هیپنوتیزم چیست و چه کاربردهایی در درمان بیماری ها دارد؟

هیپنوتیزم یا خوابگری شاخه‌ای از علم روانشناسی است که در آن به وسیلهٔ تلقین،

توسط مدیر سایت در 9 اردیبهشت 1402

هیپنوتیزم یا خوابگری شاخه‌ای از علم روانشناسی است که در آن به وسیلهٔ تلقین، شخص در حالت خاصی از هوشیاری قرار می‌گیرد. هیپنوتیزم یا به‌طور دقیقتر موجب تسلط دیگری بر فرد نمی‌شود بلکه دیگری با ضمیر ناخودآگاه آدمی به مکالمه و القای تلقینات می‌پردازد. همهٔ هیپنوزها به نحوی خودهیپنوتیزم است و هیپنوتیزور خارجی فقط مامای هیپنوز از درون انسان است و آن را می‌زایاند. همه مکاتب و عرفا به نحوی با هیپنوز درگیر بوده‌اند. ضمیر ناخودآگاه تنها یک تئوریست که توضیح حقایق روی آن سوار می‌شود.

 

 

انواع هیپنوتیزم درمانی

چند روش مختلف برای هیپنوتیزم وجود دارد:

هیپنوتیزم هدایت شونده

این نوع هیپنوتیزم شامل استفاده از ابزاری مانند دستورالعمل های ضبط شده و موسیقی برای القای حالت خواب به فرد است. سایت های آنلاین و برنامه های تلفن همراه اغلب از این نوع هیپنوتیزم استفاده می کنند.

هیپنوتیزم درمانی

 هیپنوتیزم درمانی استفاده از هیپنوتیزم در روان درمانی است و توسط پزشکان مجاز و روانشناس برای درمان بیماری هایی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات خوردن انجام می شود.

خودهیپنوتیزم

خودهیپنوتیزم فرایندی است که وقتی شخص حالت هیپنوتیزم خود را القا می کند، رخ می دهد. این روش درمانی اغلب به عنوان ابزاری برای کمک به خود برای کنترل درد یا کنترل استرس استفاده می شود.

چرا ممکن است شخصی تصمیم بگیرد که هیپنوتیزم را امتحان کند؟ در بعضی موارد، ممکن است افراد برای کمک به مقابله با درد مزمن یا تسکین درد و اضطراب ناشی از اقدامات پزشکی مانند جراحی یا زایمان، به دنبال هیپنوتیزم بروند.


فواید هیپنوتیزم

در طی این فرایند، شخص هیپنوتیزور قادر است هر آنچه در نظر دارد به شخص هیپنوتیزم شده القا کند زیرا در این حالت تلقینات هیپنوتیزور به جای حواس بدن عمل می‌کند و ضمیر ناخودآگاه انسان را تحت کنترل خویش قرار می‌دهد. البته هرآنچه هیپنوتیزور می‌خواهد به هیپنوتیزم شونده تحمیل و تلقین نمی‌شود، هیپنوز جبر ایجاد نمی‌کند.

هیپنوتیزم Hypnosis  یک حالت ذهنی مانند خلسه است که در آن افراد افزایش توجه ، تمرکز و پیشنهاد پذیری را تجربه می کنند.
در حالی که هیپنوتیزم غالباً به عنوان حالتی خواب مانند توصیف می شود ، اما حالتی است که در آن توجه فرد کاملا متمرکز بوده و با داشتن تخیلات زنده ، پیشنهاد پذیری خاصی را تجربه می نماید.

در این مقاله به هیپنوتیزم  پرداختیم .امیدوارم مفید واقع شده باشد.

 

 

https://pouyasalamat.com/hypnosis/

 

 

مجله سلامت پویا (پویا سلامت) 

 

مجله سلامت پویا مجله ی آنلاین سلامتی و آگاهی، با مطالب جدید و جذاب در حوزه های سلامت، روانشناسی، سبک زندگی، پرستار سالمند، پرستار کودک و معرفی بهترین کلینیک ها و بیمارستان ها در خدمت کاربران عزیز می باشد.

 

 

آخرین مطالب