چه بیماری هایی توسط پزشک اطفال قابل درمان است؟

والدین و یا سرپرست هر کودکی موظف است از بیماری هایی که بین کودکان رایج می باشد، آگاهی داشته باشد و همچنین راه

توسط ABDOOSNEWS در 20 شهریور 1400

والدین و یا سرپرست هر کودکی موظف است از بیماری هایی که بین کودکان رایج می باشد، آگاهی داشته باشد و همچنین راه های درمانی نوین را نیز بشناسد. تمام کودکان حق داشتن والدین و سرپرستی آگاه و مراقبت های پزشکی بسیار با کیفیت را دارند.

در ادامه با برخی از بیماری ها که بین کودکان زیاد است، آشنا می شویم که توسط پزشک اطفال قابل درمان هستند.

  • گلو درد

گلو درد چند نوع مختلف دارد و هر کدام هم درمان خاص خود را دارند، مثلا:

  1. گلو درد ناشی از ویروس که به آنتی بیوتیک نیاز ندارد و بعد از ۷ الی ۱۰ روز بهبود پیدا می کند.
  2. گلو درد ناشی از عفونت استرپتوکوکی که با آزمایش مشخص می شود و باید آنتی بیوتیک تجویز گردد.

 

  • گوش درد

گوش درد ممکن است بر اثر عفونت گوش میانی، فشار حاصل از سرما خوردگی( عفونت سینوسی)، دندان درد و... ایجاد شود که علت اصلی توسط پزشک مشخص می شود. برای درمان گوش درد از آموکسی سیلین استفاده می کنند که البته ممکن است در مواردی که کودک به پنی سیلین آلرژی داشته باشد، این دارو کنار گذاشته شود.

در برخی موارد هم ممکن است که عفونت گوش ناشی از ویروس باشد و بدون نیاز به آنتی بیوتیک درمان شود.

 

  • عفونت های مجاری ادرار

هنگامی که باکتری در مجاری ادراری رشد کند، کودک به عفونت ادراری یا UTI دچار می شود. این بیماری علائمی چون درد و سوزس هنگام ادرار، تکرر ادرار، نیاز فوری به دفع ادرار، درد شکم و پشت و پهلو دارد. پزشک بعد از انجام آزمایش درمان مناسب را شروع خواهد کرد.

 

  • عفونت پوست

آن دسته از کودکانی که به عفونت پوستی دچار می شوند، برای شروع درمان مناسب، باید تست پوستی (کشت یا سواب) انجام شود.

 

  • برونشیولیت

این بیماری بیشتر در فصل سرما و آنفولانزا ترویج پیدا می کند و با شنیدن خس خس هنگام تنفس، توسط پزشک تشخیص داده می شود. برونشیولیت در اثر ویروس ایجاد می شود و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

 

  • درد

برای آرام بخشیدن به درد کودکان باید از استامینوفن یا ایبوپروفن، طبق دستور پزشک استفاده کرد‌. دوز این داروها با توجه به وزن کودکان مشخص خواهد شد.

 

  • سرماخوردگی

ویروس در قسمت فوقانی مجرای تنفسی، بیماری به نام سرماخوردگی را ایجاد می کند. معلمولا برای این بیماری آنتی بیوتیک تجویز نمی شود اما اگر کودک مشکوک به عفونت سینوسی باشد، باید با تشخیص پزشک آنتی بیوتیک مصرف شود.

 

  • سرفه

سرفه نیز در اثر ویروس ایجاد می شود و به آنتی بیوتیک نیاز ندارد. دارو های سرفه برای کودکان زیر ۴سال نه تنها بی اثر است، بلکه آسیب های جدی به کودک وارد خواهد کرد.

منبع:

https://shplastic.ir/%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9-%D8%A7%D8%B7%D9%81%D8%A7%D9%84-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7/

 

آخرین مطالب