6 روش فرار از مهریه| با این قانون مهریه را دور بزن

بهترین راه های فرار از مهریه در سال های اخیر از موضوعات مهم و مورد درخواست مرد ها می باشد. دنیای امروز دنیای ت

توسط مدیر سایت در 18 تیر 1402

بهترین راه های فرار از مهریه در سال های اخیر از موضوعات مهم و مورد درخواست مرد ها می باشد. دنیای امروز دنیای تخصصی می باشد و هر فرد به تنهایی نمی تواند کارهای خود را در همه زمینه ها پیش ببرد. مثلا در کمیسیون ماده 100 که به ظاهر ساده است و منجر به تخریب ملک های زیادی می شود ، تبصره هایی هست که ملک شما را از تخریب نجات می دهد.

در رابطه با مهریه هم همینطور است. اگر بدانید که چه روش هایی برای دور زدن مهریه وجود دارد و همچنین با آشنایی با قوانین جدید مهریه که بیشتر در جهت منافع زوج تصویب شده ، می توانید از مشکلات حضور در دادگاه ها و زندانی شدن جلوگیری نمایید. البته مهریه حقی است که بر گردن زوج می باشد و موظف به پرداخت آن است اما اگر مبلغ آن بسیار بالاتر از حد توان مرد باشد بهتر است برای نجات از زندان از راه های دیگری استفاده نماید.

در این مقاله چند روش کاربردی و اصولی برای دور زدن مهریه برای شما ذکر شده است.

مهریه بر چند نوع است

برای شناخت بهترین راه های فرار از مهریه ابتدا لازم است انواع مهریه را بشناسید. مهریه نطر به زمان مشخص شده برای پرداخت آن ، چگونگی پرداخت و نوع مطالبه آن به چند دسته تقسیم بندی میشود:

  • مهریه المسمی

این نوع از مهریه وقتی مطرح می شود که زوجی قبل از انعقاد نکاح اندازه و مقداری را که بر سر آن به توافق رسیده اند ، زمان جاری شدن عقد به ثبت می رسانند.بر اساس قانون مشخص کردن و ثبت مهریه مشروط به رضایت طرفین است.

و در اندازه و مقدار مهریه هیچ محدودیتی وجود ندارد . به علاوه مهریه باید دقیق مشخص باشد و برای هر دو طرف معلوم باشد .به این معنی که چیزی که به عنوان مهریه گذاشته می‌شود باید ارزش مالی آن مشخص باشد . و بتوان آن را داد و ستد کرد .یعنی مرد توان پرداخت آن را داشته باشد و مواردی از قبیل اندام‌های بدن مرد مثل کلیه و مانند آن در مهریه قابل قبول نیست.

  • مهریه المثل

در این نوع مهریه گذاشتن و تعیین کردن مهریه از نظر زمانی محدودیتی ندارد. بدون آن هم عقدی که بین دو طرف برقرار می‌شود هم از نظر شرع و هم از نظر عرف قابل قبول است . به این معنی که اگر زن مهریه‌ای را مشخص نکرده باشد عقد او قابل قبول است. و اینطور نیست که حتماً لازم باشد برای عقد مهریه مادی مشخص شود .و مهریه در این نوع عقد جزو عقود با مهریه المثل می‌باشد که در آن شرط مادی وجود ندارد.

  • مهریه المتعه

وقتی در زمان عقد نکاح بین دو نفر هیچ مهریه‌ای مشخص نشده باشد و پیش از آنکه رابطه زناشویی بین دو نفر برقرار شود ،دو نفر تصمیم بگیرند از هم جدا شوند . ای نوع مهریه مشخص می‌شود .که در این شرایط با توجه به اوضاع اقتصادی و مالی مرد در صورت غنی بودن وی و در حد توانش مبلغی از او به زن داده می‌شود.و دیگر لازم نیست به دنبال بهترین راه های فرار از مهریه باشید.

  • مهریه عندالمطالبه

یکی از رایج‌ترین انواع مهریه مهریه عندالمطالبه است اینو مهریه به این صورت است که مرد موظف است هر وقت که زنش اراده کند مهریه او را پرداخت کند و بر اساس قانون فقط وقتی مهریه کاملا در اختیار همسر قرار نمی‌گیرد که مرد ثابت کند یا او وظایف شرعی خود را انجام نداده و یا استطاعت مالی کافی برای پرداخت مهریه ندارد که در این صورت طبق قانون رفتار شده و احتمالاً مهریه قسط بندی می‌شود و اگر زمانی که دو طرف قصد جدایی دارند زن باکره باشد مبلغ مهریه نصف می‌شود

  • عندالاستطاعه بودن مهریه

گاهی اوقات وقتی که مهریه مشخص می‌شود در عقد نکاح ذکر می‌شود که عندالاستطاعه است در این صورت مرد فقط وقتی ملزم است مهریه را پرداخت کند که از نظر مالی توانمند باشد برای پرداخت این نوع مهریه زن باید ثابت کند که مرد تمکن و استطاعت مالی دارد

گرفتن طلاق از طرف خانم

اگر زنی دادگاه برود و تقاضای طلاق داشته باشد در صورتی که دلیل قانع کننده و محکمی برای طلاق خود نداشته باشد . دادگاه اعلام می‌دارد که علت جدایی او قانونی نیست. و مرد می‌تواند مهریه او را پرداخت نکند . در این صورت این مورد به طور غیر مستقیم یکی از بهترین راه های فرار از مهریه است. در این صورت این خانم است که باید تصمیم بگیرد بدون مهریه جدا شود یا قید جدایی را بزند.

بهترین راه های فرار از مهریه

مهریه حقی است که طبق شرع و قانون بر گردن مرد است. و به نوعی حقی است برای زوجه که مرد باید آن را پرداخت کند . اما گاهی اوقات مبلغ آن بیش از حد توان زوج بوده . وبرای اینکه وی مجبور نشود بابت پرداخت آن به زندان بیفتد راهکارهایی تحت عنوان راه‌های فرار از مهریه پیشنهاد می‌شود.

در اینجا به بعضی از بهترین راه‌های فرار از مهریه اشاره می‌شود :

یکی از آنها واگذار نمودن اموال و دارایی‌های مرد به صورت صوری به یکی از نزدیکان معتمدش می‌باشد. که مرد از پرداخت مهریه فرار کند . در زمانی که اختلاف بین زن و شوهر است برای فرار از پرداخت مهریه مرد اموالش را صوری به نام یکی از آشنایان می‌کند. چرا که در مراحل گرفتن نوبت و پذیرش دادخواست و توقیف اموال و استعلام نمودن دارایی‌های مرد ممکن است زمان زیادی طول بکشد. که در این زمان مرد می‌تواند دارایی‌های خود را به صورت صوری به نام فرد دیگری نماید که معمولاً این فرد معتمد وی است. و باید در این نوع معامله هم دقت کرد که بعداً مشکل پیش نیاید.

چه معامله‌ای را معامله صوری می‌گویند

یک معامله‌ای که در آن به صورت واقعی ا موردی جابجا نمی‌شود به این معنا که در این معامله پولی رد و بدل نمی‌شود و خرید و فروشی واقعاً انجام نمی‌گیرد و قصد مشترکی هم بین دو طرف وجود ندارد پس اگر در این معامله ارکان معامله رعایت نشود مشکلی ندارد .

اما نکته بسیار مهم در اینجا این است که ممکن است زن با استفاده از یک وکیل خبره سوری بودن معامله را اثبات کند و این معامله باطل شود که در این صورت عواقبی در پیش خواهد داشت که گریبانگیر زوج و فردی می‌شود که با او این معامله را انجام داده است و حتی ممکن است منجر به حبس تعزیری و یا جزای نقدی بشوند.

  • یکی از بهترین راه های فرار از مهریه گرفتن طلاق توافقی می‌باشد .که در آن مثلاً همسر درخواست طلاق می‌دهد و بر اساس توافق دو طرف یک وکالت بلاعزل از مرد می‌گیرد و در برابر آن مهریه را به مرد می‌بخشد.
  • یکی دیگر از راه‌های قانونی که بعضی مواقع قابل استفاده است جزو موارد فقهی می‌باشد و در قانون نیز به آن اشاره شده عنن هست. که معنی آن ناتوان بودن زوجه از نظر جنسی به نحوی است که حتی یک بار هم قادر به انجام نزدیکی نبوده که این باعث فسخ نکاح می‌شود که زوجه را از پرداخت نصف مهریه مبری می‌کند. البته قابل ذکر است که خیانت داشتن رابطه نمی‌شود
  • یکی دیگر از راه‌های قانونی از بهترین راه های فرار از مهریه اعسار است. اعسار به معنی این است که فرد یعنی زوج به دادگاه ثابت می‌کند که بدهکار است و از نظر مالی شرایط پرداخت مهریه را ندارد در این صورت معمولاً زوج دیگر ملزم به پرداخت مهریه به صورت یکجا نیست


منبع
آخرین مطالب