برای طلاق از طرف مرد، انجام شود.

آخرین مطالب