چرا طلاق توافقی پرطرفدار است؟

با در نظر گرفتن مشکلات زیاد در زندگی، زوجینی که تمایل به طلاق دارند، نوع طلاق توافقی را بر دیگر روش های طلاق ت

توسط ABDOOSNEWS در 10 اسفند 1400

با در نظر گرفتن مشکلات زیاد در زندگی، زوجینی که تمایل به طلاق دارند، نوع طلاق توافقی را بر دیگر روش های طلاق ترجیح می دهند. در این روش طلاق باید برخی توافقات میان زن و شوهر صورت بگیرد تا بتوان بدون ایجاد مشکلی، به راحتی جدا شوند. اما برای انجام این کار بهتر است که اطلاعاتی در مورد این روش به دست آورید. در ادامه به مقایسه طلاق توافقی با دیگر انواع آن از جهات مختلف می پردازیم.

آشنایی با طلاق توافقی

زمانی که زوج ها به این نتیجه برسند که بنا به هر دلیلی دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند، نسبت به انجام طلاق توافقی اقدام می کنند. در همین راستا باید برخی از موارد مربوط به زندگی مشترک را مانند انواع تعهدها، دین هایی که نسبت به هم دارند، وظایف و تکالیفی که زن و شوهر باید در مورد یکدیگر رعایت کنند و... بررسی کرده و در مورد تک تک آن ها به توافق برسند. شروط مربوط به این توافقات کاملا وابسته به توافق های طرفین است.

https://idehalmag.com/42843-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%81%d9%82%db%8c/

برخی از توافق های انجام شده در روش مذکور به صورت تیتر وار به شرح زیر هستند.

توافق در زمینه حضانت بچه ها

توافقات مرتبط با نفقه زن و بچه ها و یا جهیزیه خانم

توافق در مورد اجرت المثل دوران زندگی مشترک البته اگر وجود داشته باشد.

توافق در مورد مهریه که پرچالش ترین نوع توافق است.

شایان ذکر است که دادگاه در زمان صدور حکم به تک تک توافقات زوجین توجه کرده و آن ها را معیار اصلی برای توافقات در نظر می گیرد.

تفاوت های طلاق توافقی با دیگر روش ها

برای انجام جدایی و طلاق میان زن و شوهر روش های مختلفی وجود دارد. در این بخش با معرفی اجمالی انواع روش طلاق، به برتری طلاق توافقی نسبت به دیگر روش ها، پی خواهیم برد. به طور کلی سه روش طلاق بائن، رجعی و توافقی وجود دارند.

طلاق بائن (خلعی): در این روش، حق طلاق با مرد است اما بعد از انجام طلاق دیگر مرد حق رجوع مجدد ندارد.

طلاق رجعی: اگر ختم طلاق جاری شود، با رعایت شروطی (1-زن دوشیزه نباشد. 2-زن یائسه نباشد. 3-طلاق بعد از سه مرتبه ازدواج انجام نشده باشد) مرد قادر است در مدت تعیین شده به عنوان عده، به زن مراجعه کرده و طلاق را فسخ کند.

طلاق توافقی: در نهایت درخواست طلاق توافقی که با توجه به نام آن به جرات می توان گفت که بهترین، راحت ترین و کم هزینه ترین نوع طلاق است.

مقایسه هزینه طلاق توافقی با انواع دیگر طلاق

در دیگر روش های طلاق همانطور که اشاره کردیم احتمال دوباره کاری و یا طولانی شدن دادگاه به علت رسیدن به توافقات لازم، بسیار زیاد بوده و این فرآیند نیز منجر به افزایش هزینه ها می شود. هزینه ها می تواند شامل هزینه های روال اداری، حق الزحمه وکالت برای وکیل های طرفین، هزینه های مربوط به تردد برای جلسات دادگاه و... باشند.

روش اقدام برای طلاق توافقی

برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، در ابتدا باید زوج ها با یکدیگر، توافقات لازم را انجام دهند، در مرحله بعدی نسخه ای از توافقات صورت گرفته را به دادگاه ارائه دهند. البته ناگفته نماند که پیش از رسیدن به مرحله دادگاه، باید جلسات مشاوره ای را طی کنند. این جلسات یا توسط خود زوجین و یا وکلای آن ها برگزار می شوند.

معرفی توافق های موجود در طلاق توافقی

قبل از ارائه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه نیاز است که زوجین در خصوص موارد زیر به توافق برسند:

توافقات مربوط به مهریه

برای پرداخت نفقه

روش محاسبه اجرت المثل

محاسبات مربوط به جهیزیه

سرپرستی فرزندان

تعیین زمان برای ملاقات با بچه ها

و....

آخرین مطالب