گرفتن سند برای املاک بدون سند توسط وکیل متخصص ملکی

گاهی اوقات ملک‌‌هایی در زمینی با کاربری غیر مسکونی ساخته می‌شوند که این کار باعث می‌شود نش

توسط ABDOOSNEWS در 25 شهریور 1400

گاهی اوقات ملک‌‌هایی در زمینی با کاربری غیر مسکونی ساخته می‌شوند که این کار باعث می‌شود نشود برای آن سند رسمی گرفت و بنابراین باید قولنامه‌‌ای معامله و نوشته شود. اما اگر بخواهیم در زمینه گرفتن سند برای املاک قولنامه‌ای اقدام کنیم باید چه مراحلی را طی کنیم؟ آیا باید یا یک وکیل ملکی مشورت کنیم یا نه؟

ممکن است خود شما یا در میان اقوام و آشنایان شما کسی باشد که خانه بدون سند دارد یا ملکی را قولنامه‌ای خریداری کرده باشد. برای گرفتن سند املاکی که قولنامه‌ای معامله شده‌اند لازم است تا مراحلی را طی کنید اما برای این‌که در طول مسیر و پیچیدگی‌هایی که ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید دچار سردرگمی شوید بهتر است حتما با یک وکیل امور ملکی خوب مشورت کنید.

مرجع رسیدگی برای دریافت سند املاک بدون سند

از آن‌جا که نداشتن سند می‌تواند باعث دردسرهای زیادی برای مالکین شود و مالکیت آن‌ها مورد سوء استفاده قرار گیرد مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد با نام قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی (قولنامه‌ای). 

در این قانون مرجع و مسئول رسیدگی و صدور سند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (به عنوان صادر‌کننده سند در کشور) معرفی شد تا سوء استفاده‌کنندگان نتوانند از املاک مردم و منابع طبیعی (منابع ملی) به صورت نامشروع بهره‌برداری کنند.

کسانی که املاک خود را به صورت عادی خریداری کرده‌اند و نیز مالکان رسمی که مالکیت ملک آن‌ها به نحو مشاعی است و به دلیل فوت یا مفقود الاثر بودن مالک رسمی و ورثه وی و یا عدم دسترسی به مالک رسمی تا‌کنون موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده‌اند باید در وب‌سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت‌نام کرده و با توجه به قانون فوق نسبت به دریافت سند ملک خود اقدام نمایند که البته بهتر است از یک وکیل ملکی و ثبتی خوب برای این منظور استفاده کنند. چرا که ممکن است در مسیر دریافت سند ابهاماتی مواجه شوند که یک وکیل ملکی خوب از آن آگاه است.

سازمان ثبت (منظور واحد ثبتی است که ملک در آن محل و شهر قرار دارد) پس از بررسی بر اساس مستندات و اسناد ارسالی و پس از تشریفات قانونی سند تک‌برگی شش دانگ برای مالکان صادر می‌کند.

نکته: براساس ماده 2 قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی کسانی که اراضی متعلق به دولت یا موسسات دولتی را در تصرف دارند مشمول مقررات این قانون نیستند و برای دریافت سند باید مستقیما از طریق سازمان راه و شهرسازی خواسته خود را پیگیری کنند.

اگر فردی به رای صارده اعتراض دارد قانون برای او حق اعتراض در نظر گرفته است و این شخص تا ۲ ماه پس از تاریخ انتشار آگهی حق دارد اعتراض خود را به اداره ثبت محل ملک مورد نظر تقدیم کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب وکیل ملکی متخصص در حوزه های ملکی مختلف می توانید به سایت زیر مراجعه نمایید:

https://netnevesht.com/شرایط-درخواست-فروش-مال-مشاع-و-نقش-وکیل-م/

مدارک لازم در املاک قولنامه‌‌ای:

  • کپی از سند مالکیت ملک (سند اولیه)
  • قولنامه یا قولنامه‌‌هایی که متقاضی را به مالک اولیه مرتبط می‌کند.
  • اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی (یا وکالتنامه) و کپی صفحات اول، دوم، سوم، صفحه حدود ملک، توضیحات و صفحات انتقالات
  • ارائه نقشه ملک با مختصات UTM
  • فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل Excel 
  • ارائه فیش بانکی به مقدار تعیین شده بابت هزینه تقاضا
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش (فرم اولیه) و دریافت شماره ورود به سامانه ثبت ملک 
  • ورود به قسمت تکمیل درخواست
  • ارسال مدارک به واحد ثبتی
  • پایان ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده.

چرا به وکیل ملکی برای گرفتن سند املاک قولنامه‌ای یا فاقد سند نیاز داریم؟

مالکیت بدون سند رسمی در برخی شهرها و روستا‌ها سبب شده تا کلاهبرداران بتوانند املاک زیادی را تصرف کنند یا یک ملک بدون سند را به چند نفر بفروشند. عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات و شاید اعتماد اشتباه به افراد سودجو باعث سوءاستفاده‌های زیادی می‌شود بنابراین چنان‌چه دارای ملکی هستید که به صورت قولنامه‌ای خریداری شده است بهتر است هرچه زودتر نسبت به دریافت سند آن اقدام کنید.

 

از آن‌جایی که امور ثبتی اموری تخصصی است و پیچیدگی‌های زیادی دارد و اطلاعات مختلفی در زمینه سنددار کردن زمین و خانه و خلاصه هر ملک قولنامه‌ای دیگری وجود دارد چنان‌چه نسبت به قوانین و مقررات ملکی آگاهی ندارید باید مراحل انجام کار را به یک وکیل امور ملکی متخصص بسپارید تا از هر گونه هزینه اضافه و صرف و وقت انرژی شما جلوگیری شود و روند پرونده در مسیر درست و قانونی جلو برود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن