هیپوکلریت سدیم

خرید هیپوکلریت سدیم که معمولاً در محلول رقیق به عنوان سفید کننده شناخته می شودیک ترکیب شیمیایی با فرمول NaOCl

توسط ABDOOSNEWS در 12 شهریور 1401

خرید هیپوکلریت سدیم که معمولاً در محلول رقیق به عنوان سفید کننده شناخته می شودیک ترکیب شیمیایی با فرمول NaOCl یا NaClO است، که شامل یک کاتیون سدیم (Na+) است. همچنین ممکن است به عنوان نمک سدیم اسید هیپوکلرو در نظر گرفته شود. ترکیب بی آب ناپایدار است و ممکن است به صورت انفجاری تجزیه شود. می توان آن را به صورت یک پنتا هیدرات NaOCl·5H متبلور کرد2O، یک جامد زرد مایل به سبز کم رنگ که قابل انفجار نیست و اگر در سرما نگهداری شود پایدار است.

خرید هیپوکلریت سدیم که اغلب به عنوان یک محلول رقیق سبز مایل به زرد کم رنگ به نام سفید کننده مایع شناخته می شود که یک ماده شیمیایی خانگی است که به طور گسترده به عنوان یک ضد عفونی کننده یا یک عامل سفید کننده استفاده می شود. در محلول، این ترکیب ناپایدار است و به راحتی تجزیه می شود و کلر را آزاد می کند که اصل فعال چنین محصولاتی است. هیپوکلریت سدیم قدیمی ترین و هنوز هم مهم ترین سفید کننده مبتنی بر کلر است.خواص خورنده، در دسترس بودن معمول و محصولات واکنش آن را به یک خطر ناایمنی قابل توجه تبدیل می کند. به طور خاص، مخلوط کردن سفید کننده مایع با سایر محصولات پاک کننده، مانند اسیدهای موجود در محصولات پاک کننده رسوب آهک، گاز کلر تولید می کند که به عنوان گاز سمی در جنگ جهانی اول استفاده می شد. یک تحقیق عامیانه  شهری بیان می کند که مخلوط کردن سفید کننده با آمونیاک نیز کلر آزاد می کند، اما در واقع این دو ماده شیمیایی واکنش متفاوتی دارند و کلرامین ویا تری کلرید نیتروژن تولید می کنند. با آمونیاک اضافی و هیدروکسید سدیم، هیدرازین ممکن است تولید شود. خرید هیپوکلریت سدیم و بی آب را می توان تهیه کرد، اما مانند بسیاری از هیپوکلریت ها، بسیار ناپایدار است و در اثر حرارت یا اصطکاک به صورت انفجاری تجزیه می شود. تجزیه توسط دی اکسید کربن در سطوح اتمسفر تسریع می شود. این یک جامد سفید با ساختار کریستالی متعامد است.هیپوکلریت سدیم همچنین می تواند به عنوان یک پنتا هیدرات کریستالی به دست آید2.O که قابل انفجار نیست و بسیار پایدارتر از ترکیب بی آب است. فرمول گاهی اوقات به صورت 2NaOCl/10H ارائه می شودطول پیوند Cl-O در پنتاهیدرات است. بلورهای شفاف، زرد مایل به سبز روشن، متعامد حاوی 44٪ NaOCl وزنی هستند و در دمای 25-27 درجه سانتیگراد ذوب می شوند. این ترکیب در دمای اتاق به سرعت تجزیه می شود، بنابراین باید در یخچال نگهداری شود. با این حال، در دماهای پایین تر، کاملاً پایدار است: طبق گزارش ها، تنها 1٪ تجزیه پس از 360 روز در 7 درجه سانتیگراد است.

 

یک حق اختراع ایالات متحده در سال 1966 ادعا می کند که خرید هیپوکلریت سدیم جامد پایدار دی هیدرات NaOCl·2H است.2O را می توان با حذف دقیق یون های کلرید (Cl-) که در خروجی فرآیندهای تولید رایج وجود دارند و گفته می شود که تجزیه هیپوکلریت را به کلرات کاتالیز می کنند .در یک آزمایش، ادعا شد که دی هیدرات تنها 6 درصد تجزیه پس از 13.5 ماه نگهداری در دمای 25- درجه سانتیگراد را نشان می دهد. این حق اختراع همچنین ادعا می کند که دی هیدرات را می توان با خشک کردن خلاء در حدود 50 درجه سانتیگراد به شکل بی آب کاهش داد و جامدی را تولید کرد که پس از 64 ساعت در دمای 25- درجه سانتیگراد تجزیه نشد.برای خرید هیپوکلریت سدیم میتوانید به ادامه مقاله در لینک زیر سری بزنید .

https://tehranacid.ir/product/sodium-hypochlorite-2/

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن