ناودانی چیست

به مقاطع فولادی که به شکل U انگلیسی هستند، ناودانی گفته می شود. این محصول که در دسته پروفیل های باز قرار دارد

توسط ABDOOSNEWS در 10 خرداد 1400

به مقاطع فولادی که به شکل U انگلیسی هستند، ناودانی گفته می شود. این محصول که در دسته پروفیل های باز قرار دارد به سه روش پرسی، فابریک نورد سرد و فابریک نورد گرم تولید می شود. بنابراین، در هنگام خرید ناودانی باید بدانید که به چه نوع ناودانی نیاز دارید.

در تولید به شیوه پرسی با قرار گرفتن ورق فولادی در دستگاه رول فرمینگ، فولاد شکل U گرفته و محصول تولید می شود. در روش ساخت ناودانی به صورت پرسی از پرس استفاده می شود. در روش فابریک، ناودانی از ابتدا به همان شکل ناودانی تولید می شود.

 

ناودانی در ساخت ساز بیشتر از دیگر صنایع کاربرد دارد .جنس نوادانی در اغلب موارد فولاد است اما گاهی اوقات از فلز های غیر آهنی نیز در ساخت استفاده می شود. ناودانی انواع مختلفی دارند که روش تولید هرکدام نیز با دیگری تفاوت دارد و بسته به نوع کاربری نوع و روش آن تعیین می‌شود. امروز تولید این محصول در داخل کشور صورت میگیرد و ما از واردات این محصول بی نیاز هستیم. در ادامه به معرفی مدل های تولید شده و کاربرد ناودانی می پردازیم.

 

انواع مدل

ناودانی در ۲نوع مشبک و ساده تولید می شود

 

ناودانی ساده: ناودانی صنعتی و ساختمانی که از ورق گرم ساخته می شود و ممکن است براساس نیاز به صورت گرم یا سرد گالوانیزه گردد.این ناودانی در سایزهای ۸،۱۰،۱۲،۱۴،۱۶ ساخته می شود. ارتفاع ناودانی از۳۰ میلی متر شروع می شود و تا۴۰۰ میلی متر ادامه دارد و متغییر است و اکثراً برای ساخت پل های باربر و موارد دیگر بکار برده می شود.

 

ناودانی مشبک: این ناودانی از ورق گرم گالوانیزه شده به صورت سرد یا گرم ساخته می شود ودر مصارف متفاوتی کاربرد دارند این نوع ناودانی درمصارفی همچون تولید قفسه های فولادی مستحکم ، ساختمان های سبک فولادی ، نصب سنگ بصورت خشک و... استفاده می شود.

 

همان‌طور که در بخش کاربردهای ناودانی بیان کردیم، این محصول فولادی از نظر کاربرد به دو صورت U و C تعریف شده است؛ به همین منظور دو استاندارد UPE و UPN را در نظر گرفته‌اند. اما تفاوت این دو استاندارد در بال‌های به کار رفته شده در هر یک از این دو مورد است. استاندارد UPE بال‌های موازی دارد و برای ناودانی C اختصاص پیدا کرده است در حالی که استاندارد UPN بال‌های مخروطی شکل دارد و برای ناودانی‌ U مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو استاندارد در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که استانداردهای متفاوتی در کشورهای دیگر مدنظر قرار داده می‌شود

 

کاربرد

ماشین آلات

چارچوب

ترمیم بناهای معماری

ساختمان

تجهیزات ساخت و ساز

تشکیلات دریایی

 

روش تولید

- نورد گرم و سرد؛ محصول گالوانیزه بوده (که در آن آلیاژ هایی همچون فولاد و روی به کار رفته و باعث افزایش عمر آن ها می شود. درصد به کارگیری آلیاژهای مختلف، در تعیین قیمت و وزن ناودانی موثر هستند) و تولید آن از طریق نورد گرم و سرد (Hot and cold roll) انجام می گیرد.

 

در نوع دیگری از تقسیم بندی، می توان ناودانی ها را به انواع ساده، مشبک و UNP  تقسیم کرد که با توجه به ویژگی و نحوه ی ساخت آن ها، هر کدام در بخش خاصی کاربرد دارند

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن