نکات مهم تعمیر و نگهداری دریل های شارژی و برقی

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری تجهیزات می شود، افراد با تجربه یک قانون ناگفته دارند: “مراقب ابزار خود باشی

توسط مدیر سایت در 23 مهر 1402

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری تجهیزات می شود، افراد با تجربه یک قانون ناگفته دارند: “مراقب ابزار خود باشید تا شما را در زمان مورد نیازتان ساپورت کنند.”
دریل های شارژی ابزاری ضروری در خانه و کارگاه های کوچک شناخته می شوند. بنابراین، اگر صاحب یکی از آنها هستید، یا قصد دارید به زودی یکی را بخرید، مهم است که یاد بگیرید چگونه به درستی از آن نگهداری کنید.
از این گذشته، آیا برایتان  آزاردهنده نیست وقتی مشتاقانه شروع به کار می کنید، در انتها خود را در نیمه راه رها کنید؟
در این صورت شاید عمر باتری دریل کوتاه تر شود، یا دریل  به طور غیرمنتظره ای به کلی از کار بیفتد. نگهداری ضعیف ابزارهای برقی نه تنها می تواند بر کارایی عملیاتی آنها تأثیر بگذارد، بلکه ضمانت نامه ها و گارانتی آن ها  را نیز از بین می برد.

این می تواند از نظر زمانی و مالی به شما آسیب های قابل توجهی وارد کند، زیرا مانع پیشرفت کار می شود و شما را مجبور می کند هزینه اضافی را برای تعمیر یا خرید دریل جدید بپردازید.
در این راهنما، ما به شما کمک می کنیم تا با پاسخ دادن به سوالات فنی مانند:

دریل خود را کجا باید نگهداری کنید؟
چگونه دریل شارژی خود را تمیز کنیم؟
علائم هشدار دهنده خرابی دریل شما چیست؟
و همچنین بسیاری از اطلاعات مفید دیگر در مورد نگهداری دریل های شارژی در شرایط خوب را به شما یادآور می شویم.
بیایید با درک روش صحیح نگهداری از دریل خود در زمانی که از آن استفاده نمی کنید، شروع کنیم.

مهم ترین شرایط نگهداری از دریل شارژی

پایه دیواری برای دریل و باتری

خواه شما یک فرد ماهر و علاقه‌مند به انجام کارهای دستی باشید، یا کسی که هر چند وقت یکبار از ابزار خود استفاده می کنید، تا زمانی که یک در اختیار دارید، ضروری است که بدانید چگونه  به درستی از آن نگهداری کنید.
شما نباید دریل شارژی خود را فقط روی میز کار بگذارید یا بعد از اتمام کار آن را در گوشه ای در کارگاه  خود رها کنید. این می تواند باعث جمع شدن گرد و غبار و زباله در شکاف های کوچک ابزار، به خصوص در نزدیکی شود.
اکثر دریل های شارژی یک جعبه ساخته شده از پلاستیک سخت یا هر ماده مشابه دیگری هستند. به همین دلیل بهتر است دریل را پس از پایان  کار در جعبه مخصوص به خود قرار دهید.
این جعبه، ابزار را از ذرات گرد و غبار دور نگه می دارد و تضمین می کند که هر زمان که نیاز باشد در شرایط کاری مطلوب قرار دارد.
اگر دریل شارژی شما شامل جعبه نبود، می توانید به راحتی یکی از آن را از فروشگاه های ابزار ساختمانی مانند خریداری کنید یا به سادگی یکی از آن ها را به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.
دریل خود را در یک مکان خشک نگه دارید

نباید نابغه باشید تا بدانید که آب و برق نباید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. دریل های شارژی برق خود را از باتری تامین می کنند. بنابراین کنار هم قرار گرفتن آب و منبع تامین برق که همان باتری است، کار جالبی نیست.
ممکن است با «محلول هایی» مانند ضد آب کردن دریل های خود مواجه شوید تا برای استفاده در زیر باران و برف مناسب باشد. اما به خاطر داشته باشید که در نهایت،  ممکن است به دریل شما آسیب برساند.
بعلاوه، اگر ابزار را به هر طریقی مرطوب کنید، احتمالاً گارانتی را باطل خواهید کرد.
با این حال، وقتی می گوییم دریل های بی سیم با آب سازگار نیستند، منظور ما فقط منابعی مانند باران و برف نیست – شما باید مراقب رطوبت هوا نیز باشید!
نگهداری نکردن دریل در محفظه نگهداری آن را در معرض عناصری قرار می دهد که می تواند منجر به تشکیل زنگ شود. این به نوبه خود می تواند چاک و سایر قطعات متحرک از جمله خود موتور را مسدود کند.
دریل خود را دور از گرما نگه دارید

دریل ها حتی زمانی که در یک محفظه نگهداری ضخیم مقاوم در برابر آب و هوا نگهداری می شود، نباید در مکان هایی که درجه حرارت آن تا حد زیادی بالا می رود قرار گیرد. اگر این اتفاق بیفتد می تواند باعث آسیب به باتری و همچنین افزایش خطر انفجار شود.
بنابراین از قرار دادن دریل در فضای باز و نگهداری آن در هر جای دیگری که نور مستقیم خورشید را دریافت می کند، خودداری کنید. به همین ترتیب، هنگام نگهداری ابزار خود در زیرزمین، باید به سیستم گرمایش و خطوط لوله کشی توجه کنید.
دریل خود را بالاتر از زمین نگه دارید

اگر در فضای باز حفاری می کنید و باید دریل را برای مدتی زمین بگذارید، سعی کنید آن را در یک سطح کمی مرتفع نگه دارید. اگر آن را مستقیماً روی زمین قرار دهید، ممکن است خاک، زباله، بریده‌های چمن و غیره در دریل گیر کند.
ممکن است نگهداری آن روی یک ورقه پلاستیکی یا برزنت به شما کمک کند. پلاستیک وقتی روی زمین قرار می گیرد از ورود خاک به دریل جلوگیری می کند.
به علاوه، اگر احتمال بارندگی وجود دارد و احساس می کنید که ممکن است نتوانید تمام ابزار خود را به موقع در جعبه قرار دهید، همراه داشتن یک برزنت برای پروژه های در فضای باز کاملا ضروری است.
چگونه دریل شارژی را در آب و هوای سرد نگهداری کنیم؟

دمای پایین می تواند عمر باتری را کاهش دهد، زیرا سرعت تخلیه را حتی زمانی که باتری بیکار است افزایش می دهد.
بنابراین، اگر دمای منطقه شما در فصل زمستان کمتر از نقطه انجماد است، توصیه می کنیم دریل خود را در مکانی نگهداری کنید که بتواند در برابر سرما دوام بیاورد.
لطفاً توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که دریل شارژی و باتری آن را در یک محل خیلی گرم یا نزدیک بخاری نگه دارید. فقط آن را در جایی نگه دارید که به اندازه کافی گرم باشد.

چگونه دریل شارژی خود را تمیز کنیم؟

تعمیر و نگهداری دریل شارژی عمدتاً به تمیز نگه داشتن ابزار مربوط می شود.
برای اطمینان از اینکه دریل شارژی شما به درستی کار می کند،بهتر است به  تمیز کردن آن را در پایان هر شیفت کاری و قبل از اینکه آن را برای شب کنار بگذارید، عادت کنید. در این صورت نیاز به تمیز کردن فوم، برس و موارد دیگر نیست. پاک کردن سریع با یک پارچه تمیز به اندازه کافی در این شرایط خوب است.
این کار باعث حذف خاک و براده های مواد، همراه با سایر ذرات قابل مشاهده از پوشش بیرونی می شود.
با این حال، برای تمیز کردن دریل هر چند روز یک بار باید تلاش بیشتری انجام دهید تا علی رغم استفاده مداوم، بهترین عملکرد را داشته باشید.
تمیز کردن شیارهای تهویه

دریل های شارژی معمولاً دارای شیارهای تهویه هستند که با گذشت زمان ممکن است مسدود شوند. اگر به طور منظم تمیز نشود، می تواند به ابزار شما آسیب جدی برساند.
سعی کنید از برس برای تمیز کردن دریچه های خروجی دریل استفاده نکنید، زیرا در بیشتر مواقع، این کار فقط کثیفی را به عمق شکاف فشار می دهد.
در بدترین حالت، این کار حتی ممکن است موتور دریل را بسوزاند، زیرا مسدود شدن مسیر تهویه باعث ایجاد گرما می شود.
بهترین راه برای تمیز کردن شیارهای تهویه دریل شارژی استفاده از هوای فشرده است. این کمک می کند تا تمام زباله های گیر کرده در شکاف ها حذف شود.

روغن کاری

دریل های شارژی برای جلوگیری از خوردگی و گرمای بیش از حد نیاز به روغن کاری دوره ای دارند.
اگر احساس می‌کنید که مته آزادانه نمی‌چرخد، قطعات کوچکی که ممکن است در پایه نزدیک سه نظام  انباشته شده باشند را بررسی کنید. اگر تمیز باشد، این احتمال وجود دارد که سه نظام گیر کرده باشد. این را می توان با استفاده از یک روان کننده حل کرد.

اکنون که روش صحیح نگهداری دریل و روش مناسب برای تمیز کردن آن را به شما یادآوری می کنیم:

نکات زیر عمر ابزار شما را طولانی تر می کند تا بیشترین بهره را از سرمایه گذاری خود در مته های شارژی ببرید.
مطمئن شوید که از دریل مناسب برای پروژه خود استفاده می کنید. استفاده از سایز نامناسب نه تنها کار شما را خراب می کند بلکه به اجزای داخلی دریل را نیز آسیب می رساند.
همیشه از قطعات تیز استفاده کنید. دریل های کند کار را سخت تر می کنند، زیرا باید فشار بیشتری به ابزار وارد کنید. بدتر از آن، نیروی بیش از حد می تواند منجر به شکستن قسمت های خاصی از دریل شارژی شود.

اگر مته های شما با استفاده مداوم کند شده‌اند و خرید قطعات جدید برایتان امکان‌پذیر نیست، خودتان آن‌ها را تیز کنید. ابزار و مواد ویژه ای در بازار موجود است که به شما امکان می دهد قطعات خرد شده و مات را به قطعات تیز و نوک تیز تبدیل کنید.
هنگام کار بر روی پروژه‌های بزرگ‌تر که برای مدت طولانی نیاز به حفاری دارند، به یاد داشته باشید که از دریل به طور مداوم استفاده نکنید، این نه تنها برای دریل، بلکه برای سلامتی شما نیز توصیه می‌شود.
اجازه ندهید دریل شارژی شما بیش از حد گرم شود. این امر به ویژه در هنگام سوراخ کردن اجسام بسیار سخت مانند فونداسیون بتنی، آجر و سنگ تراشی اتفاق می افتد.
مهم ترین مشکلات دریل شارژی

در اینجا برخی از مشکلات رایج وجود دارد که نشان می دهد دریل شارژی شما نیاز به توجه فوری دارد.
دریل شارژی بدون باتری بی فایده است.اگر کارتان را عالی در حفظ دریل در شرایط مناسب انجام می دهید، اما در کنار آن از باتری مراقبت درستی نمی کنید، دریل شارژی  شما همچنان بی فایده است.در اینجا بایدها و نبایدهایی برای مراقبت از باتری دریل شارژی را به شما یادآوری می کنیم.
باتری قابل شارژی  DOS

همیشه قبل از اینکه باتری را از پریز جدا کنید اجازه دهید کاملا شارژ شود
در صورت عدم استفاده، باتری را از دریل شارژی خارج کرده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید
باتری را در یک جعبه مناسب نگهداری کنید (معمولاً در بسته بندی محصول موجود است)
هر چند وقت یکبار تخلیه عمیق را انجام دهید – فاصله زمانی مورد نظر بین هر تخلیه عمیق به نوع باتری استفاده شده در دریل بستگی دارد.
حتی اگر قصد ندارید از دریل شارژی برای مدت زمان قابل توجهی استفاده کنید، با این وجود باتری را شارژ کنید. کمی حفاری آزمایشی روی یک تکه چوب یدکی انجام دهید.

باتری قابلیت شارژ ندارد

اگر کابل شارژ آسیب دیده یا پاره شده است، باتری را شارژ نکنید.
باتری را دور از آب نگه دارید و آنها را در معرض رطوبت قرار ندهید
اگر باتری در حین شارژ واقعا داغ شد، آن را برای چند دقیقه از برق جدا کنید. قبل از اینکه دوباره آن را به برق بزنید، اجازه دهید خنک شود
از زهکشی عمیق بیشتر از حد نیاز خودداری کنید
علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهد دریل شما از کار افتاده است
مانند بسیاری از ابزارهای برقی دیگر، دریل های شارژی می توانند قربانی فرسودگی، مشکلات الکتریکی و سایر مشکلات مشابه شوند که می تواند بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد.
دانستن علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهد دریل شما ممکن است آسیب ببیند به شما کمک می کند تا در زمان مناسب اقدام مناسب را انجام دهید.

در روشن شدن مشکل دارد

برای روشن کردن یک دریل شارژی کافی است یک دکمه را فشار دهید.
اگر دریل شما در همان حرکت اول روشن نمی شود، و اگر مجبور هستید کارهای عجیب و غریبی مانند تکان دادن شدید آن یا تکان دادن آن انجام دهید تا مته بچرخد، قطعا نشان دهنده این است  که چیزی در آن گیر کرده است.
یا ممکن است یک مشکل الکتریکی مانند شل شدن سیم یا دو شاخه دریل باشد.

قدرت آن ضعیف شده است

مهم نیست که دریل شارژی شما از چه نوع باتری استفاده می کند، تمام باتری های قابل شارژ دارای طول عمر مشخصی هستند.
در برخی مواقع، متوجه خواهید شد که با وجود شارژ کامل، دریل شما مانند گذشته کارآمد نیست.
این به معنای ضعیف شدن باتری است. با خرید یک بسته باتری جدید میتوانید این مشکل را حل کنید. فقط مطمئن شوید که با مدلی که دارید سازگار است.

بوی سوختگی می دهد

گاهی در حین حفاری، ممکن است بوی سوزش را استشمام کنید. اما از آنجایی که به نظر می رسد همه چیز به خوبی کار می کند و هیچ دودی از ابزار نمی بینید، به هر حال به استفاده از آن ادامه می دهید.
اگر قبلاً برای شما این اتفاق افتاده است، فوراً دریل شارژی خود را تعمیر کنید. احتمال وجود ایراد در سیم کشی داخلی بسیار زیاد است. ممکن است یک مشکل جزئی باشد، اما اگر نادیده گرفته شود، می تواند غیر قابل تعمیر بوده و به دریل شما آسیب برساند.
بوی سوزش ممکن است از گرمای بیش از حد نیز ناشی شود. در این صورت، باید برای مدتی حفاری را متوقف کنید و قبل از ادامه، اجازه دهید ابزار خنک شود.


در هنگام کار، صدای جیغ تولید می کند

دریل های شارژی ممکن است به خودی خود عملکرد بی صدا نداشته باشند. اما مطمئناً صدایی با صدای بلند تولید نمی کنند.
اگر دریل برقی شما ناگهان بلندتر از حد معمول شده یا صدایی تولید می کند که معمولاً از آن استفاده نمی کرد، نشانه آن است که ممکن است به زودی به پایان خود نزدیک شود.
برای شناسایی منبع مشکل و رسیدگی به موقع، یک بررسی تعمیر و نگهداری کامل انجام دهید.

هنگام حفاری جرقه ایجاد می کند

اگر دریل شما هنگام روشن شدن دود یا جرقه متصاعد میکند، زغال های سوخته را بررسی کنید. تجمع ذرات گرد و غبار و سایر خرده های بزرگ که در اگزوز گیر می کنند، علت اصلی جرقه و دود هستند.
اگر هیچ زباله ای در خارج قابل مشاهده نیست، برای بررسی آسیب حرارت داخلی بدنه را بررسی کنید.

در انتها

برای خلاصه کردن این راهنمای تعمیر و نگهداری دریل شارژی، به یاد داشته باشید که دریل خود را از گرما و رطوبت بیش از حد دور نگه دارید و همیشه در زمانی که از آن استفاده نمی کنید، آن را در یک جعبه مناسب نگهداری کنید.
مهمتر از آن، مطمئن شوید که دفترچه راهنمای آن را به دقت بخوانید. این به شما بینش عمیق تری در مورد نحوه نگهداری مدل خاص خود در شرایط خوب می دهد.
تعمیر و نگهداری معمول را همانطور که توسدریل های برقی و شارژی در طی سالهای اخیر در دنیای صنعت به عنوان یک ابزار حرفه ای در اختیار کاربران آن قرار داده شد و در طی پیشرفت های جدید در دنیای صنعت، این ابزار به عنوان یکی از پرکاربردترین ها در رده خویش بدل گشت. اگر صاحب یک دریل برقی یا شارژی هستید خیلی خوب می دانید که مدیریت ضعیف و بی توجهی در نگهداری، چقدر سریع می تواند باعث خرابی و استهلاک این ابزار بشود. شما باید آن را به طور منظم روغن کاری کنید سپس پس از هر بار کار،گرد و خاک و زباله ها را تمیز کنید و مطمئن شوید که باتری ها را همیشه شارژ نگه می دارید. عدم انجام این موارد می تواند به زنگ زدگی، بریدگی، مات شدن و کاهش عمر ابزار شما منجر شود. وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی می شود، کاربران باتجربه یک قانون ناگفته دارند: «مراقب ابزار خود باشید زیرا آنها از شما مراقبت می کنند».

بعنوان کاربران حرفه ای ، ابزارهای برقی لوازم ضروری برای زندگی روزمره شما هستند. ابزارهای شما با ارزش ترین دارایی شما هستند. آنها هستند که زندگی شما را آسان تر می کنند. اگر از ابزارهای برقی یا شارژی خود مراقبت نکنید، پس از مدتی علائم خرابی و استهلاک دستگاه ظاهر می شود. اگر بهترین و مناسب ترین راه را برای نگهداری از آنها بدانیم عمری طولانی خواهند داشت، هر کدام از آنها برای دوام بیشتر نیاز به نگهداری خاصی دارند به طوری که شیوه نگهداری صحیح می تواند طول عمر ابزارهای گران قیمت شما را به طور چشمگیری افزایش دهد.

در حالی که تعمیر و نگهداری ابزار برقی ممکن است در مقایسه با سایر مسئولیت های شما بی اهمیت به نظر برسد، اما توجه به تعمیر و نگهداری ابزارهای برقی و شارژی، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خرابی کار و محافظت از سرمایه شما می باشد. تعمیر و نگهداری منظم طول عمر ابزارهای برقی را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا از هزینه های غیرضروری تعویض جلوگیری کنید.
افزایش کارایی دریل برقی و شارژی


به عنوان یک استفاده کننده از این دریل ها باید یاد بگیرد که چگونه کارایی و عمر وسیله خود را حفظ کنید. هنگام استفاده باید بدانیم بعد از کار آن را کجا قرار می دهیم مثلا روی میز یا در گوشه ای از محیط کار آن را رها نکنیم، تجمع زباله و گردو غبار در شکاف های کوچک این ابزار در نتیجه همین سهل انگاری ها می تواند باشد. اکثر این دریل ها دارای جعبه مخصوص نگهداری هستند که بعد از استفاده و پایان کار، آن را باید سرجای خود گذاشت تا ذرات گرد و غبار به داخل دستگاه نفوذ نکند.
نگهداری در یک مکان خشک

برای فهمیدن این مطلب که آب و برق با هم خوب نیستند نیازی نیست که نابغه باشیم، دریل های برقی و بی سیم که از باتری تامین می شوند و کار می کنند. باید دور از آب نگه داشته شود به علاوه اگر این ابزار را به هر طریقی خیس کنید یا در شرایط مرطوب نگه دارید ممکن است حتی گارانتی خود را نیز از دست دهد. بطوری که اگر در جای خود نگهداری نشوند در معرض عناصری قرار می گیرند که می تواند منجر به تشکیل زنگ شود این امر به نوبه خود می تواند چاک و سایر قطعات، از جمله خود موتور را مسدود کند.
همانطور که می دانید دور نگه داشتن ابزار از رطوبت، آنها را از آسیب یا تخریب محافظت می کند، یک فضای ذخیره سازی تمیز و مرتب و نگهداری وسایل در محیطی با تهویه مناسب، ایمنی آنها را تضمین می کند و به ما کمک می کند تا زمانی که وقت بیرون آوردن آنها از انبار است به درستی کار کنند. بهترین مکان برای ابزارهای برقی در جعبه اصلی آنها است، از آن جایی که بنا به شغلی که دارید ممکن است زیاد با ابزارهای برقی و شارژی سر و کار داشته باشید و لازم است همیشه در دسترس تان باشد بنابراین باز و بسته کردن بسته‌بندی آن شاید برایتان دشوار باشد، در این صورت حتی الامکان سعی کنید این ابزارها را در جای خشک و خنک و به دور از گرد و غبار نگهداری کنید.
چگونه دریل برقی و شارژی خود را تمیز کنیم؟

تمیز و نگهداری مته های برقی عمدتاً به تمیز و نگه داشتن ابزار مربوط می شود. برای اینکه مطمئن شوید که ابزار شما به خوبی کار می کند آن را بعد از اتمام هر شیفت کاری و قبل از اینکه کاری جدید را شروع کنید تمیز کنید و این امر را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. ابزارهای برقی به دلیل داشتن قطعات مکانیکی و الکتریکی، بیشتر در معرض مشکلات ناشی از نگهداری نامناسب، تجمع گرد و غبار و زباله و نقص عمومی هستند از این رو نیاز به نگهداری و مراقبت هستند
تمیز کردن ابزارهای برقی ممکن است بعد از انجام یک کار خسته کننده، کار بزرگی برای شما باشد، اما با داشتن کمی همت و حوصله، می توانید کمک زیادی به افزایش عمر دستگاه و کاهش استهلاک آن بکنید. گرد و غبار، خاک و سایر ناخالصی ها در سطح ابزار رسوب می کنند. از این رو، مهم است که پس از هر بار استفاده، آن را با یک پارچه تمیز و نرم پاک کنید. حتی موقعی که برای مدت زمان زیادی از ابزار خود استفاده نمی کنید به تمیز نگه داشتن و افزایش عمر آن کمک زیادی می کند.
ابزارهای برقی و شارژی باید بعد از هر بار استفاده و قبل از نگهداری تمیز شوند. خاک، چمن، براده های فلزی و غیره را که می توانند وارد موتور یا سایر قطعات متحرک شوند را بردارید. گردگیرهای هوای فشرده، واشرهای فشار قوی، پولیش ها و غیره، بهترین گزینه هایی هستند که می توانند به شما در تمیز کردن دریل برقی و شارژی کمک کنند. برای عملکرد عالی دستگاه، قطعات متحرک را روغن کاری کنید، نه تنها مکانیک ابزار بدون اصطکاک و روان به خوبی کار می کند، بلکه احتمال ایجاد زنگ زدگی را نیز کاهش می دهد. به یاد داشته باشید، استفاده نادرست از ابزار تمیز کردن نیز می تواند به ابزار برقی یا شارژی شما آسیب برساند،فشار زیاد می تواند کثیفی را مستقیماً به ابزار فشار دهد و باعث صدمه به دستگاه شود. برای از بین بردن این زباله ها، از پاک کننده ها و روان کننده های مخصوص این دسته از ابزارها استفاده کنید که بسیار موثر و مفید هستند.
دریل های برقی برای جلوگیری از پارگی، خرابی و گرمای بیش از حد نیاز به روغن کاری دوره ای دارند. استفاده از روان کننده مناسب برای ابزار مهم است، زیرا روان کننده ها معمولا دارای درجه بندی های متفاوتی هستند.
نکات مهم نگهداری دریل برقی و شارژی


خب تا اینجا که روش صحیح نگهداری از دریل برقی و شارژی و روش مناسب تمیز کردن اون رو یاد گرفتید بد نیست که نکاتی دیگر در این خصوص بیان بشه. این نکات میتونه عمر ابزار شمارو طولانی کنه و بیشترین بهره را از سرمایه گذاری خود در دریل های برقی ببرید.

    استفاده از قطعات کهنه برای وسیله برقی یا شارژی شما می تواند فشار بیشتری را به موتور و قطعات متحرک آن وارد کند، به این معنی که ابزار شما برای انجام کار باید سخت تر کار کند. این می تواند باعث آسیب اضافی به سایر قسمت های ابزار شما شود.
    قبل از روشن کردن دریل خود، کارایی مته ها را بررسی کنید و اگر دونستید که برای کار مناسب نیست، این قطعات را باید تعویض کنید. به همین ترتیب، مطمئن شوید که ابزار شما قرار است روی موادی که استفاده می کنید کار کنند. اگر نه، ممکن است لبه‌های تیز را خیلی سریع‌تر از آنچه باید باشد، کدر کنید.
    ابزارهای برقی نیز باید هر چند وقت یکبار کالیبره شوند. آنها ابزار دقیقی هستند، به این معنی که قطعات متحرک ابزار برای عملکرد به تراز صحیح متکی هستند. بدون این تراز، ممکن است خراب شود و یا آسیب ببینند.
    باتری ابزارهای شارژی خود را اغلب چک کنید، این باتری ها گران هستند و ممکن است در اثر استفاده بیش از حد، شارژ بیش از حد، گرم شدن بیش از حد و بسیاری از دلایل دیگر آسیب ببینند. با این حال مراقبت مناسب، می تواند طول عمر آن ها را افزایش دهد همچنین اطمینان حاصل کنید در هنگام کار،باتری انرژی کافی را در سطوح بهینه برای موتور دستگاه فراهم می کند.

گرمای بیش از حد ابزار برقی شما می تواند موتور و قطعات متحرک آن را مقدمه

داشتن ابزارهای برقی و شارژی به شما این امکان را می‌دهد تا پروژه‌های تعمیراتی و نوسازی خانگی یا صنعتی را مطابق با نیازهای خودتان پیش ببرید. به طور کلی با انجام دادن این کارها می‌توانید در هزینه‌های مالی و زمانی پروژه‌ها، صرفه‌جویی زیادی کنید.
همانطور که می‌دانید جهت تهیه و خریداری اکثر ابزارآلات برقی و شارژی ، بایست هزینه نسبتاً زیادی پرداخت کرد. بنابراین، برای صرفه جویی در هزینه‌ها، باید دائماً حواستان باشد که ابزارتان مراقبت اصولی و ایمنی را دریافت کنید.
همچنین با انجام دادن یک سری کارها، در عین حال که باعث افزایش طول عمر ابزار برقی خود خواهید شد به نوعی به حفظ محیط زیست کمک خواهید کرد. ما در اینجا نکاتی را مطرح کرده‌ایم تا به شما در کاهش هزینه‌ها و مخارج‌تان کمک کند. در نتیجه بتوانید برای مدت زمان طولانی‌تری از ابزار خود استفاده کنید.

گام اول: ابزار با کیفیت و قابل اعتماد انتخاب کنید

ابزارهای برقی و شارژی با کیفیت‌های بسیار متنوعی در بازار موجود است. یکی از با کیفیت‌ترین و قابل اعتمادترین برندها، بوش است. این برند محصولات بسیار عالی با قیمت مناسبی تولید و عرضه می‌کند.

با این حال، اگر بهترین راه برای نگهداری از ابزار برقی را بدانیم، ابزارها عمر طولانی خواهند داشت. نگهداری مناسب، تعمیرات لازم در صورت نیاز و تعویض قطعات باعث ماندگاری و طول عمر بیشتر آن می‌شود. ما قصد داریم در این مقاله نکات بیشتری را برای این منظور به شما ارائه دهیم.

گام دوم: ابزار برقی را تمیز نگه دارید

اگر ابزار خود را برای مدت زمانی تمیز نگه ندارید، گرد و غبار و کثیفی می‌تواند ابزار برقی شما را دچار مشکل کرده و از کار بیاندازد. برای جلوگیری از این امر، همیشه پس از اتمام هر کارتان آن را پاک و تمیز کنید. پس از تمیز کردن آنرا در جای مناسبی جهت دوری از آلودگی قرار دهید.
سعی کنید به صورت دوره‌ای، قسمت‌های عمیق دستگاه را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید و ضایعات را آن خارج کنید. قطعا پس از این کار متوجه تجربه متفاوت استفاده از ابزار، قبل و بعد از پاک کردن خواهید شد.

برای انجام چنین کاری می‌توانید محفظه‌های ورود و خروج هوا، محل اتصال قطعات و داخل دستگاه را بررسی و تمیز کنید. بعضی نقاطی که به راحتی قابل دسترسی نیستند، می‌توانید با پنبه آغشته به کمی روغن اینکار را انجام دهید.

گام سوم: ابزارهای برقی را به درستی در کیف یا قفسه قرار دهید

کاملا مشخص است که دور نگه داشتن ابزار از رطوبت آنها را از آسیب و خرابی، محافظت می‌کند. یک قسمت از گاراژ، کارگاه یا انباری که تمیز و مرتب بوده، و همچنین دارای تهویه مناسبی باشد، دوام و تمیزی دستگاه را به میزان قابل قبولی، تامین می‌کند. به وجود آوردن چنین شرایطی هنگامی که ممکن است پس ازمدتها از ابزار استفاده کنید، مشکل ناخواسته‌ای را پیش نخواهد آورد.
بنابراین به طور خلاصه:
ابزار خود را دور از رطوبت نگهداری کنید.
در فضایی تمیز و مرتب آنها را نگهداری کنید.
ابزارالات را در مکانی با تهویه مناسب نگهداری کنید.

گام چهارم: به صورت دوره‌ای قطعات ابزار برقی خود را تعویض کنید

ابزارهای برقی دارایی قطعات داخلی زیادی هستند که قابلیت تعویض دارند. در صورت آسیب به هر یک از قطعات، آن قطعه را به سرعت تعویض کنید تا دچار مشکلات بعدی ابزار نشوید. برخی از نمونه‌ قطعاتی که معمولاً در ابزارهای برقی نیاز به تعویض دارند عبارتند: زغال، مجموعه سوئیچ‌ها، کابل‌های برق، لوازم جانبی، یاتاقان‌ها و ضربه‌گیرها می‌باشد.

یکی از برندهای که علی رغم کیفیت بسیار عالی دارند، دارای قطعات تعویضی با کیفیتی هم هستند، ابزار برقی بوش است که از طریق ارتباط با شرکت ابزارسرا نمایندگی رسمی بوش در ایران می‌توانید به این قطعات دسترسی داشته باشید.
نگهداری از دریل برقی و شارژی

برقی در اکثر کارگاه‌ها یک ابزار ضروری و به نوعی همه کاره است.
در اینجا یک چک لیست از مواردی آورده‌ایم که باید قبل از هر بار استفاده، در دریل بررسی کنید تا از ایمنی و دوام مناسب ابزار اطمینان پیدا کنید.
مته و قطعات فلز و پلاستیکی را هر از چند گاهی تمیز کنید تا هم مته و هم دریل بعداً مشکلی برایشان پیش نیاید.
دریل را تمیز و خشک نگه دارید، تا زنگ زدگی و اصطحلاک سایر قسمت‌های دستگاه مانند چرخ دنده یا موتور، کاهش یابد.
سیم برق دریل دور را دور از آب نگه دارید، چون برق نمی‌تواند از آب عبور کند اما می‌تواند از خاک، شن یا روغن عبور کند.
در برخی موارد، اگر می‌خواهید از دریل برقی در فاصله‌ای دورتر از 1.5 متری پریز استفاده کنید، ممکن است به سیم سیار نیاز داشته باشید. پس از سیم سیار مطمئن و ایمن استفاده کنید.
هنگام استفاده از دریل برقی همیشه از عینک ایمنی استفاده کنید. اگر مراقب نباشید، تکه‌های فلز یا سایر ضایعات می‌توانند، به سمت‌تان پرتاب و به چشم برخورد کنند.
هنگام سوراخ کاری با دریل، هر چه آهسته‌تر پیش بروید بهتر و کار آسان‌تر خواهد بود. اگر مته خیلی سریع بچرخد، ممکن است بیش از حد گرم شود و بشکند.
مانند سایر ابزارهای مکانیکی، دریل دارای قطعات متحرک زیادی در داخل و خارج است. یکی از مهم ترین بخش های تعمیر و نگهداری معمولی محصول که می‌توانید انجام دهید روغن کاری منظم قطعات فلزی دستگاه است.
به طور خاص، روغن کاری سه نظام اهمیت زیادی دارد.
آموزشگاه تعمیرات موبایل تخصصی با اهدای مدرک فنی حرفه ای و 100% عملی اینجا کلیک کنید

نحوه روغن کاری

برای روغن کاری سه نظام، ابتدا مته را خارج کنید و در حالتی که آرواره‌های سه نظام از هم جدا هستند، با استفاده از یک روغن روان کننده فلزی استاندارد، روغن را در قسمت داخلی سه نظام، جایی که مته‌ها می‌روند، پخش کنید (مطمئن شوید که دندانه های چاک کاملاً باز هستند).
سه نظام را سه تا چهار بار سفت و شل کنید تا روغن به طور یکنواخت در داخل آن پخش شود.

با استفاده از پارچه آغشته به روغن، روغن را روی سطح بیرونی سه نظام بمالید. با این کار مطمئن می‌شوید، روغن به طور کامل بین قطعات سه نظام و دریل پخش شده است.

تمیز کردن دریل

از آنجایی که دریل برای حفر و سوراخ‌ کاری استفاده می‌شود، طبیعتاً ضایعاتی که سطوح خارج می‌شوند، داخل دستگاه نفوذ می‌کنند.
برای مثال حفاری در چوب، دیوار خشک و بتن می‌تواند دستگاه شما را کاملا آغشته به گرد و غبار کند. به عنوان مثال، ذرات گرد و غبار حاصل از گچ یا دیوار بسیار راحت از طریق دریچه‌های دریل وارد ابزار می‌شوند.
با گذشت زمان، این دریچه می‌توانند با ذرات و گرد و غبار مسدود شود و باعث گرم شدن بیش از حد موتور و در نهایت فرسودگی موتور شوند.
به راحتی می‌توانید با فوت کردن داخل دریچه‌ها، باعث شوید موتور به راحتی در جریان هوا قرار گرفته و بیش از حد داغ نشود.
این یکی از کارهای حیاتی و مهم برای حفظ عملکرد روان و بدون فشار دریل است.
اگر کمپرسور هوا دارید می توانید از آن یا دمنده استفاده کنید، در غیر این صورت، از کپسول هوای فشرده نیز می‌توانید به راحتی استفاده کنید

دمای مورد نیاز

دریل همچنین می‌تواند تحت تأثیر دمایی که در آن نگهداری می‌شود، به ویژه باتری ازین شرایط دمایی تاثیر زیادی می‌گیرند. برای به وجود آوردن بهترین شرایط دریل و باتری‌ها باید در دمای اتاق (22 درجه) با حداقل و حداکثر، مثبت یا منفی 10 درجه نگهداری شوند.
دمای انجماد می‌تواند باعث یخ زدن موتور و فشرده شدن چرخ دنده شود و به راحتی باعث سوختن موتور شود. دمای بیش از حد گرم می‌تواند به طور قابل توجهی عمر باتری‌ها، به ویژه باتری‌های لیتیوم یونی را کاهش دهد.
البته به تازگی باتری‌های لیتیومی وارد بازار شده‌اند، که در دمای سرد زمستان برای هوای سرد مجهز شده‌اند. با این حال همین باتری‌ها هم باید در دمای بالایی مورد استفاده قرار نگیرند.

از مته تیز استفاده کنید

قدرت دستگاه بستگی به میزان عملکرد در ورود به مواد و سطوح است. استفاده از مته‌هایی که کند شده‌اند یا خاصیت نفوذ خود را از دست داده‌اند؛ نه تنها کار را انجام نمی‌دهد، بلکه می‌تواند موتور دستگاه را خیلی سریع بسوزاند.
مته کند شده باعث افزایش زمان کار می‌شود و در عین حال اصطحلاک را افزایش می‌دهند و در نهایت منجر به فشار بی مورد روی موتور می‌شوند. قبل از شروع پروژه از تیز بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
مطمئن شوید که از مته‌ای استفاده می‌کنید که متناسب با سطح موردنظر باشد. مثلا برای بتن از مته‌هایی که برای چوب ساخته شده است، استفاده نکنید.

مته کند شده نیز می‌تواند مشکلات ایمنی را ایجاد کند. اگر آنها به اندازه کافی تیز نباشند، ممکن است گیر کنند. در نهایت گشتاور دستگاه می‌تواند باعث چرخش مته شود اما احتمال اینکه دست و مچ را مجروح کند، وجود دارد.
در چنین وضعیتی حتی ممکن است دستگاه از دست شما، روی زمین بیافتد. اگر کسی پایین‌تر از شما قرار گرفته باشد یا اگر روی نردبان هستید، ممکن است تعادل خود را از دست بدهید و سقوط کنید.

فراتر از تعمیرات بروید

در نهایت، با وجود نگهداری و تعمیرات دقیق، اگر ابزار برقی شما برای همیشه از کار بیفتد، می‌توانید آن را بازیافت کنید!
سپردن ابزار از کار افتاده به مراکز بازیافتی در واقع باعث ادامه ماندگاری ابزار در قالب و شکلی دیگر می‌شود و همچنین از مزایایی حمایت از محیط زیست بهره خواهید برد.

سخن پایانی

تقربیا تمام انواع ابزار برقی و شارژی برای نگهداری و ایمنی به دستورالعمل‌های مشابهی نیاز دارند. در این مقاله به نکاتی که برای دریل کاربردی بودند، پرداختیم. اگر شما هم نکاتی دیگر را در این باره به کار گرفته‌اید و جواب گرفته‌اید، با ما و سایت ابزارسرا در میان بگذارید.

    فرسوده کند،این امر معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که روی مواد سخت مانند پانل‌های چوبی ضخیم یا بتن کار می کنید، همچنین ممکن است که منافذ گردش هوای ابزار برقی شما با زباله مسدود شده باشد یا از مته ها فرسوده و سوخته در حین کار استفاده می کنید. اگر احساس کردید که دریل شما گرم تر از حد معمول است، کار خود را متوقف کنید و همین امر به خنک شدن ابزار شما و پیدا کردن علت گرمای زیاد دستگاه کمک زیادی می کند.

https://online-mag.ir/2023/10/نکات-مهم-تعمیر-و-نگهداری-دریل-های-شارژی

آخرین مطالب