لوله پلیکا

همه ما آگاه هستیم که یکی از موارد کاربرد درصنایع ساختمان سازی وسایر صنایع، لوله کشی است ونقش آن حائز اهمیت بود

توسط ABDOOSNEWS در 27 تیر 1400

همه ما آگاه هستیم که یکی از موارد کاربرد درصنایع ساختمان سازی وسایر صنایع، لوله کشی است ونقش آن حائز اهمیت بوده. لوله ها از نظر جنس، کاربرد و اتصال به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند در این مقاله به لوله پولیکا و کاربرد و مزایا و معایب آن می‌پردازیم با ما همراه باشید.

 

لوله پلیکا و کاربرد آن

پلیکا نام کاشف لوله پلیکا از آلیاژ پلیمر ساخته شده و به دو صورت پی وی سی و یو پی وی سی موجود می باشد از لوله های پلیکا در صنعت ساختمان سازی و برای انتقال آب و فاضلاب و غیره استفاده می شود در واقع با کشف این لوله ها پیشرفت شگرفی در ساختمان سازی و فاضلاب پدید آمد سه روش تهیه برای آن وجود دارد که روش تولید اکستروژن بیشتر کاربرد داشته و برای اتصال لوله پلیکا از چسب های مخصوص استفاده می‌شود همچنین از کاربردهای آن می توان به استفاده از آن در صنایع از جمله خروج و انتقال فاضلاب های شهری و استفاده در شبکه های آبیاری چه مناطق شهری و چه مناطق روستایی و همچنین به عنوان محافظ برای کابلهای مخابراتی و کابل های برق و نیرو اشاره کرد.

 

لوله پلیکا

 

مزایا ومعایب استفاده از لوله پليکا

از مزایای این لوله ها می توان به داشتن بعضی سبک اشاره کرد چرا که لوله های فولادی مشکلاتی برای حمل و نقل خواهند داشت اما لوله های پلیکا حمل و نقل و نصب بسیار راحتی دارند.

همچنین لوله ها خاصیت ضد حریق داشته و در مقابل آتش سوزی مقاومت بالایی دارند شاید می توان گفت بهترین مزیت این گونه لوله ها و علت کاربرد زیادشان داشتن قیمت کمتر و صرف هزینه پایین برای خرید و نصب آنها باشد.

مقاومت لوله های پلیکا نسبت به لوله های بتنی بیشتر بوده و ضربه بیشتری را تحمل می کند.

به دلیل استفاده از لوله های پلیکا برای انتقال آب آشامیدنی باید اطمینان حاصل کرد که عناصر سمی در آن به کار نرفته و یا از حد مجاز بیشتر نشده است تا از سلامت آب مطمئن شویم.

معایب

از بزرگترین مشکلاتی که لوله های پلیکا دارند شکننده و انعطاف ناپذیر بودن آنها در مقابل ضربه ها می باشد اگر لوله پلیکا در طولانی مدت تحت فشار باشد از طول عمر آن کم شده و امکان شکستن آن زیاد می باشد بعضی از شرکت‌ها برای منعطف کردن این لوله ها از موادی استفاده می‌کنند که در نتیجه آن خطر اشتعال پذیری لوله را افزایش می دهد.

 

لوله پلیکا

 

نحوه نصب لوله های پلیکا

نحوه نصب این لوله ها را به ترتیب در بخش زیر ارائه می دهیم.

در ابتدا باید لوله مورد استفاده خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که محل نصب را در نظر گرفته و با توجه به آن لوله خود را خریداری کنید به طور مثال مقاومت، میزان عایق بودن لوله به خصوص اگر محل نصب ساختمان می باشد و همچنین سایر مواردرا در نظر داشته باشید.

در مرحله بعد انتقال لوله ها به محل مورد نظر صورت می گیرد در واقع جابجایی این لوله ها به دلیل حساسیت به شکنندگی که در آنها وجود دارد حائز اهمیت می باشد پس در حمل و نقل دقت فرمایید.

سپس اقدام به نصب لوله ها کرده و یا از ناسا این کار را بخواهید.

در نهایت نیز پس از نصب اتصالات انجام شده را تست کنید تا از صحت کار اطمینان حاصل کنید.

 

نکته: لوله های پلیکا باید در محلی خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب و یا مکانی گرم قرار گیرند. همچنین آنها را باید به صورت افقی روی هم قرار داد تا از آسیب های احتمالی به آنها جلوگیری کرد.

از علائم نشتی در پایان کار میتوان به نم زدگی و وجود رطوبت و بوی آن در محل نصب اشاره کرد.

آخرین مطالب