درخواست طلاق توافقی و مراحل قانونی آن

یکی از بیشترین پرونده هایی که در دادگاههای خانواده وجود دارد، طلاق و مسائل مربوط به آن است. طلاق توافقی یکی از

توسط ABDOOSNEWS در 30 دی 1400

یکی از بیشترین پرونده هایی که در دادگاههای خانواده وجود دارد، طلاق و مسائل مربوط به آن است. طلاق توافقی یکی از روشهای متداول برای جدا شدن زوجین است که مراحل قانونی و شرایط خاص خود را دارد. ما در اینجا سعی داریم توضیحات کاملی در رابطه با چگونگی درخواست طلاق توافقی و مراحل قانونی آن به شما ارائه دهیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی ساده ترین و آسانترین نوع طلاق است که تمام موارد و شرایط آن به توافق زوجین بستگی دارد. در این نوع طلاق کلیه امور مربوط به حضانت فرزند، مهریه، نفقه و ... همگی به صورت توافقی بین زن و مرد شکل میگیرد. زوجین متقاضی طلاق توافقی باید پس از مراجعه به دادگاه، درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش و یا همان درخواست طلاق توافقی نمایند. و یا اینکه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را به این دفاتر ارائه دهند. 

دادگاه زمان مناسب برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی را متناسب با محل سکونت زوجین تعیین میکند.

مراحل قانونی طلاق توافقی

  1. روند طلاق توافقی به این صورت است که زوجین پس از تصمیم به جدایی، با در دست داشتن مدارک لازم مانند شناسنامه و عقدنامه به دادگاه خانواده مراجعه کرده و فرم درخواست طلاق توافقی که شامل موضوعات مورد توافق مانند حضانت، مهریه و ... است را تکمیل می نمایند.

  2. پس از جلسه رسیدگی قاضی دادگاه زوجین را به مراکز مشاوره ارجاع می دهد. مشاوران وظیفه ایجاد صلح و سازش بین زوجین را دارند و اگر موفق به انجام این امر نشدند، گزارش خود را به دادگاه ارائه داده و گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می نمایند.

  3. دادگاه با بررسی نتیجه، زوجین را به یک جلسه مشاوره در دادگاه ارجاع داده که در صورت مصمم بودن زوجین برای طلاق، در نهایت گواهی عدم امکان سازش با اعتبار سه ماه برای زوجین صادر مینماید.

  4. در مرحله آخر زوجین سه ماه فرصت دارند تا به دفاتر ثبت مراجعه کرده و صیغه طلاق بین آنها جاری شود. در صورتی که زوجین در این سه ماه به دفترخانه مراجعه نکنند، انقضای گواهی به پایان میرسد و باید به طور مجدد درخواست طلاق توافقی را ثبت کنند. 

نکته: 

  • دریافت گواهی سلامت بکارت برای زنان باکره و گواهی عدم بارداری برای زنان غیر باکره برای دریافت گواهی عدم امکان سازش الزامی است.

  • در صورتی که زوجین از انجام طلاق منصرف شوند، میتوانند به دفترخانه مراجعه نکرده و به زندگی خود ادامه دهند.

  • اگر زن در دفترخانه حضور پیدا نکند، به زوجه اخطار داده میشود و اگر در صورت اخطار باز هم در دفترخانه حاضر نشود، صیغه طلاق جاری شده و به اطلاع زوجه خواهد رسید.

  • اگر مرد در دفترخانه حضور پیدا نکند، زن تنها در صورتی میتواند طلاق بگیرد که رای دادگاه و یا سند رسمی وکالت طلاق را در دست داشته باشد.

وکیل طلاق توافقی

بسیاری از زوجین تمایل ندارند در دادگاه حضور پیدا کنند و یا اینکه طولانی شدن روند طلاق باعث خسته شدن آنها میشود و در نهایت تصمیم به اخذ وکیل میگیرند. وکیل طلاق توافقی می تواند بین زن و مرد مشترک باشد و یا اینکه هر کدام از آنها وکیل جداگانهای اتخاذ کنند.

حضور وکیل میتواند باعث کوتاهتر شدن پروسه طلاق گردد و نهایتا در کمتر از یک ماه این امر انجام شود. در صورت اخذ وکیل حضور زن و مرد در دادگاه الزامی نیست و وکیل طلاق توافقی میتواند در تمامی مراحل از جمله: مشاوره، ثبت دادخواست طلاق توافقی و حتی اجرای صیغه طلاق به جای زن و مرد حضور داشته باشد و کارهای مربوط به طلاق را انجام دهد. 

طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق در دوران عقد چه به صورت طلاق عادی باشد و چه به صورت توافقی، مرد موظف است مهریه زن را پرداخت کند. در صورتی که زن باکره باشد، مرد باید نصف مبلغ مهریه را به او پرداخت کند و در غیر این صورت باید مهریه به طور کامل به زن تعلق گیرد. طلاق توافقی از نوع طلاق بائن است بنابراین در صورتی که بعد از طلاق زن باکره و یا یائسه باشد، زوجین نمی توانند پس از طلاق و در زمان عده به یکدیگر رجوع کنند.

معمولا در طلاقهای توافقی زن بخشی از مهریه خود را به مرد می بخشد.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

در این نوع طلاق شرایط خاصی وجود ندارد و تنها در صورتی که زن و مرد قادر به ادامه زندگی نباشند، باید در تمام موارد حقوقی طلاق از جمله پرداخت مهریه و نفقه و حضانت فرزندان و نگهداری آنها به توافق رسیده باشند. در قانون جدید، شرط مشاوره پیش از دادگاه و ضرورت حکم دادگاه برای جاری ساختن صیغه طلاق جزو ضروریات اجرای طلاق توافقی است.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی چیست؟

  • عقدنامه یا سند ازدواج

  • مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه

  • وکالت نامه محضری طلاق در صورت اخذ وکیل

  • شرح توافقات زوجین

  • دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره برای حضور در دادگاه

حقوق زن در طلاق توافقی

در اسلام زن حق طلاق ندارد اما در برخی از شرایط زن حق طلاق به زن داده میشود که شامل موارد زیر است:

  • در صورتی که زن در شروط ضمن عقد، حق طلاق را از مرد گرفته باشد.

  • زمانی که شروط 12 گانه ضمن عقد توسط مرد رعایت نشود.

بجز موارد فوق، زن میتواند از طریق طلاق توافقی و بر مبنای توافقات دو طرف درخواست طلاق داشته باشد.

هزینه طلاق توافقی

طلاق توافقی نیز مانند سایر روشهای طلاق دارای هزینه هایی است که باید توسط زوجین پرداخت شود. دادخواست طلاق توافقی در دادگاه هزینه دادرسی دارد و این هزینه بر اساس ارزش روز تغییر میکند و متفاوت است. همچنین انجام مشاوره طلاق توافقی نیز مشمول هزینه هایی است که در مراکز مختلف، متفاوت میباشد.

تعرفه ثبت دادخواست طلاق توافقی در محضر نیز متفاوت است و به طور معمول کلیه هزینه های طلاق توافقی در تهران بسیار بیشتر از سایر شهرستانها میباشد. در صورت اخذ وکیل طلاق، هزینه حق الوکاله نیز به سایر هزینه ها اضافه میشود.

نتیجه گیری:

طلاق توافقی یکی از آسانترین راهها برای جدایی زوجین به حساب می آید که مشکلات سایر روشهای طلاق را ندارد. در این نوع طلاق پس از انجام توافقات لازم بین زن و مرد و تنظیم دادخواست طلاق توافقی، روند طلاق ادامه پیدا میکند و پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش بین زوجین، صیغه طلاق جاری می گردد.

در صورت اخذ وکیل طلاق، زن و مرد میتوانند بدون حضور در دادگاه،کلیه امور حقوقی طلاق را به وسیله وکیل خود پیگیری و انجام دهند.

آخرین مطالب