تعریف تیرآهن لانه زنبوری، مزایا و معایب آن

تیرآهن های زنبوری نوع خاصی از این مقاطع فولادی می باشند که با برش تیرآهن های IPE و جوش زدن مجدد ساخته می شون

توسط ABDOOSNEWS در 18 شهریور 1401

تیرآهن های زنبوری نوع خاصی از این مقاطع فولادی می باشند که با برش تیرآهن های IPE و جوش زدن مجدد ساخته می شوند.این محصولات دارای کاربرد های مختلفی در صنایع مختلف و ساخت انواع سازه فولادی می باشند و به همین جهت از تقاضای بالایی نیز در بازار آهن کشور برخوردار هستند. این حفره ها شبیه به لانه های زنبور هستند؛ به همین دلیل، این تیرآهن با عنوان تیرآهن لانه زنبوری نیز مشهور است. این نوع سازه از سه ورق تشکیل شده است که شامل دو ورق به عنوان بال و یک ورق به عنوان جان به هم جوش خورده می باشد که یک مقطع به شکل I ایجاد می کنند.

درصورتی‌که از تیرآهن‌های لانه‌زنبوری در ساخت پایه‌های پل برای نگه‌داشتن بتن استفاده شود، باد می‌تواند از میان سوراخ‌های موجود در سطح مقطع آن عبور کند و نیروی کمتری به تیر وارد شود. تیرهای لانه زنبوری نسبت به تیرهای معمولی عمق بیشتری دارند و در نتیجه در برابر خمش مقاومت بیشتری دارند یا به عبارتی سختی خمشی بیشتری نسبت به تیرهای معمولی دارند و به همین دلیل استفاده از تیرهای لانه زنبوری برای دهانه های بزرگ با بارهای کوچک بسیار مناسب است.

پایه تولید تیرآهن لانه زنبوری

پایه تولید تیر لانه زنبوری IPE یا تیر معمولی است و فرآیند تولید به این صورت است که با استفاده از یک شابلون ساخته شده از ورقه سفید درخت، خطوط روی تیر معمولی کشیده می شود و این خطوط در انتهای تیر رسم می شوند. یک شش ضلعی آورده شده.

سپس برای عدم تغییر شکل و جلوگیری از تاب برداشتن تیر آهن، آن را بر روی یک قاب افقی ثابت می کنند و فرآیند برش و ساخت به روش پانیر و لتیسکا انجام می شود و خود روش پانیر توسط هر دو انجام می شود. روش های سرد و گرم ، که نام های برش کوپال و برنولی معروف است.

مزایای تیرآهن های لانه زنبوری

تیرآهن های لانه زنبوری به سبب داشتن طراحی ظاهری و داخلی خاص خود از مزایای فراوانی برای استفاده در سازه های مختلف فولادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها شاره خواهیم داشت.

·         کاهش وزن مرده ساختمان

·         انبارداری و جمع‌آوری آسان

·         افزایش مقاومت خمشی مقطع

·         افزایش طول تا 1.5 برابر تیرآهن معمولی

·         کاهش وزن قابل‌توجه نسبت به تیرآهن معمولی و کاهش مصرف فولاد

·         طراحی ظاهری زیبا

·         امکان تطبیق عمق تیر با توجه به تحمل بار موجود

·         امکان ترکیب تیرآهن سبک و سنگین به‌عنوان دونیمه تیرآهن لانه‌زنبوری

·         استفاده از حفره‌ها برای عبور لوله‌های تأسیساتی و کابل‌های برق و...

·         منعطف تر و ایمن شدن سازه در برابر زلزله به دلیل کاهش مؤلفه‌های نیروی زلزله

·         حمل‌ونقل آسانتر به دلیل وزن کمتر

·         مقرون‌به‌صرفه بودن

معایب تیرآهن لانه زنبوری

استفاده از تیرآهن های مشبک نسبت به مقاطع دیگر از ضریب ایمنی کمتری برخوردار است اما استفاده گسترده از آنها مزایای بسیاری دارد. به همین دلیل هنوز از آنها استفاده می شود. دلیل وجود سوراخ در سطح تیرها ممکن است نتواند در مقابل تنش های برشی مقاومت کند و آنها را به پل یا اتصالات فرعی منتقل کند، بنابراین برای رفع این عیب تعدادی از سوراخ ها را با فولاد جوشی پوشانده می شود.

در صورت بروز مشکل در اتصالات در هنگام نصب این محصولات، ممکن است انتقال بار به طور مطلوب انجام نشود و ظرفیت بار یا مقاومت عناصر سازه کاهش یابد. به همین دلیل نظارت بر عملیات جوشکاری و سازه های اتصال بین آنها ضروری است. در قسمت هایی از ساختمان که غلظت بار بیشتری وجود دارد و تیرها باید بار بیشتری را تحمل کنند، امکان له شدن در مقاطع بریده شده وجود دارد. به همین دلیل باید با استفاده از ورق مشکی یا با استفاده از تیر لانه زنبوری دوبل این عیب را برطرف کرد. انواع خرابی در این تیرها مانند کمانش عمومی یا موضعی، انحنای نامنظم و خرابی این تیرها امکان پذیر است.

قیمت تیرآهن لانه زنبوری

قیمت تیراهن لانه زنبوری نیز مانند سایر مقاطع فولادی به عوامل زیادی بستگی داشته و ممکن است به طور روزانه نیز دچار تغییرات زیادی شود؛ به همین جهت شما می توانید قیمت این نوع تیرآهن ها را از طریق سایت های اینترنتی آهن آلات مشاهده کرده و آن را با قیمت دیگر منابع مقایسه نمایید. تیرآهن اصفهان بخش عظیمی از نیاز کشور به این محصول فولادی را تامین می کند. علاوه بر محصولات تیرآهن اصفهان، کارخانه های مطرح دیگری مثل کرمانشاه، یزد، اهواز، تبریز و غیره نیز تأمین کننده نیاز صنایع داخلی به تیرآهن های لانه زنبوری هستند.

با شناخت عوامل قابل پیشبینی تا حدی میتوان روند قیمت تیرآهن را حدس زد و مطابق با آن بودجه مورد نیاز برای یک پروژه را برآورد کرد. در روش فابریک شمش های فولادی با سطح مقطع و طول مشخص را داخل کوره های مخصوص ریخته و بعد از رسیدن به دمای مورد نظر، سطح مقطع ها را کاهش و طول آها را افزایش می دهند و در نهایتا به طول مورد نظر برش می دهند. سخت کننده های افقی از نوع ناپیوسته به نام سخت کننده های منقطع نیز شناخته می شوند.

آخرین مطالب