بررسی وضعیت فیلتر شکن ها و فیلترینگ در ایران

موسسه ، تحقیقاتی را انجام داده است و نتیجه و چکیده آن را در یک گزارش چند صفحه ای به اشتراک گذاشته است که بیان

توسط ABDOOSNEWS در 20 بهمن 1399

موسسه ، تحقیقاتی را انجام داده است و نتیجه و چکیده آن را در یک گزارش چند صفحه ای به اشتراک گذاشته است که بیان می کند ، ایران از قوی ترین و سخت ترین سیستم فیلترینگ استفاده می کند . خلاصه ای از نتایج این تحقیق در زیر آمده است :

در حال حاضر فیلترینگ در ایران بر روی موضوعات مربوط به ایران ، به ویژه سایت های فارسی زبان تمرکز کرده است که باعت افزایش خرید فیلتر شکن در بین کاربران شده است.

فیلتر شکن

لازم به ذکر است که فیلترینگ آنچه را مورد هدف قرار داده سایت های ارائه دهنده خدمات وبلاگ نویسی و وبلاگ های شخصی است . در طول دوره تحقیق ( سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ ) فیلتر کردن وبلاگ ها به طور فزاینده ای افزایش نشان می داد .اگرچه بلوک کردن سایت ارائه دهنده خدمات وبلاگ نویسی برای فیلتر کنندگان ساده تر است ولی کاری که ایران انجام می دهد این است که اقدام به مسدود کردن جداگانه وبلاگ  ها می کند .

هدف ایران از این کار این است که می خواهد به بعضی وبلاگ ها دسترسی داشته باشد در حالی که مخالفان وبلاگ هایشان مسدود شده باشد .

یکی دیگر از حوزه های تمرکز فیلترینگ سایت های خبری است 

آمار نشان می دهد در حالی که تنها پنج درصد سایت های خبری انگلیسی فیلتر شده اند  و باید با فیلتر شکن از این سایت ها استفاده کرد.

تعداد در مورد سایت های خبری فارسی زبان به ۵۰ درصد میرسد .

فیلترینگ در حوضه سایت های سکس و فیلتر شکن نیز به شدت فعال است . سایت های فیلتر شکن ۹۵ درصد ، و سایت های سکس ۱۰۰ درصد مورد مطالعه در این تحقیق انجام شده مسدود بودند . که نشان می دهد کاربران حتی برای خرید فیلتر شکن نیز به مشکل بر می خورند.

این تحقیق در آخر پیش بینی می کند علاوه بر این که فیلترینگ از لحاظ کمی در ایران گسترش پیدا می کند ، از نظر کیفی نیز شیوه های فیلترینگ به آرامی سخت تر و دقیق تر خواهد شد.

همانطور که پیش تر گفته شد اغلب ISP های ایران از شرکت مخابرات سرویس می گیرند . این دسته از ISP ها عمدتا سیستم فیلترینگ مستقل ندارند و از  این لحاظ به مخابرات وابسته اند . آن دسته از ISP هایی که پهنای باند خود را از سرویس دهندگان بین المللی تهیه می کنند ( مانند پارس آنلاین و چند ISP بزرگ دیگر در تهران ) باید سیستم فیلترینگ مستقل نصب کنند .

از نظر نرم افزاری ، ایران برای اعمال سانسور از برنامه اسمارت فیلتر ( Smart Filter ) ساخت شرکت آمریکایی سکیور کامپیوتینگ  استفاده می کند . اولین بار شخصی به نام رضا پارسا فرمود سانسور افزار هایی که تولید داخل آن را انجام می دهد در مقایسه با مشابه خارجی فاقد کیفیت هستند .

ایران در زمینه اینترنت رشد صعودی فراوانی داشته است .به طوری که در سال ۲۰۰۱ یک میلیون کاربر داشته و در سال ۲۰۰۵ به تعداد پنج میلیون رسیده است وشرکت مخابرات هم پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۰۹ این تعداد به بیست و پنج میلیون نفر خواهد رسید.

اکنون ایران ۶۵۰ سرویس دهنده اینترنت وجود دارند 

شرکت ارتباطات دیتا وابسته به شرکت مخابرات ایران است و بزرگترین سرویس ICP ها ازاو سرویس می گیرند .مطابق آنچه که در ICP دهنده اینترنت و مقررات کشور ها آمده است ، شبکه های اطلاع رسانی ایجاد کنندگان نقطه تماس بین الملل از جمله شرکت مخابرات لازم است تا  سیستم فیلترینگ داشته باشند تا از دسترسی کاربران به سایت های غیر مجاز و غیر اخلاقی جلوگیری شود ‌.

ضوابط و مصادیق موارد فیلتر توشط شورای عالی اطلاع رسانی تصویب و اعلام می شود . هم اکنون یک کمیته سه نفره متشکل از نمایندگان صدا و سیما ، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مامور نظارت بر فعالیت های اینترنتی است . این گروه مسئول این موارد هستند و دارای لیستی از از مواردی برای تحریم هستند. ولی بازهم بارها دیده شده که در امر فیلتیرینگ قوه قضائیه دخالت کرده که سریعا به مخابرات دستور داده است که سایت های اینترنی را مسدود سازند  .

سانسور اینترنت در ایران

سانسور اینترنت در ایران به شیوه های مختلف و در سطوح مختلف انجام میگیرد . در ایران بعضی از سایت هایی هستند که برخوردشان به صورت قوه قهریه و سیستم قضائی است ولی بعضی از سایت هایی هستند که مرکز کنترل آن ها خارج از حیطه جمهوری اسلامی قرار دارد و برخوردش به صورت مسدود سازی کاربران سایت مورد نظر می باشد  .

بر اساس  یکی از جدید ترین و معدود تحقیقات میدانی انجام شده توسط موسسه اپن نت (OpenNet ) که سعی دارد وضعیت فیلترینگ را در کشورهای مختلف دنیا بررسی کند ، حدود ۳۰ درصد از سایت های مورد بررسی این موسسه در ایران مسدود بودند و از فیلتر شکن باید برای ورود به آنها استفاده کرد. ( ۴۹۹ سایت از ۱۴۷۷ ) ‌ .

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن