روند و پیگیری مراحل طلاق از طرف مرد

دقت داشته باشید که طلاق می تواند هم از طرف مرد باشد، هم از طرف زن، بنابراین زوج یا زوجه برای اخذ گواهی عدم امک

توسط ABDOOSNEWS در 3 بهمن 1400

دقت داشته باشید که طلاق می تواند هم از طرف مرد باشد، هم از طرف زن، بنابراین زوج یا زوجه برای اخذ گواهی عدم امکان سازش به دادگاه مراجعه کرده و تصمیم می‌گیرند، درخواست طلاق را ثبت کنند. در این نوع  طلاق، مرد موظف است، تمام حق و حقوق زن را  پرداخت کرده و در جلسات مشاوره و غربالگری، شرکت کند. بنابراین علاوه بر طلاق توافقی، طلاق از طرف زوج و طلاق از طرف زوجه نیز امکان پذیر است .

قانونی مدنی سابق ذکر می کرد، که مرد هر زمان که بخواهد و اراده کند می‌تواند بدون عرضه هیچ گونه مدارک و شواهد همسر خود را طلاق دهد،  اما این رویه در قانون جدید متحول شده است‌.  قانون جدید اعلام می دارد که بر اساس یک طرفه بودن طلاق برای جلوگیری از آشفتگی در نظم اجتماعی باید درخواست طلاق از طرف مرد، مراحل مربوطه را طی کند. با ارائه شواهد و مدارک مورد نیاز دادگاه، اقدامات لازم را برای طلاق از طرف زوج،  انجام دهد.

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را در رابطه با  روند و پیگیری و هزینه طلاق از طرف مرد را،   برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

https://appreview.ir/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%AE%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

طلاق از طرف زوج بر اساس قانون مدنی سابق

قانون مدنی سابق تعیین می کرد،  که مرد هر وقت که بخواهد می تواند زوجه را طلاق بدهد. برای طلاق زوج نیازی به ارائه شواهد و مدارک نداشت و می‌توانست خیلی راحت و بدون دردسر با پرداخت حقوق زوجه، به یکی از دفاتر طلاق مراجعه کرده و در حضور شاهدان، حقوق زوجه را پرداخت کرده و همسرش را طلاق دهد.  توجه داشته باشید، بر اساس قانون مدنی سابق، زن نقشی برای مانع  شدن  طلاق از طرف مرد، نداشت. اما قانون جدید بر اساس جلوگیری از سوء استفاده کردن مردان، متحول شد.  چون این طلاق ممکن بود بر اساس عصبانیت زود گذر صورت گرفته باشد و با گذشت زمان موجب رجوع از طلاق شود، که این امر باعث هرج و مرج می‌شد. بنابراین قانون مدنی بر اساس گفته های فوق متحول شد.

طلاق  از طرف مرد بر اساس قانون مدنی در حال حاضر

امروزه مرد موظف است، تمام شواهد و مدارک را طبق خواسته دادگاه ارائه دهد و مدت زمان به نتیجه رسیدن پرونده در حال حاضر برای طی شدن روند های مربوطه، طولانی شده است.  این امر موجب شده تا حد زیادی از تصمیمات عجولانه در رابطه با طلاق جلوگیری شود‌. اگر مردم خواهان طلاق باشد،  باید در دفاتر خدمات قضایی الکترونیک، دادخواست خود را ثبت کرده و پس از دریافت دادخواست مورد نظر و ارجاع آن به دادگاه اقدام به ثبت طلاق از طرف زوج داشته باشد.  بعد از ثبت درخواست طلاق از طرف مرد مراحل باید طبق قوانین و مقررات طی شود. 

مراحل طلاق از طرف مرد به چه صورت است!؟

همانطور که گفته شد، بر اساس قانون مدنی سابق، زوج هر زمانی که اراده می‌کرد، بدون ارائه مدارک می‌توانست همسر خود را طلاق دهد و زن برای مانع شدن هیچ حقی نداشت.  اما امروزه مبنی بر قانون جدید، طلاق از طرف مرد در صورتی ممکن است، که اقدامات مورد نظر دادگاه به ترتیب و در زمان مقرر انجام شود.

مراحل طلاق از طرف زوج شامل موارد زیر می باشد

اقدام برای  صادر شدن گواهی عدم امکان سازش:  گام اول در رابطه با طلاق از طرف مرد به این صورت است، که مرد باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه کرده و  اقدامات لازم را برای صادر شدن گواهی عدم سازش انجام دهد. 

واگذار کردن به داوری:  زن و شوهر بر اساس دستور دادگاه به مرحله داوری محول میشوند و آنها موظف هستند یکی از خویشاوندان نزدیک خود را که بالای ۳۰ سال سن دارد و متاهل است، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.  دقت داشته باشین افرادی که برای داوری گزینش می‌شوند باید به امور اجتماعی، شرعی و خانوادگی واقف بوده و بتواند عادلانه قضاوت کند.

پرداخت حقوق  و حقوق زوجه:  اگر طلاق از طرف مرد باشد، زوج موظف است، تمام  حقوق زن را اعم از مهریه، نفقه، نحله و اجرت المثل را به طور تمام و کمال به زوجه پرداخت کند.

اخذ گواهی عدم امکان سازش از دادگاه:  زمانی که به دادگاه ثابت شود امکان زندگی مشترک برای زوجین وجود ندارد و این زندگی به هیچ عنوان قابل ترمیم نیست، گواهی نام برده شده،  برای دفاتر ازدواج و طلاق صادر می شود. 

مراجعه به دفاتر طلاق و ازدواج:  زوج میتواند با داشتن گواهی عدم امکان سازش به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و بر اساس این گواهی صیغه طلاق جاری و طلاق ثبت می‌شود.

چرا زوجین به مرحله داوری ارجاع داده می شوند؟!

قانون حمایت از خانواده اعلام می کند،  اگر زوج خواهانه طلاق باشد و قصد داشته باشد همسر خود را طلاق بدهد. باید به دادگاه مراجعه کند.  اولین مرحله بعد از درخواست طلاق از  مرد که باید توسط  زوجین طی شود، ارجاع به داوری است.  بر اساس قوانین و مقررات زوجین موظف هستند، طی مدت یک هفته بعد از ثبت درخواست طلاق از طرف مرد اقدامات زیر را انجام دهند:

معرفی یکی از خویشاوندان نزدیک به دادگاه که واجد شرایط باشد. در صورتی که افراد واجد شرایط  برای داوری در میان خانواده زوجین وجود نداشت، زوجین می توانند افراد دیگر را که با آنها نسبت فامیلی ندارند ولی واجد شرایط هستند به دادگاه معرفی کنند.  اما اگر زوجین به طور عمد قصد نداشته باشند، داور به دادگاه معرفی کنند، دادگاه برای هر کدام از زوجین، داور انتخاب می کند. 

آنچه که باید در مورد گواهی عدم امکان سازش بدانیم

بعد از این که ارجاع به داوری و صدور حکم داوری انجام شد. زوجین باید حکم مربوط به داوری را به دادگاه عرضه کنند.  دادگاه حکم مورد نظر و دلایل را مورد بررسی قرار می‌دهد.  بنابراین زمانی، گواهی عدم امکان سازش صادر میشود، که برای دادگاه مشخص شود، صلح و سازش میان زوجین امکان پذیر نیست.  دقت داشته باشید که گواهی عدم امکان سازش برای جاری شدن صیغه طلاق در دفاتر ازدواج،  لازم و ضروری است و  هیچ دفترخانه ای بدون دریافت گواهی عدم امکان سازش نمی تواند صیغه طلاق را جاری کرده و طلاق را ثبت کند،  چون این امر غیر قانونی بوده و مشمول مجازات است. 

طلاق از طرف مرد در زمان عقد

نحوه ثبت درخواست و گذراندن مراحل طلاق در زمان عقد با طلاق در زمان زندگی زناشویی هیچ تفاوتی ندارد،  تنها تفاوت که حائز اهمیت است این است که اگر ثابت شود زوجین نزدیکی نداشته اند و مقاربتی بین آنها صورت نگرفته،  باکره بودن زوجه توسط پزشکی قانونی تشخیص داده می شود و بر طبق قوانین و مقررات مربوط به باکره بودن زوجه، نصف مهریه  باید توسط زوج به زوجه پرداخت شود.

با توجه به موارد فوق دریافتیم بر اساس قانون و مقررات جدید در زمینه حمایت خانواده، اگر مرد خواهان طلاق باشد، باید مراحل را طبق آنچه که ذکر شد،طی کند و در جلسات مشاوره و داوری حضور داشته باشد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن