معامله املاک قولنامه‌ای توسط وکیل امور ملکی متخصص

معامله املاک قولنامه‌ای توسط وکیل امور ملکی متخصص فروش ملک قولنامه‌ای به دلیل نداشتن سند شامل اما و

توسط ABDOOSNEWS در 3 مهر 1400

معامله املاک قولنامه‌ای توسط وکیل امور ملکی متخصص

فروش ملک قولنامه‌ای به دلیل نداشتن سند شامل اما و اگرهای زیادی است و خریدار و فروشنده باید در مورد معامله املاک قولنامه‌ای نکاتی را در نظر داشته باشند که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد. اما بهتر است درصورتی که قصد فروش یا خرید ملک قولنامه‌ای دارید حتما با یک وکیل ملکی متخصص مشورت کنید.

نحوه معاملات املاک در کشور با مشورت وکیل ملکی

در کشور ما معامله ملک به دوصورت انجام می‌گیرد. ملک موردنظر یا سند (تک‌برگ یا منگوله‌دار، شش‌دانگ یا سه‌دانگ) دارد یا به ‌صورت قولنامه‌ای است و قرار است با قولنامه معامله شود. بسیاری از افراد داشتن سند قطعی را مطمئن‌ترین راه برای خرید خانه می‌دانند. 

چراکه امروزه دفاتر اسناد رسمی، برابر قانون و از طریق سامانه‌های اینترنتی به اطلاعات هویتی فروشنده و اطلاعات مربوط به ممنوع المعامله بودن یا نبودن طرفین معامله و بازداشت بودن یا نبودن ملک، دسترسی دارند و شما به راحتی می‌توانید نسبت به ملک سند دار رسمی تحقیق کنید.

اما گاهی به دلایلی شما می‌خواهید ملک قولنامه‌ای بخرید. بنابراین بهتر است با اطلاعات و آگاهی کامل بر سر معاملات قولنامه‌ای بنشینید و ملکی را قولنامه کنید و چه بهتر که در این راه از وکیل املاک باتجربه اطلاعات مورد نظرتان را به دست آورید.

قولنامه چیست و یک وکیل ملکی چگونه می تواند کمک کند

زمانی که برای انجام یک قرارداد و معامله بین دونفر همه شرایط مهیا نباشد و در واقع مقدمات اولیه تنظیم قرارداد وجود ندارد، ولی با وجود این باز هم دو طرف قرارداد مایلند که با یکدیگر معامله کنند، در این صورت دوطرف معامله باهم قراردادی را امضا می‌کنند که به آن قولنامه یا پیش‌قرارداد گفته می‌شود.

پس قولنامه سند رسمی تنظیم‌شده در دفاتر اسناد رسمی نیست و فقط یک سند و نوشته عادی برای انجام معامله است که بین فروشنده و خریدار تنظیم و امضا شده است.

گاهی برخی موارد وجود دارد که سبب می‌شود تا ملک و املاکی را نتوان با سند انتقال داد. در این صورت این املاک به صورت قولنامه معامله می‌شوند. عوامل زیادی در معامله‌ ملکی وجود دارد که مانع از انتقال سند می‌شود و صاحب‌ ملک مجبور است ملک خود را به‌ صورت قول‌نامه‌ای معامله کند.

از عواملی که سبب می‌شود تا تعدادی از املاک قولنامه‌ای معامله شوند می‌توان به ساخت غیر قانونی یک واحد یا ساخت طبقات غیر مجاز، قرار گرفتن در طرح‌های شهرداری ازجمله بافت فرسوده، تعریض خیابان و غیره اشاره کرد که مالک نتوانسته است پایان‌کار ملک خود را دریافت کند.

یا برخی عوامل دیگر باعث می‌شود تا آمدن سند رسمی ملک مورد نظر را به صورت قولنامه‌ای معامله کنند. مانند آماده نبودن اسناد و مدارک ملک برای انتقال سند رسمی، آماده نبودن خریدار برای پرداخت نقدی همه مبلغ قرارداد، فوری بودن انجام معامله و سریع و آسان بودن تنظیم قولنامه.

بنابراین هدف از نوشتن قولنامه و انعقاد آن معمولا این است که یک سری مقدمات را برای بستن قرارداد خرید و فروش مثل پرداخت عوارض و مالیات، دریافت مجوز از شهرداری و را فراهم کنند.

نکته ای که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود این است که زمانی که مالک نتواند سند را انتقال دهد و مجبور باشد معامله را به صورت قولنامه‌ای انجام دهد، قیمت ملک معمولا نسبت به معاملات سنددار پایین‌تر است و همین امر عده‌ای را وسوسه می‌کند بدون علم و آگاهی و تحقیق خیلی سریع اقدام به خرید نمایند.

درصورتی که بهتر است قبل از آن تمام جوانب کار را سنجیده، نسبت به ملک مورد نظر تحقیق کرده و با یک وکیل امور ملکی که متخصص در حوزه معاملات املاک است مشورت کنند.

چرا با وکیل ملکی متخصص باید مشورت کنید؟

همان‌طور که گفتیم قولنامه سند عادی است که توسط اداره ثبت اسناد تنظیم نشده و رسمی نیست. به دلیل اینکه سند قطعی برای خرید و فروش با اسناد قولنامه‌ای وجود ندارد، این نوع سندها اعتبار کمتری در قانون نسبت به سند رسمی و تگ‌برگ یا شش‌دانگ برخوردار هستند. 

اگر قصد دارید ملکی را به صورت قولنامه‌ای معامله کنید، فقط به قیمت پایین آن توجه نکنید. پیچ و خم‌های قانونی بسیار زیاد است و شما از آن آگاه نیستید. بنابراین حتما در مورد وضعیت ملک تحقیق کنید، شرایط قانونی خرید و فروش املاک قولنامه‌ای را از وکیل ملکی مجرب بپرسید و بی‌گدار به آب نزیند.

برای اعتبار بیشتر قولنامه بهتر است بدانید قولنامه باید توسط فردی سرشناس و معتبر، منعقد و به امضا برسد تا محکمه‌پسند باشد و از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد. 

به عنوان نکته پایانی توصیه می‌کنیم حتما هنگام انجام معامله و تنظیم و امضای قولنامه یک مشاور حقوقی قراردادها یا وکیل امور ملکی مسلط به انجام معاملات ملکی همراه خود داشته باشید.

برای اینکه در مورد وظایف وکیل ملکی بیشتر بدانید و نقش وکیل ملکی و مشورت گرفتن از او را در مبحث اجاره بهای ملک بیشتر بدانید می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://www.kebnanews.ir/news/437713/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%DB%8C%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%A7-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%84%DA%A9%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5

آخرین مطالب