راهکارهای کاربردی برای حل مسائل طلاق از طرف مرد

همان طور که می‌دانید طلاق یکی از حقوق مرد به شمار ‌می‌آید و مرد می‌تواند همسر خود را بدون

توسط ABDOOSNEWS در 3 بهمن 1400

همان طور که می‌دانید طلاق یکی از حقوق مرد به شمار ‌می‌آید و مرد می‌تواند همسر خود را بدون نیاز به اثبات دلیل طلاق دهد. ما در این مبحث مدت زمان طلاق از طرف مرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این سوال ممکن است برای مردانی پیش آید که قصد دارند به دادگاه مراجعه کرده و همسر خود را طلاق دهند.

 و یا این که خانم هایی که با درخواست طلاق از طرف مرد رو به رو شده اند و می‌خواهند بدانند چقدر زمان نیاز دارند برای این که اسناد و مدارکی را آماده کنند که در دادگاه بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

مدت زمان طلاق از طرف مرد

برای این که بدانید درخواست طلاق از طرف زوج چقدر طول می‌کشد باید به این نکته توجه داشته باشید که درخواست طلاق ابتدا باید به صورت اینترنتی در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت شود.

پس از ثبت درخواست، زمان رسیدگی به آن مشخص شده و به اطلاع زوجین ‌می‌رسد. این که رسیدگی به پرونده در دادگاه چقدر زمان می‌برد بستگی به تعداد پرونده های موجود دارد. هرچقدر تعداد پرونده ها بیشتر باشد زمان رسیدگی به پرونده طولانی تر خواهد بود.

در مرحله رسیدگی به پرونده قاضی موظف است طبق قانون پرونده را برای ایجاد سازش بین زوجین به داوری تحویل دهد.

پس از آن که قاضی دادگاه قرار ارجاع به داوری را صادر کرد، زن و مرد یک هفته فرصت دارند شخصی را که متاهل بوده و به مسائل خانوادگی آگاه است را به عنوان داور معرفی کنند.

تا آن شخص زمینه صلح میان طرفین را ایجاد کرده و آن ها را از طلاق منصرف کند. در صورتی که زوجین شخصی را به عنوان داور معرفی نکنند دادگاه خود شخصی را معرفی می‌کند.

بر اساس قانون در صورتی که داوران نتوانند میان طرفین صلح ایجاد کنند  دادگاه باید با توجه به نظر داوران گواهی عدم سازش را صادر نماید.

البته در واقعیت دادگاه ها توجه چندانی به نظر داوران نداشته، اما در هر صورت دادگاه مجبور است به داوری ارجاع دهد و این یکی از مراحل طلاق از طرف مرد است. که مدت یادی از طلاق را به خود اختصاص داده است.

پس از طی کردن این مراحل دادگاه به پرونده رسیدگی کرده  و گواهی عدم سازش صادر می‌شود. پس از صدور این گواهی زوج باید این گواهی را به دفتر رسمی طلاق برده تا بتواند طلاق را جاری و آن را ثبت کند.

بنابراین تا زمانی که مرد به دفتر طلاق مراجعه نکند، طلاق صورت نگرفته است. گواهی عدم سازش دارای سه ماه اعتبار است و اگر در این مدت مرد به دفتر ازدواج مراجعه نکند اعتبار این گواهی ساقط می‌شود. و تمامی مراحل را مجددا باید انجام دهند.

تمام این مراحل باعث می‌شود تا فرایند طلاق از طرف مرد نسبت به طلاق توافقی طولانی تر باشد. همان طور که اشاره کردیم با توجه به شعبه دادگاه ممکن است چند ماه و یا بیشتر طول بکشد.

دلیل این که طلاق از طرف مرد طولانی تر است این است که در این نوع طلاق زن می‌تواند نسبت به حکم دادگاه درخواست اعتراض و تجدید نظر خواهی و یا فرجام خواهی  داشته باشد.

به علاوه در این طلاق چون حکم صادره و گواهی عدم سازش غیر قطعی است مرد نمی‌تواند به دفتر طلاق مراجعه کرده و آن را ثبت کند.

طلاق غیابی از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

در مطالب قبلی اشاره کردیم که مدت زمان طلاق از طرف مرد به مراحل آن بستگی دارد و مرد باید تمام مراحل آن را طی کرده که این کار ممکن است چندین ماه طول بکشد.

حال می‌خواهیم بدانیم اگر مردی بخواهد به صورت غیابی همسرش را طلاق دهد چقدر طول می‌کشد. طلاق غیابی از طرف مرد نیز امکان پذیر است. و در صورتی که زن در مراحل دادگاه حضور نداشته باشد روی رای دادگاه تاثیری نخواهد داشت.

و دادگاه رای خود را در صورتی که درخواست طلاق از طرف زوج باشد صادر می‌کند. و گواهی عدم سازش را به زوج تحویل می‌دهد.

به طور کلی طلاق غیابی از طرف مرد به همان اندازه طول می‌کشد زیرا زن در این طلاق به مدت 20 روز می‌تواند درخواست واخواهی کند.  بجز درخواست واخواهی، امکان درخواست تجدید نظر و فرجام خواهی نیز وجود دارد.

که تمامی این مراحل چندین ماه طول می‌کشد، اما اگر نسبت به رای صادره این اعتراضات صورت نگیرد مدت زمان طلاق کاهش پیدا می‌کند.

در مرحله بعد برای این که طلاق ثبت شود زن و مرد باید مدارک خود را به دفتر طلاق تحویل دهند. اگر زن نیز به دقتر طلاق مراجعه نکند مدت طلاق طولانی تر خواهد شد.

البته باید به این نکته توجه داشت که عدم حضور زن ومرد با توجه به غیابی بودن طلاق مانعی برای طلاق نیست و تنها به آن ها اخطار داده می‌شود و در صورت عدم حضور طلاق انجام می‌گیرد.

همچنین اعتراض به رای دادگاه نسبت به رای طلاق باعث عوض شدن رای دادگاه نمی‌شود. بلکه این اعتراض بدین معناست که زن در مورد حق و حقوق مالی خود ماننند مهریه و سایر موارد اعتراض دارد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن