نقش وکیل خانواده در موضوع اهدای جنین چیست؟

متاسفانه ناباروری یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر تعدادی از خانواده‌ها و زوج‌ها شده و آن‌ها را

توسط ABDOOSNEWS در 18 مهر 1400

متاسفانه ناباروری یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر تعدادی از خانواده‌ها و زوج‌ها شده و آن‌ها را مجبور به امتحان انواع و اقسام روش‌های درمان می‌کند. اهدای جنین نیز یکی از راه‌های نوین درمان ناباروری است که در این مطلب به این موضوع و نقش وکیل امور خانواده در آن خواهیم پرداخت. 

معنای اهدای جنین

یکی از معضلات جامعه امروز که بسیاری از خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است و گاهی کانون گرم خانواده را مختل می‌کند مساله ناباروری است. زن و مرد پس از طی کردن مراحل درمان مختلف ممکن است در نهایت به اهدای جنین روی بیاورند.

اهدای جنین راهکار درمانی جدیدی برای درمان ناباروری محسوب شده و در قرن اخیر یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر امروزی محسوب می‌شود. البته بحث اهدای جنین به دنبال خود بحث‌ها و مسائل زیادی را نیز به همراه داشته است و مخالفان و موافقان زیادی در مورد آن وجود دارد.

اهدای جنین یکی از روش‌های نوین و پیشرفته برای درمان ناباروری و روشی است که در آن از تخمک یا جنین یک زوج، برای درمان ناباروری زوج دیگری استفاده می‌شود. یعنی زمانی که جنین انتقالی حاصل از لقاح تخمک و اسپرم غیر از زوج گیرنده باشد اهدای جنین محسوب می‌شود.

از آنجا که مسئله اهدای جنین موضوع نسبتا جدیدی در ایران است و از پیچ و خم‌های قانونی زیادی عبور کرده تا به روشی برای درمان ناباروری مورد تایید عرف و شرع و قانون قرار بگیرد بنابراین بهتر است حتما با وکیل خانوادگی متخصص و خوب در زمینه اهدای جنین مشورت کنید.

درواقع راه پر پیچ و خم قانونی و حقوقی اهدای جنین و تلقیح مصنوعی، با تصویب قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور درسال 1382 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با تصویب این قانون مسائل و چالش‌هایی که در این زمینه وجود داشت از بین رفت و مشکل نازایی بسیاری از زوجین نابارور را مرتفع نمود.

براساس قانون حمایت خانواده و آیین‌نامه اجرایی قانون اهدای جنین به زوجین نابارور، مرجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به درخواست زوجین دادگاه‌های خانواده است و تنظیم دادخواست اهدای جنین و طی کردن مراحل قانونی آن بر عهده وکیل خانواده متخصص است. دادگاه با بررسی مدارک و اسناد و شرایط زوجین نسبت به قبول یا رد دادخواست آن‌ها تصمیم می‌گیرد.

در صورت رد درخواست اهدای جنین زوجین توسط دادگاه، این موضوع قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر مرکز استان خواهد بود.

شرایط اهدای جنین در ایران و وظیفه وکیل خانواده در مسائل قانونی آن

طبق قانون زوج‌هایی که متقاضی اهدای جنین هستند و در سوی دیگر، زوج‌هایی که متقاضی دریافت جنین اهدایی هستند، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • وجود رابطه ازدواج به صورت شرعی و قانونی بین زوجین متقاضی اهدای جنین.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان.
  • دارا بودن سلامت جسمی و ضریب هوشی مناسب برای زوجین.
  • نداشتن بیماری‌های مقاربتی مانند سفلیس و سوزاک و ایدز یا بیماری‌های صعب‌العلاج.
  • موافقت و رضایت کتبی زوج اهداکننده جنین و درخواست کتبی زوجین متقاضی جنین.
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای زوجین.

روش‌های اهدای جنین

اهدا جنین در دو حالت انجام می‌شود:

  • در موردی که مشکل ناباروری مربوط به مرد است و وی قادر به تولید اسپرم نیست، در حالی که تخمک زن سالم است و زن از لحاظ قابلیت دوره بارداری مشکلی ندارد.
  • در بیمار‌هایی که احتمال انتقال بیماری‌های ژنتیکی به نسل بعد وجود دارد. مانند بیماری‌های ژنتیکی وابسته به جنس نظریه هموفیلی و دیستروفی عضلانی دوشن و یا ناهنجاری‌های مادرزادی.

لزوم مشورت با وکیل امور خانواده در خصوص اهدای جنین

زوج‌های سالم می‌توانند با برنامه‌ریزی برای فرزندآوری اقدام کنند. اما زوج‌هایی که تمام راه‌های درمانی را برای بچه‌دار شدن طی کرده ولی به نتیجه نرسیده‌اند و حالا گزینه اهدای جنین را در نظر دارند باید توجه کنند که بررسی قانونی و حقوقی موضوع اهدای جنین و رعایت مسائل شرعی در اهدای جنین، همچنین اثراتی که اهدای جنین خواهد داشت و مواردی از این دست نیاز به واکاوی موضوع با توجه به شرایط زوجین دارد. 

از سوی دیگر برای اینکه بدانید وضعیت حقوقی و تمام مسائل مرتبط با فرزندی که به صورت اهدای جنین متولد می‌شود طبق قانون کشور به چه صورت هست یا مادر و پدر طفل چه کسانی شناخته خواهند شد و یا شرایط اهدای جنین چگونه است، پاسخگویی به ادعاهای اشخاص ثالث در باب اهدای جنین و مسائلی از این دست، نیازمند مشورت با متخصص این حوزه است. بنابراین قبل از اقدام به هر کاری با یک وکیل خانواده خوب مشورت کنید.

شما برای دریافت مشاوره از وکیل خانواده می‌توانید به صورت حضوری مراجعه کنید یا از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاینی که این روزها به سبب پیشرفت تکنولوژی حاصل شده است، استفاده نمایید. یک تماس از هرکجای ایران که هستید می‌تواند شما را بهترین وکیل امور خانواده در تهران وصل کند تا از نگرانی‌ها و مشکلات شما پیرامون موضوع اهدای جنین بکاهد و روال قانونی پیش‌رو را برای شما بازگو نماید.

بیشتر بخوانید:

https://tafahomonline.ir/تخصص-و-ویژگی-های-وکیل-خانواده-برای-دریا/

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن