در طلاق توافقی مهریه کامل به زن تعلق می گیرد؟

در این مقاله قصد داریم به مبحث طلاق توافقی بپردازیم. در صورت اختلاف میان زوجین و تصمیم به پایان زندگی مشترک به

توسط ABDOOSNEWS در 10 اسفند 1400

در این مقاله قصد داریم به مبحث طلاق توافقی بپردازیم. در صورت اختلاف میان زوجین و تصمیم به پایان زندگی مشترک به دادگاه مراجعه و ثبت درخواست می نمایند. در صورتی که زوجین با اختلاف مواجه شوند و تصمیم بگیرند به زندگی مشترک خود پایان دهند، می توانند در خصوص تمام مسائل به توافق رسیده و با مراجعه به دادگاه، به صورت توافقی جدا شوند. در ادامه مقاله به سوالاتی که ممکن است در این رابطه برای شما بوجود بیاید، پاسخ می دهیم.

درباره ی طلاق توافقی

هنگامی که زن و شوهر در طول زندگی چه مالی و چه غیرمالی اختلاف پیدا کرده باشند و زوجین نیز به تفاهم رسیده باشند که امکان زندگی مشترک وجود ندارد تصمیم به طلاق می گیرند. اساسی ترین موضوعی که طلاق را توافقی قلمداد می نماید مطالبه مهریه است. زوجین باید درباره ی هرآنچه که به توافق رسیده و به دادگاه ارائه داده اند عمل کنند، در غیر این صورت طلاق توافقی به سرانجام نخواهد رسید. به عبارت ساده تر، زوجین باید پیش از مراجعه به دادگاه خانواده، در مورد حضانت فرزند بعد از طلاق، ملاقات فرزند، نفقه، وصول یا بذل مهریه، شیوه استرداد جهیزیه و سایر حقوق به توافق رسیده باشند. وجود برگه عدم سازش و توافقات زوجین در پرونده درج شده و دادگاه بعد از بررسی و ارجاع به داوران، حکم را صادر می کند.

طلاق توافقی در دوران عقد

منظور مابین عقد نکاح و شروع زندگی مشترک است. اگر بین زن و شوهر نزدیکی کامل انجام گرفته باشد تمام مهریه به زوجه تعلق می گیرد. اما اگر بین زوجین زناشویی صورت نگرفته باشد تا قبل از طلاق، زوجه می تواند مهریه خویش را طلب کند. در این صورت هنگامی که درخواست طلاق توافقی به دادگاه برسد نصف مهریه به زوجه تعلق می گیرد.

http://day-news.ir/%d9%85%d9%87%d9%85%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d9%88%d8%a7/

آیا در طلاق توافقی به زن مهریه تعلق می گیرد؟

در صورتی مهریه به زوجه تعلق می گیرد که بتواند یکی از شروط ضمن عقدنامه را ثابت نماید. 

آیا دادخواست طلاق توافقی از طرف زن امکان پذیر است؟

در صورت عدم اجرای حکم و مستلزم به دادن نفقه، زن می تواند درخواست طلاق بدهد و شوهر را اجبار به طلاق کند. در صورتی که دوام ازدواج زوجین سبب دشواری و سختی بشود، زن می تواند به دادگاه مراجعه نماید و دادخواست طلاق توافقی بدهد. همچنین در صورت مفقودالاثر و غیاب مرد به مدت چهار سال زن می تواند درخواست طلاق بدهد.

مدت حضور زوجه در طلاق توافقی 

در طلاق توافقی، فقط یکبار زوجین برای امضا و ثبت دادخواست طلاق توافقی حضور می یابند. قبل از درخواست طلاق زوجین باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند. در طول مدت کار زن برای اثبات دوشیزگی به پزشک قانونی مراجعه می نماید. اگر روابطی نیز در میان زوجین صورت گرفته باشد آزمایش بارداری لازم است.

ایا زن باردار می تواند طلاق بگیرد؟

احکام طلاق توافقی در صورتی که زوجه باردار باشد یا نباشد یکسان است، به همین دلیل امکان طلاق توافقی در زمان بارداری نیز میسر است. زمان طلاق زن باردار بستگی به جنین شکم مادر دارد و تا به دنیا آمدن بچه طلاق صادر نمی شود و پدر نیز از همان ابتدا باید نفقه فرزند را بپردازد. البته در طلاق زوجه باردار از جهت زمان عده و حضانت ممکن است دادگاه قواعد خاصی حکم نماید.

چه مدت بعد از طلاق توافقی می توان ازدواج مجدد داشت؟

بعد از گذشت سه ماه زن می تواند مجددا اقدام به ازدواج نماید، زیرا حکم دادگاه در صورت بارداری زوجه فرق می کند و پدر نیز موظف به پرداخت نفقه بچه است. حضانت فرزندان تا زمان 7 سالگی بر عهده مادر است اما خرج و مخارج آن بر عهده پدر می باشد.

هزینه طلاق توافقی

تمام هزینه طلاق توافقی جلسات مشاوره بر عهده ی خود زوجین می باشد و باید پرداخت شود. هزینه ی وکلا با توجه به تجربیات و سابقه ی کاری آنها متغیر است. اگر طلاق از طرف زن باشد به دلیل سختی کار وکلا براساس قانون، هزینه ی بیشتری را به همراه دارد. همچنین هزینه دفترخانه و محضر را باید مدنظر داشت.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن