چالش‌های پیش روی زن هنگام طلاق و نقش وکیل خانواده

متاسفانه به دلیل نبود حق طلاق برای زن در کشورمان، فرایند رسیدگی به طلاق اگر از سمت زوجه باشد، معمولا طولانی و

توسط ABDOOSNEWS در 2 آبان 1400

متاسفانه به دلیل نبود حق طلاق برای زن در کشورمان، فرایند رسیدگی به طلاق اگر از سمت زوجه باشد، معمولا طولانی و پیچیده است. بنابراین حضور و نقش وکیل خانواده در آن بسیار مهم و ضروری است. در این مطلب به چالش‌ها و مشکلاتی که زنان هنگام طلاق با ان روبرو هستند اشاره خواهیم کرد.

شرایط طلاق از سوی زن و وظیفه وکیل خانواده متخصص در آن

مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران، حق طلاق با مرد است. مگر در شرایطی که قانون در نظر گرفته است. براساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی در صورتی که زوجه بتواند عسر و حرج خود را ثابت کند، می‌تواند با طرح دعوای طلاق از سمت خودش و صدور گواهی عدم امکان سازش، طلاقش را بگیرد. 

اما عسر و حرج چیست؟ عسر و حرج به لحاظ قانونی به این معناست که زن در شرایطی زندگی می‌کند که اولا خود مسبب آن نبوده (که اصطلاحا به آن نشوز زن می‌گویند) و دوما به دلیل شرایط به وجود آمده، ادامه زندگی مشترک به دلیل اخلاقی، معیشتی و بسیار دشوار باشد. عسر و حرج را باید به دادگاه و قاضی ثابت کند تا بتواند حکم طلاق خود را دریافت نماید.

همین موضوع اثبات عسر و حرج و مشکلاتی که برای اثبات آن وجود دارد یکی از چالش‌های پیش روی زن برای طلاق است. بنابراین باید با وکیل خانواده متخصص در امر طلاق مشورت کرده و با کمک وی مسیر پیش رو برای طلاق را طی کند.

اگر بخواهیم موارد و مصادیق عسر و حرج را بیان کنیم، به طور خلاصه همان موارد یا شروط 12گانه‌ای که هنگام نکاح آن را امضا می‌کنید از مصادیق عسر و حرج است که درصورت تحقق، زوجه می‌تواند با استناد به ان تقاضای طلاق نماید. ازجمله:

  • نفقه یکی از اصلی‌ترین حقوق زن است. عدم پرداخت نفقه زن از سوی شوهر به مدت ۶ ماه مصداق عسر و حرج است.
  • عدم امکان ادامه زندگی به دلیل بدرفتاری زوج
  • بیماری خطرناک مرد در صورتی که سلامتی زن را به خطر بیاندازد. اثبات این بیماری نیز می‌تواند باعث طلاق از سوی زن باشد.
  • اثبات جنون و دیوانگی زوج
  • اشتغال زوج به کاری که حیثیت و آبروی زوجه و خانواده وی را به خطر بیاندازد.
  • محکومیت شوهر به مجازات و تحمل حبس به مدت 5 سال یا بیشتر
  • همچنین جزای نقدی که منجر شود همسر زن به ۵ سال حبس و بیشتر محکوم شود.
  • طلاق از سمت زوجه. مرد حق طلاق را می‌تواند در هنگام عقد به زن بدهد که در این صورت زن برای طلاق مشکلی نخواهد داشت.
  • اعتیاد مضر زوج و مخل بودن آن در زندگی به‌طوری که مرد را از پرداخت و ادای حق و حقوق زوجه بازدارد.
  • غیبت غیر موجه مرد به مدت ۶ ماه متوالی
  • ارتکاب جرم منجر به مجازات حد و تعزیر که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد.
  • عقیم بودن زوج به مدت ۵ سال از ابتدای زندگی مشترک
  • مفقودالاثر بودن مرد حداقل ۶ ماه

تمام مواردی که در بالا مطرح شد در صورت وقوع می‌تواند طلاق از سوی زن را آسان‌تر کند. اما باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید. حتی در صورت وجود موارد بالا در زندگی زناشویی نیز طی کردن مسیر طلاق از سوی زن بسیار دشوار و با مصائب زیادی همراه است. 

بنابراین لزوم مراجعه به وکیل خانواده متخصص در امر طلاق لازم و ضروری است. بسیاری از خانواده‌ها به سبب هزینه وکیل امور خانواده از رفتن و مراجعه امتناع می‌کنند، درصورتی که باید بدانید مراجعه به وکیل خانواده کار شما را به مراتب جلو می‌اندازد و از بسیاری از هزینه‌هایی که به سبب عدم آگاهی برایتان پیش می‌آید جلوگیری خواهد شد.

نقش وکیل امور خانواده در رفع مشکلات زن هنگام طلاق چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بسیاری از مشکلاتی که برای زنان هنگام طلاق پیش می‌آید به سبب عدم آگاهی آنان از قوانین و مقررات چه در هنگام ازدواج و چه هنگام طلاق است که بخشی از ان به عدم فرهنگ‌سازی و اطلاعات ناقص در این زمینه برمی‌گردد و بخشی از ان نیز به خانواده‌ها که بدون تحقیق در مورد حقوقی که برای زوجه وجود دارد اقدام به ازدواج جوانان می‌کنند. بسیاری از این حقوق باید قبل از ازدواج با زوج مطرح شده و در شروط ضمن عقد اورده شود تا درصورت بروز مشکل، زوجه بتواند با استناد به آن‌ها راحت‌تر دادگاه و قاضی را برای صدور حکم طلاق قانع نماید.

درهرصورت چه پیش از ازدواج اگر می‌خواهید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید و چه پس از آن در صورتی که می‌خواهید طلاق بگیرید، باید با وکیل خانوادگی خوب و باتجربه مشورت کنید تا نسبت به حقوق خود آگاه باشید.

در صورتی که برای امور مربوط به جدایی خود با مشکل مواجه هستید بهتر است قبل از اقدام به هرکاری با بهترین وکیل خانواده در میان بگذارید. از جمله وظایف وکیل امور خانواده این است که با تخصص و تجربه خود در امور مربوط به طلاق و همچنین آگاهی از قوانین و مقررات موجود به شما در این زمینه کمک کند و از هرگونه اشتباهی که ممکن است نادانسته مرتکب آن شوید شما را آگاه نماید.

تعداد زیاد وکلا در تهران و دیگر شهرها باعث می‌شود برای یافتن بهترین وکیل امور خانواده سردرگم شوید. برای این کار نیز شما باید با تحقیق و تفحص در سابقه وکیل مورد نظر و پرونده‌های موفق وی بتوانید بهترین وکیل خانواده در تهران یا شهرهای دیگر را برای مسیر طلاق خود انتخاب کرده و از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های ان‌ها استفاده کنید.

آخرین مطالب