صفر تا صد شرایط و مراحل طلاق توافقی

هدف از ارائه این نوشتار بررسی شرایط طلاق توافقی می باشد تا به این طریق بتوانیم به سوالاتی که ممکن است به ذهن ش

توسط ABDOOSNEWS در 10 اسفند 1400

هدف از ارائه این نوشتار بررسی شرایط طلاق توافقی می باشد تا به این طریق بتوانیم به سوالاتی که ممکن است به ذهن شما نیز خطور نموده باشند پاسخ دهیم. امروزه طلاق به عنوان یک معضل بزرگ در سطح جامعه شناخته می شود چرا که هر ساله شاهد بالا رفتن آمارهای این موضوع می باشیم. اما آیا به راحتی   می توان درخواست طلاق داد ؟ 

خیر طلاق نیز به عنوان یک دعاوی حقوقی شناخته می شود و برای انجام آن لازم است زن و مرد مراحل خاصی را طی کنند. طی نمودن درست این مراحل نیز به دانش و آگاهی بسیار بالایی داشته و لازم است در این مسیر دقت عمل لازم را به کار گرفت. در ادامه این نوشتار به بررسی جامع تر درخواست طلاق توافقی پرداخته و دانستنی های لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. 

شرایط لازم برای اجرای خطبه طلاق توافقی 

طلاق توافقی در واقع نوعی از طلاق است که طی آن زن و مرد باید بتوانند بر سر موضوعات مهمی به توافق رسیده و با رضایت کامل از مهم جدا شوند. این نوع طلاق مزیت های خاصی نسبت به سایر نمونه های طلاق دارد که از مهم ترین آن ها می توان به مدت زمان کوتاه تر آن اشاره نمود. در راستای بیان شرایط این نوع طلاق باید بگوییم دست یابی طرفین به رضایت کامل و مشخص نمودن تکلیف برخی موضوعات از مهم ترین شروط طلاق توافقی به شمار می روند. 

افرادی که خواهان این نوع طلاق می باشند می باشند باید در گام اول بر سر موضوعات مهمی همچون مهریه ، نفقه ، حضانت فرزندان و اموال خریداری شده بعد از ازدواج به توافق برسند. پس از این مرحله می توان اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمود. در راستای تعیین مهریه باید مشخص شود که این میزان مهریه چقدر بوده و قرار است زن آن را ببخشد یا اقدام به دریافت آن نماید.

برخی بر این باورند که در طلاق توافقی به زن مهریه ای تعلق نمی گیرد در حالی که باید بدانید زن        می تواند طی یک دادخواست مهریه خود را مطالبه نموده و در صورت موافقت مرد آن را دریافت کند. در زمینه حضانت فرزندان نیز باید طبق توافق طرفین مشخص گردد که فرزندان تا چند سالگی نزد مادر و تا چند سالگی می توانند نزد پدر خود باشند. مواردی که به آنها اشاره شد از پیش زمینه ها و شروط درخواست طلاق توافقی می باشند که نباید به سادگی از کنار آنها عبور نمود. 

مدارک مورد نیاز برای درخواست طلاق توافقی 

لازم است قبل از درخواست طلاق توافقی مدارک لازم برای این امر را همراه خود داشته باشید. این مدارک به شرح زیر می باشند. 

اصل شناسنامه زوج 

اصل شناسنامه زوجه 

اصل کارت ملی طرفین 

سند ازدواج

مراحل مهم درخواست طلاق توافقی 

همان گونه که بیان شد برای درخواست طلاق توافقی لازم است مراحل مهمی را طی کنید تا در انتها بتوانید به هدف خود دست یابید. داشتن آگاهی لازم در این راستا می تواند به شما کمک های شایانی نماید زیرا هرگونه اشتباه ممکن است شما را با مشکلات متعددی مواجه سازد. این مراحل به شرح زیر می باشند. 

توافق طرفین بر سر موضوعاتی همچون مهریه ، نفقه ، حضانت فرزندان و اموال 

ثبت نام نمودن در سامانه های در نظر گرفته شده 

شرکت نمودن جلسات مشاوره 

ثبت نمودن درخواست طلاق توافقی 

شرکت نمودن در تمامی جلسات دادگاهی 

دریافت گواهی عدم سازش زن و مرد 

مراجعه نمودن به دفاتر طلاق برای اجرای خطبه طلاق 

هزینه طلاق توافقی 

عوامل بسیاری می توانند بر روی تغییر هزینه طلاق توافقی اثرگذار باشند. هر پرونده بر اساس میزان پیچیدگی که دارد ممکن است طرفین را متحمل هزینه های متغیری نماید بنابراین نمی توان در این راستا نظر قطعی داد. همچنین باید بدانید استخدام وکلای فعال در این زمینه نیز اثرگذار بوده و نباید به سادگی از کنار آن عبور نمود.

https://news.akhbarrasmi.com/news/140010065606117889/%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%87-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/

آخرین مطالب