جرم جعل امضا و نقش مشاوره حقوقی در آن

جعل امضا یکی از جرم‌هایی است که برخی از افراد سودجو برای سو استفاده از دیگران و یا رسیدن به خواسته غیرقان

توسط ABDOOSNEWS در 18 آبان 1400

جعل امضا یکی از جرم‌هایی است که برخی از افراد سودجو برای سو استفاده از دیگران و یا رسیدن به خواسته غیرقانونی خود استفاده می‌کنند. چراکه امضای هرفردی مخصوص خود آن فرد است که برای انجام امور مختلف از آن استفاده می‌کند و به نوعی قسمتی از هویت فرد را شامل می‌شود.

در هر صورت اثبات جرم جعل امضا نیازمند مشورت با مشاور حقوقی متخصص است تا به کمک وی بتوانید مشکل خود را حل نمایید.

جعل چیست و مشاور حقوقی چه کمکی می تواند بکند؟

قبل از پرداختن به نقش مشاور حقوقی در جعل امضا بهتر است با خود جعل بیش‌تر آشنا شویم. معنای لغوی جعل یعنی خلق کردن و دگرگون کردن و تزویر، به معنای حیله و تقلب و خلاف واقع جلوه دادن چیزی است. در قانون و اصطلاح حقوقی جعل و تزویر به معنای ساختن هر چیزی مثل سند به یکی از طرق پیش‌بینی شده در قانون بر خلاف حقیقت و به ضرر دیگری است.

احکام راجع به انواع مختلف جعل، طی 20 ماده از مواد 523 الی 542 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 و نیز قوانین دیگر بیان شده است. براساس ماده 523 قانون مجازات اسلامی که در سال 1375 تصویب شده جعل و تزویر را عبارت دانسته از:

«ساختن نوشته یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی، خراشیدن، تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی، یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر، یا بکار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب»

همان‌طور که در این قانون آمده جعل امضا و مهر دیگری بدون اجازه وی و به قصد تقلب و ضرر جرم است. 

جعل شامل جعل مادی و جعل معنوی است. موارد جعل مادی در واقع همان مواردی است که در ماده 523 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. ساختن نوشته یا سند، ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن سند و غیره.

جعل معنوی مواردی است که در ماده 534 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است. جعل مفادی یا معنوی سند در ظاهر هیچ گونه خدشه‌ای ندارد اما مطلب قبل از تقریر دچار تحریف شده است. جعل معنوی لزوما توسط مستخدمین، کارکنان ادارات، یا اعضا دفاتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق منطبق با ماده 534 اتفاق می‌افتد.

جرم جعل امضا و نقش مشاوره حقوقی در آن

متاسفانه از جمله جرائم زیادی که در بستر استفاده از قولنامه‌ها و قراردادهای مختلف اتفاق می‌افتد، جعل امضا است. همان‌طور که می‌دانید امضا رکن اصلی هر سندی است و انجام اموری مانند چک و سفته و قولنامه بدون امضا ارزشی ندارد. امضا و مهر هر علامتی است که شخص آن را مخصوص به خودش دارد و برای نسبت دادن به خود از آن استفاده می‌کند.

بنابراین اگر کسی امضای دیگری را جعل و از آن استفاده کند، فعل مجرمانه ای را مرتکب شده که مجازات‌های سنگینی برای آن درنظر گرفته شده است.

اثبات جرم جعل امضا و استفاده از کمک های مشاوره حقوقی

اگر جاعل حرفه‌ای نباشد قاضی به راحتی جعل بودن امضا را تشخیص خواهد داد اما اگر فرد جاعل حرفه‌ای باشد و بتواند امضای فرد را به صور دقیق جعل نماید، باید از روش‌هایی دیگر جعلی بودن امضا را اثبات کرد. (روش های فیزیکی، شیمیایی و مقایسه‌ای).

چنان‌چه با موضوع جعل امضا روبه‌رو هستید باید بدانید شما باید ادعای خود را مبنی بر جعلی بودن امضایتان، به قاضی اثبات کنید بنابراین حتما با مشاور حقوقی قبل از هر اقدامی مشورت نمایید.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از جاعل شامل شناسنامه، کارت ملی، چک، سند، مدرک و یا هر نوشته‌ای که جعل شده است.

نقش مشاوره حقوقی در کشف جعل امضا

رسیدگی به تمامی جرائم که جعل و استفاده از امضای جعل‌شده را نیز در برمی‌گیرد در صلاحیت دادسراها و دادگاه‌های کیفری است. روند رسیدگی باتوجه به پیچیدگی موضوع می‌تواند برای شما دردسرساز و ناموفق باشد. بنابراین اگر به دنبال اثبات جرم جعل در امضا هستید و نمی‌دانید حالا باید چه کنید، اولین قدم شما مراجعه به یک مشاور حقوقی خوب و کمک گرفتن از او در کشف و اثبات جعل و سپس طی کردن مراحل دیگر برای شکایت از جاعل است.

نکته آخر اینکه جعل امضا ممکن است برای هرکسی اتفاق بیافتد، تصور این‌که این مورد ممکن است برای خودتان یا آشنایانتان به هر طریقی اتفاق بیافتد، کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد جعل ملزومیت بیش‌تری پیدا می‌کند. در صورت هرگونه سئوال یا مشکل بهتر است حتما با یک مشاور حقوقی تخصصی مشورت کنید و به کمک او مشکل خود را حل نمایید.

 

در جریان باشید که شما می‌توانید خدمات مشاوره حقوقی را از طریق سایت مشاوره حقوقی دادیاب نیز دریافت کنید این سایت که یکی از سایت‌های ارائه خدمات مشاوره حقوقی در ایران است با بهره‌گیری از برترین مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری می‌تواند یکی از بهترین راهنما‌های شما در مسائل حقوقی باشد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن