کاربرد های انواع لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یکی از انواع لوله های بدون درز است که به دلیل نبودن جوش در آن ها کاربرد زیادی در بخش هایی از ص

توسط ABDOOSNEWS در 30 مهر 1401

لوله مانیسمان یکی از انواع لوله های بدون درز است که به دلیل نبودن جوش در آن ها کاربرد زیادی در بخش هایی از صنعت که لوله درزدار نمی تواند پاسخگو باشد، دارد. این لوله یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین لوله های صنعتی به شمار می رود. این لوله ها توانایی تحمل فشار و مقاومت بیشتری دارند و در صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی بسیار گزینه کاربردی به شمار می آیند. اتصالات مانیسمان مانند سایر اتصالات لوله کشی تنوع بالایی دارند و در سایزهای مختلف اتصالات مانیسمان که معمولا با استانداردها جهانی تولید می گردد. توجه کنید که بنا بر صلاحدید مهندسان، استفاده از لوله های پلی اتیلن و یو پی وی سی در فشارهای بالا کار درستی نیست؛ بنابراین باید از لوله مانیسمان برای اتصالات و تأسیسات کمک گرفت. این لایه بدون درز برای نصب در شرایط ویژه در فشارهای عملیاتی بالا طراحی شده اند.

لوله های مانیسمان در بسیاری خطوط فشار قوی نصب میشوند و به خاطر بدون درز بودنشان، باعث افزایش راندمان کاری در این صنایع میشوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در خطوط هیدرولیک نیز میتوان از این لوله ها استفاده کرد. از لوله های بدون درز میتوان در خطوط صنایع غذایی و دارویی نیز برای تولید محصولات مختلف کمک گرفت. برای مشاهده لیست قیمت با پشتیبانی فروش در ارتباط باشید تا بهترین لوله ها را از طریق مجموعه آهن البرز تهیه کنید. قیمت لوله مانیسمان نیز مانند سایر مقاطع فولادی با نوساناتی همراه است که عواملی نظیر نرخ ارز , هزینه ی گمرک و تامین مواد اولیه تاثیر مستقیم بر آن میگذارد.

کاربرد لوله های مانیسمان در انواع لوله کشی

علاوه بر لوله های بدون درز از لوله API نیز در لوله کشی خطوط گازی بسیار استفاده میشود. علاوه به رده ۱۲۰ نیز فوق ضخیم نیز گفته می شود. لوله مانیسمان رده 80، دارای ضخامت بین 3 تا 9 میلیمتر و وزن 9 تا 150 کیلوگرم است و شباهت زیادی به رده 40 دارد. لوله مسی دارای محدودیتهایی در مقابل گازهای مختلف است و ممکن است در مجاورت گازهای مختلف وارد واکنش شده و خورده شود. طول عمر بالای این محصول یکی از مهم ترین دلایل انتخاب است. قیمت لوله استیل بالا است اما باید در نظر داشت که طول عمر بالاتری در آن محیط داشته و ایمنی بالاتری نیز دارد.

مرحله بعدی لوله را مجددا از بین غلتک ها عبور داده و اکسترود می کنند تا طول آن افزایش یافته و ابعاد مورد نظر به دست آید و در نهایت آن را با عملیات حرارتی تنش زدایی می کنند. مثلا برای ساخت لوله مانیسمان از شمش استفاده میگردد به این صورت که شمش را حرارت داده و سپس به کمک یک سمبه ماتریسی آن را شکل داده و از قالب مخصوص عبور میدهند. پس از اینکه لوله طبق استاندارد معمولش حرارت داده شد در قالب قرار میگیرد یک سنبه به وسط ان شلیک میشود تا لوله ایجاد شود بعد از تولید لوله در کوره مخصوص به خود با حرارت خیلی زیاد تحت فشار قرار میگیرند. همین موارد باعث شده تا لوله های مانیسمان تبدیل به بهترین مقاطعی شوند که در لوله کشی های مختلف از جمله خطوط لوله کشی گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

درنتیجه در انتخاب لوله گاز باید به نکاتی توجه کرد تا بهترین انتخاب، بسته به نیاز، صورت گیرد. طراحان باید فشار و دمای کاری، نوع سیال و عوامل موثر دیگری را در نظر بگیرند. تحت تاثیر این عوامل ممکن است نوسانات زیادی در قیمت لوله گاز اتفاق افتد، که بهتر است از منابع معتبر استعلام قیمت صورت گیرد. استفاده نمود. لوله مانیسمان نیز از انواع لوله هایی می باشد که امروزه استفاده و بهره گیری از آن در صنایع مختلف گسترش یافته است و یکی از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین لوله ها به شمار می آید.

سایر کاربرد های لوله مانیسمان

بنابراین از لوله مانیسمان در مواردی که از حساسیت بالاتری برخوردار است، مانند انتقال سیالات تحت فشار بالا، استفاده میشود. خرید لوله گاز ازجمله مواردی است که از حساسیت بالایی برخوردار است. و برای انتقال گاز ها و مایعات بسیار مناسب است. هر یک از این دو دسته به خاطر روش های ساخت آن ها نام های متفاوتی دارند. قیمت این لولهها معمولاً در مقایسه با لولههای درزدار بیشتر است؛ زیرا کیفیت لولهها بالاست و نحوه ساخت این لولهها پیچیدگیهای بیشتری دارد؛ بنابراین تنها میتوان در مواقع حساس و مکانهای خاص از این لولهها استفاده کرد.

و قیمت لوله مانیسمان یکی از موارد تاثیر گذار در قیمت های ساخت و ساز به حساب آید. همانطور که مشاهده شد کاربرد لوله مانیسمان بسیار فراوان بوده و به خصوص در خطوط انتقال با مسافت زیاد محصولات پتروشیمی، در خطوط انتقال بخار سوبرهیت، بویلرهای فشار قوی و پنلهای خنک کننده آبی بسیار کاربردی است. کاربرد لوله مانیسمان در صنایعی که نحوه اتصال آنها دشوار است بیشتر است.

بنابراین شناخت معروف ترین تولیدکننده های لوله در ایران و نوع محصولاتی که تولید میکنند و استانداردهای تولید آنها میتواند اطمینان شما از انتخاب محصول موردنظرتان را افزایش دهد. در حالت کلی استانداردهای تولید لوله فولادی در ایران شامل ISIRI، IGS و IPS و در آمریکا شامل API و ASTM است. رایجترین استانداردهای تولید لوله گازی در ایران شامل استاندارد IGS (استاندارد گاز ایران)، استاندارد API (انستیتوی نفت امریکا) است. از آلیاژهای مختلفی میتوان برای تولید لوله استفاده کرد که بسته به نوع و فشار گازی که در لوله جریان دارد و همچنین خواصی که در شرایط کاری مورد نظر از آن انتظار میرود، انتخاب صورت میگیرد. اتصالات لوله های مانیسمان نیز در قیمت آن تاثیر زیادی دارد؛ این اتصالات شامل زانویی های نود و چهل و پنج درجه، تبدیلیهای کپ، کج، بوشنده و سردنده، سه راهی مساوی و سه راهی تبدیلی مانیسمان میشود همگی این اتصالات بدون درز تولید میگردند.

از دسته بندی های مهم لوله گاز میتوان به دستهبندی بر اساس روش تولید آن اشاره کرد. مانیسمان، صنعت گر آلمانی در سال های پایانی قرن نوزدهم لوله بدون درز را با روش منحصر به فرد خود تولید کرد. برادران مانیسمان کسانی هستند که برای اولین بار لوله های مانیسمان را در کارگاه شخصی خود تولید کردند. چنانچه قصد خرید این لوله را دارید، پیشنهاد میکنیم برای اینکه انتخاب مطمئن تری برای پروژه صنعتی یا حتی لوله کشی ساختمان خود داشته باشید، از تجربیات و دانش متخصصانی که در این حوزه فعالیت دارند، استفاده کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن