وکیل امور ملکی در دعوای حق ارتفاق چه نقشی دارد؟

یکی از دعاوی مرتبط با وکیل امور ملکی حق ارتفاق یا حق عبور است. ارتفاق حقی است که به موجب آن صاحب ملکی به اعتبا

توسط ABDOOSNEWS در 3 مهر 1400

یکی از دعاوی مرتبط با وکیل امور ملکی حق ارتفاق یا حق عبور است. ارتفاق حقی است که به موجب آن صاحب ملکی به اعتبار مالکیت خود می‌تواند از ملک دیگری استفاده کند. این دعاوی از جمله دعاوی و از وظایف وکیل ملکی است.

مفهوم حق ارتفاق و رابطه آن با دعاوی امور ملکی

همان‌طور که گفتیم حق ارتفاق حقی است که به موجب آن یک نفر می‌تواند به اعتبار مالکیت خود از ملک دیگری استفاده نماید و منظور از حقوق ارتفاقی، آن دسته از حقوقی است که برای شخص، در ملک دیگری وجود داشته باشد؛ مثلاً در زمین یا خانه کسی، مجرای فاضلاب یا آب باران زمین یا خانه دیگری باشد.

این مفهوم را با یک مثال ادامه می‌دهیم. فرض کنید کشاورزی برای آبیاری زمین خود ناچار باشد نهری از زمین دیگری رد کند تا آب را به زمین خود برساند، در این صورت وی حق ارتفاق در زمین دیگری خواهد داشت. همچنین مثلا کسی اجازه داشته باشد ناودان خود را به سمت ملک مجاور قرار دهد، وی حق ارتفاق دارد.

این حق شامل حق عبور، حق مجری، حق شرب، حق شبکه و حق ناودان نیز می‌شود.

از مفهوم حق ارتفاق فهمیدیم که مرتبط با زمین، خانه و ... است و بنابراین اگر دعوایی نیز در این بین به وجود آید و طرفین شکایتی داشته باشند، باید به وکیل ملکی متخصص مراجعه نمایند.

تفاوت حق ارتفاق و حق انتفاع

شاید به نظر بیاید حق ارتفاق همان حق انتفاع است. اما با وجود این‌که می‌توان حق ارتفاق را چهره‌ و وجهه دیگری از حق انتفاع دانست، اما بین این دو تفاوت وجود دارد. اولین تفاوت این است که حق ارتفاق مخصوص به زمین است، یعنی معمولا در دو ملک مجاور و متصل وجود دارد. اما حق انتفاع مربوط به شخص است.

از سوی دیگر برخلاف حق انتفاع، این حق به صورت دائمی ایجاد شده و تا زمانی که دارنده حق ارتفاق مالک زمین مجاور باشد، حق ارتفاق باقی است. 

برای این‌که نسبت به حق ارتفاق و قوانین و مقررات پیرامون آن بیش‌تر بدانید حتما با وکیل ملکی باتجربه و خوب مراجعه و مشاوره دریافت کنید.

حق ارتفاق چگونه به وجود می‌آید و نقش وکیل املاک متخصص در آن چیست؟

حق ارتفاق به دوصورت قراردادی و قانونی ایجاد می‌شود.

در حق ارتفاق قراردادی مالک ملک می تواند با قرارداد، حق عبور یا حقوق دیگری را به شخص واگذار کند. براساس ماده 94 قانون مدني در اين زمينه صاحبان املاك می‌توانند در ملك خود هر حقي را كه بخواهند نسبت به ديگری ايجاد كنند.

اما در حق ارتفاق به حکم قانون در مورد حقوقی است که به صورت طبیعی ایجاد شده باشد. مثلا زمین بالادستی براساس حق طبیعی دارای حق ارتفاق برای آب باران نسبت به زمین پایین‌تر است.

درمورد حق ارتفاق طبیعی در ماده 95 قانون مدني آمده است که: «هرگاه زمين يا خانه كسي، مجراي فاضلاب يا آب باران كسي بوده باشد، صاحب آن خانه يا زمين نمی‌تواند از آن جلوگیری كند، مگر در صورتی كه عدم استحقاق او معلوم باشد.»

 

بیشتر بخوانید:

 https://kasbokarnews.ir/1400/05/25/دلیل-نیاز-ما-به-وکیل-امور-ملکی-چیست-و-وک/

اقامه دعوای حق ارتفاق توسط وکیل امور ملکی

اگر حق ارتفاق در سند رسمی ملک، درج شده باشد که محدودکننده مالک و برای دیگری قابلیت استفاده از ملک را فراهم می‌آورد؛ اما اگر حقوق ارتفاقی، به هردلیلی در سند ملک مزبور نیامده باشد و شخص مدعی حق ارتفاق در ملک دیگری باشد باید برای اثبات حق خود در مراجع قضایی، اقامه دعوا کند.

در این صورت در ابتدا باید به بهترین وکیل ملکی که می‌شناسد مراجعه کرده و از تخصص وکیل ملک در اقامه دعاوی استفاده نماید.

چند نکته در خصوص دعاوی حق ارتفاق و استفاده از تخصص وکیل ملکی در آن

حتما زمانی که با وکیل امور ملکی مشورت کنید به شما نکاتی را خواهد گفت. برخی از این نکات عبارتند از:

حق ارتفاق قابلیت تقسیم ندارد. یعنی اگر چند نفر مالکان مشاع ملکی باشند و این ملک در زمین دیگری حق ارتفاق داشته باشد و این مالکان مشاع تصمیم بگیرند ملک خود را بین خودشان تقسیم کنند، همه‌ آن‌ها دارای حق ارتفاق خواهند بود.

در دعاوی حق ارتفاق خواهان کسی است که مدعی وجود حق ارتفاق به نفع خود است و خوانده، مالک ملک مجاور است.

حکم به اثبات حق ارتفاق در ملک مجاور، جنبه اعلامی دارد و اثبات حق ارتفاق، مرحله اجرا ندارد.

زمانی که حق ارتفاق مربوط به دو ملک مجاور باشد اما فقط در یکی از سندها آورده شده باشد، در این موارد، نیازی به طرح دعوا در مراجع قضایی نیست و اصلاح سند از طریق اداره ثبت مشکل را حل خواهد کرد.

همان‌طور که در مطالب گفته شده خواندید، حق ارتفاق از جمله وظایف و تخصص‌های یک وکیل متخصص ملکی است که نسبت به قوانین مرتبط با املاک غیرمنقول تجربه کافی را دارد. بنابراین قبل از اقدام به هر کاری حتما نسبت به مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران یا شهرستان محل زندگی خود تحقیق کرده و با وکیل برای اقامه دعوا مشورت نمایید.

هزینه وکیل امور ملکی چیزی است که شاید خیلی از افراد را از مراجعه به وکیل بازدارد. اما باید درنظر داشت که قانون پیچیده است و شما از آن اطلاعی ندارید بنابراین ممکن است همین عدم آگاهی خسارات و هزینه‌های بیش‌تری را به شما تحمیل کند.

آخرین مطالب