طلاق از طرف مرد از چه روش هایی امکان پذیر است؟

برای جدا شدن زن و مرد از یکدیگر سه نوع درخواست طلاق وجود دارد. درخواست طلاق از طرف زوج، درخواست طلاق از طرف زو

توسط ABDOOSNEWS در 3 بهمن 1400

برای جدا شدن زن و مرد از یکدیگر سه نوع درخواست طلاق وجود دارد. درخواست طلاق از طرف زوج، درخواست طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی.

در طلاق از طرف مرد، مرد می‌تواند تمام حقوق مالی همسرش را به او بپردازد و بدون اثبات هیچ دلیلی او را طلاق دهد. حتی اگر زن به این حکم اعتراض کند نمی‌تواند مانع جدایی شود.

اما باید توجه داشت مرد تا زمانی که حقوق زن را پرداخت نکند نمی‌تواند او را طلاق دهد.

اما نکته ی مهم این است که اگر زوج برای جدایی از همسرش دلیلی محکم و مورد قبول دادگاه مانند اعتیاد زن، رفتار و اخلاق و یا موارد دیگر داشته باشد و این دلایل برای دادگاه ثابت شود مرد فقط باید مهریه زن را پرداخت کند و دیگر نیازی به پرداخت سایر حقوق نیست.

مراحل درخواست طلاق از طرف زوج

 شرایط و مراحل درخواست طلاق از طرف مرد با سایر طلاق ها خیلی تفاوت ندارد. و زوج باید طبق قانون ابتدا به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کرده و در سامانه طلاق ثبت نام کند.

در این سامانه باید برای مشاوره وقت بگیرد زیرا در تمامی طلاق استفاده از مشاور الزامی است. اگر مرد نتواند در سامانه طلاق ثبت نام کند می‌تواند درخواست طلاق خود را دفاتر الکترونیک قضایی تحویل داده و تمامی مدارک خود را همراه با درخواست طلاق تحویل دهد.

این دفاتر درخواست های طلاق را ثبت کرده و آن را برای رسیدگی به دادگاه خانواده ارسال می‌کنند.

دادگاه خانواده مدارک ارسالی را بررسی کرده و زوجین را به داوری برای ایجاد صلح و سازش ارجاع  می‌دهد. زوجین هر کدام باید یک فرد متاهل و آشنا به این گونه مسائل را به عنوان داور معرفی کنند.

نظر داوران موردقبول دادگاه نخواهد بود و در نهایت این دادگاه است که تعیین می‌کند زوجین می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند یا خیر.

اگر زوجین پس از جلسات مشاوره و داوری باز هم سازش نکنند و همچنان تصمیم به طلاق داشته باشند. دادگاه شرایط آن ها را بررسی کرده و تکلیف مهریه، نفقه زن و فرزندان، اجرت المثل، حضانت فرزندان و سایر حق و حقوق را مشخص می‌کند.

و در نهایت دادگاه رای خود را که همان گواهی عدم سازش است صادر می‌کند.

شرایط درخواست طلاق از طرف زن

مهریه

در طلاق از طرف مرد، اگر مرد تمکن مالی برای پرداخت مهریه زن را نداشته باشد باید درخواست اعسار خود را به دادگاه تحویل دهد و در صورتی که این ادعا برای دادگاه ثابت شود پرداخت مهریه برای مرد تقسیط خواهد شد.

نفقه

مقدار نفقه را دادگاه بر اساس شرایط تعیین می‌کند. در طلاقی که مرد درخواست آن را دارد طلاق رجعی نام دارد به این معنا که در مدت عده که سه ماه است مرد می‌تواند به همسر خود رجوع کند.

در مدت عده زن می‌تواند در منزل مرد حضور داشته باشد و در این صورت پرداخت نفقه او بر عهده مرد است. در صورتی که زوجه حامله باشد تا زمانی که فرزند او متولد می‌شود نفقه اش بر عهده مرد است.

اجرت المثل

اگر زن تقاضای اجرت المثل داشته باشد، سه مورد باید برای دادگاه روشن شود. اول این که ثابت کند او به دستور همسرش مجبور به انجام کارهایی شده است که وظیفه او و به عهده او نبوده است.

دوم این که زن قصد کار کردن رایگان برای خانه را نداشته باشد. و سوم این که کارهایی که انجام داده دارای دستمزد باشد.

اگر این سه مورد برای دادگاه اثبات شود، دادگاه سعی می‌کند برای مقدار اجرت المثل بین زوجین سازش ایجاد کند، اگر زوجین در این مورد به تفاهم نرسند کارشناس رسمی مقدار اجرت المثل را تعیین می‌کند.

پرداخت نحله

نحله زمانی حق زن است که زوج درخواست طلاق داده باشد و برای طلاق خود دلیل محکمی که مورد قبول دادگاه است نداشته باشد و همچنین اجرت المثل به دلیل این که زن شرایط آن را ندارد به او تعلق نگیرد، دادگاه مبلغی را تحت عنوان نحله در نظر می‌گیرد و این نحله برای سال ها زندگی مشترک او است.

شرط تنصیف دارایی

شرط تنصیف به این معناست که مرد باید نصف دارایی که در زمان زندگی مشترک به دست آورده را به زن ببخشد. این شرط یکی از شرایطی است که مرد در زمان عقد آن را پذیرفته و امضا کرده است.

البته این موضوع در صورتی است که مرد درخواست طلاق داشته باشد و دلیل محکمی نیز نداشته باشد.

چند نکته ی مهم در طلاق از طرف مرد

همان طور که در مطالب فوق اشاره کردیم اگر مرد برای طلاق دادن همسرش دلیل محکمی نداشته باشد باید حقوق او را پرداخت کند. برای پرداخت حقوق زن چند نکته وجود دارد که آن را ذکر می‌کنیم.

اول این که طلاق زمانی جاری و ثابت می‌شود که حقوق زن به او پرداخت شده باشد بنابراین در دست داشتن گواهی عدم سازش به معنای طلاق نیست.

نکته بعد این که اگر مرد برای پرداخت حقوق زن درخواست اعسار داده باشد و دادگاه آن را قبول کند طلاق ثبت می‌شود در غیر این صورت تا زمانی که زن رضایت ندهد طلاق ثبت نمی‌شود.

بهترین راه برای ثبت درخواست طلاق از طرف مرد کدام است؟

آخرین مطالب