نقش مشاوره حقوقی در اثبات عسر و حرج

طلاق به سبب عسر و حرج، شاید این کلمه به گوشتان خورده باشد. عسر و حرج نوعی از طلاق است که باعث جدا شدن زوجه و خ

توسط ABDOOSNEWS در 18 آبان 1400

طلاق به سبب عسر و حرج، شاید این کلمه به گوشتان خورده باشد. عسر و حرج نوعی از طلاق است که باعث جدا شدن زوجه و خلاصی او از ادامه زندگی پرمشقتش می‌شود. چرا که طبق قوانین کشور، حق طلاق با مرد است و زن برای جدایی باید به شرایط و مواردی که در قانون و قباله نکاح ذکر شده است استناد نماید. یکی از این موارد عسر و حرج است. اما برای اثبات عسر و حرج به مشاوره حقوقی با یک مشاور حقوقی متخصص نیاز است تا زوجه را در این مسیر با تصمیمات درست به هدفش برساند. 

معنای عسر و حرج و مصادیق آن و استفاده از مشاوره حقوقی در اثبات آن

عسر و حرج به شرایطی گفته می‌شود که تحمل زندگی مشترک برای زوجه طاقت‌فرساست. درواقع این شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که ادامه زندگی مشترک زناشویی با زوج مستلزم سختی و مشقت (اعم از جسمی ‌و روحی، مالی، عرضی و ناموسی و غیره) باشد، به حدی که تحمل آن مشکل و غیر‌ممکن شود.

از منظر قانونی، عسر و حرج در سال 1370 و براساس ماده 1130 قانون مدنی با هدف ایجاد حق طلاق برای زوجه در شرایط سخت زندگی زناشویی، اصلاح شد. اما مصادیق ان در تبصره الحاقی این ماده در سال 1381 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. البته همه موارد عسر و حرج قابل جمع کردن و احصاء نيست و هر زني می‌تواند مصاديق طلاق به دليل عسر و حرج خودش را داشته باشد.

برای این‌که بدانید مورد شما از مصادیق عسر و حرج است یا نه، حتما قبل از اقدام به هرکاری با مشاوره حقوقی از یک مشاور حقوقی خوب مطمئن شوید.

مصادیق عسر و حرج در قانون و کاربرد مشاوره حقوقی در اثبات آن

 اما مصادیقی که در قانون آمده، از نظر تمثیلی و نه حصری در 5 دسته یا جنبه قابل رسیدگی است که عبارتند از:

  • اعتیاد مرد به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی، آن‌هم به صورتی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند. البته در این مورد باید مرد از ترک اعتیاد که به نظر پزشک لازم است امتناع کند یا پس از ترک اعتیاد مجددا به مصرف آن روی آورد.
  • محکومیت قطعی مرد به حبس 5 سال یا بیشتر.
  • ضرب و شتم و آسیب فیزیکی به زن و  یا هر گونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه غیر‌قابل تحمل باشد. (کتک زدن و اذیت و آزار)
  • ترک زندگی خانوادگی توسط مرد بیش از 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در مدت یکسال بدون عذر موجه از سمت مرد. مثلا درصورتی که زوج با عذر موجه مثل ماموریت دولتی یا امثال آن غیبت طولانی داشته باشد، مشمول این بند نمی‌شود.
  • ابتلای مرد به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را غیرممکن و مختل کند.

همان‌طور که گفته شد موارد مندرج در اين قانون مانع از آن نيست که دادگاه در ساير مواردي که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود حکم طلاق صادر نکند. بلکه با توجه به شرایط زمانی و مکانی و روحی و جسمی‌ زن، این موارد می‌تواند دارای دامنه وسیعی باشد و شامل کلیه مواردی است که باعث بروز مشقت و رنج و زحمت زوجه شود.

به عنوان مثال درمواردی مثل ازدواج مجدد مرد، عدم ایفای وظایف زوجیت از سمت وی، عدم رسیدگی و توجه زوج به امورات خانواده، وادارکردن زن به انجام امور خلاف عفت، زن می‌تواند به عنوان عسر و حرج برای طلاق اقداک نماید.

اگر زن بتواند به قاضی و دادگاه ثابت نمايد که زندگي او با همسرش سخت وغيرقابل تحمل شده است و طلاق از جانب زوجه به دليل عسر و حرج است و دادگاه آنرا تاييد کند می‌تواند بدون رضايت مرد طلاق بگيرد. به همین دلیل باتوجه به قوانین کشور درصورتی‌که زوجه بخواهد طلاق بگیرد باید برای گرفتن مشاوره حقوقی تخصصی در این مورد با یک مشاور حقوقی خوب صحبت کند.

نکته: طلاق ناشی از عسر و حرج از نوع طلاق بائن است. چرا که درصورتی که از نوع رجعی بود و مرد حق رجوع به زن را داشت،  صدور حکم طلاق به درخواست زوجه کاری عبث و بیهوده بوده و مجددا وضعیت دشوار زندگی به زن تحمیل می‌شود.

اثبات عسر و حرج از طریق مشاوره با مشاور حقوقی متخصص

بر طبق قانون سبب و علت عسر و حرج باید در زمان درخواست طلاق موجود باشد. یعنی اگر زوجه قبل از طلاق به یکی از دلایل عسر و حرج اقدام به طلاق کرده ولی زوج در در زمان حال اصلاح شده باشد، دیگر مستمسکی جهت استناد به عسر و حرج برای زن در دست نیست.

راه‌هایی برای اثبات عسر و حرج وجود دارد از جمله تهیه استشهادیه (مثلا در مواردی که مرد همسرش را از خانه بیرون کرده است) یا آوردن شاهد در دادگاه (به عنوان مثال شاهدی که ضرب و شتم زوجه توسط زوج را دیده باشد).

بنابراین باتوجه به اینکه باید عسر و حرج را اثبات کنید و از سوی دیگر اثبات ان کمی دشوار است بهتر است برای دانستن از نحوه اثبات عسر و حرج با مشاور حقوقی متخصص مشورت کنید.

آنچه که باید در دادگاه اثبات شود، تحقق مصداق و موردی است که باعث به وجود آمدن عسر و حرج برای زن شده است. به همین دلیل مشورت و گرفتن مشاوره حقوقی را جدی بگیرید. امروزه با توجه به گستردگی راه‌های ارتباطی شما می‌توانید به راحتی با یک تلفن با بهترین مشاور حقوقی در تهران یا هرکجای دیگر در این زمینه مشاوره حقوقی تخصصی کرده و بهترین تصمیم را بگیرید.

 

به عناون نکته پایانی باید بگوییم کراهت زوجه از زوج، جزو مصادیق عسر و حرج نیست و زن در صورت کراهت، باید به منظور جدایی، زوج را راضی کرده و مالی به ایشان بذل کند.

آخرین مطالب