چرا باید به وکیل خانواده مراجعه کنیم؟

امروزه اختیار کردن یک وکیل خانواده متخصص برای رسیدگی به امور و مسائل خانوادگی امری ضروری به نظر می رسد. علت ضر

توسط ABDOOSNEWS در 20 دی 1400

امروزه اختیار کردن یک وکیل خانواده متخصص برای رسیدگی به امور و مسائل خانوادگی امری ضروری به نظر می رسد. علت ضرورت این موضوع در اهمیتی است که بنیان خانواده در دین، اجتماع و روابط بین فردی دارد. متاسفانه با مراجعه به دادگاه های خانواده، می توان مشکلات متعددی که در بین زوجین و خانواده ها پیش آمده است را مشاهده نمود. علت این اختلافات عوامل گوناگونی هستند که از عدم به تفاهم رسیدن بر سر یک موضوع نشات می گیرند. در ادامه به توضیحات بیشتری در رابطه با وکالت خانواده می پردازیم.

وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده آن دسته از وکلایی هستند که به صورت حرفه ای و تخصصی در دعاوی خانوادگی وکالت می کنند. دعاوی خانوادگی طیف گسترده ای از دعاوی نظیر طلاق، مهریه، نفقه، حضانت فرزند، ملاقات فرزند، فسخ نکاح، اهدا جنین، تغییر جنسیت، سرپرستی کودکان بی سرپرست و ... را شامل می شود. وظیفه اصلی وکیل خانوادگی، نهایت سعی و تلاش برای تحقق عدالت و دفاع از حقوق موکل خود با رعایت اصول اخلاقی و در چارچوب قانون و نیز برقراری صلح و آرامش در بین زوجین است. عموم دعاوی خانواده، ناشی از روابط بین آنان است. اما با این خال گاها مسائل مالکیت و مالی نیز در آن مطرح می شود.

چرا به وکیل خانواده متخصص نیاز داریم؟

وکلا بر اساس دارا بودن پروانه اشتغال خود، می توانند در تمامی زمینه ها طرح دعوا نمایند و از حقوق موکل خود دفاع کنند. اما برخی از وکلا بنا به علاقه و یا میزان تبحر بیشتر در زمینه ای خاص، در این زمینه به دفاع از حقوق موکلین خود می پردازند. این امر سبب میشود که وکلا بیشتر با یک موضوع در ارتباط بوده و تخصص ویژه را به دست آورند. یکی از مهم ترین شاخه های دعوای حقوقی، دعوای خانواده است. برخی از وکلا با انتخاب این موضوع، به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت نموده و به آنان وکیل خانواده متخصص می گویند.

وظایف وکیل خانواده چیست؟

حال می خواهیم با بررسی حیطه کاری و بیان وظایف شغلی وکیل خانواده، نحوه کمک کردن آنان به حل مشکلات را روشن نماییم. 

  • اولین وظیفه هر وکیلی این است که به طور تخصصی از موکل خود در زمینه دعاوی موجود دفاع نماید. نکته قابل توجه این است که برای هر کدام از دعاوی، نیاز به گرفتن وکیل مجزا نیست. برای مثال چنانچه یک خانم قصد دریافت مهریه، حضانت و دریافت نفقه را داشته باشد، نیاز نیست برای هر کدام از آن ها یک وکیل جدا اختیار کند. تنها یک وکیل می تواند تمامی موارد فوق را بررسی نمایید.

  • یک وکیل خانواده خوب باید به تمامی آیین های دادرسی و مدنی مسلط بوده و از جدیدترین آن ها باخبر باشد. با رعایت اصول اخلاقی و در نهایت صداقت در چارچوب قوانین و احکام به پیگیری پرونده بپردازد.

  • وکیل امور خانواده باید در اسرع وقت پرونده را مطالعه نموده و با تشکیل جلسه به سوالات و مسائل موکل خود پاسخ دهد.

  • بهترین وکیل خانواده آن است که در زمینه حفظ اسرار موکل خود کوشا بوده و از تبانی با طرف دیگر پرونده خودداری نماید.

  • وکیل خانواده باید بسیار مبادی آداب بوده و رفتار صحیح و داشتن صداقت و انصاف را در اولویت کار خود قرار دهد.

  • وکلای خانواده باید دارای روحیه مسالمت آمیز بوده و از دامن زدن به اختلافات خودداری نماید.

  • ارائه مشاوره های حقوقی از دیگر وظایف وکیل خانواده است. وکیل خانواده با ارائه مشاوره های درست، تمامی شرایط، حقوق، و تکالیف طرفین را یادآور می شود و از بروز اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری می نماید.

موارد فوق از وظایف وکیل خانوادگی بوده و چنانچه وکیل از انجام وظایف خود سرباز زند و یا در انجام وظایف خود تخلف نماید نماید، موکل می تواند از وکیل خود شکایت کند.

چگونه وکیل خانواده در تهران پیدا کنیم؟

تاثیر پیدا کردن یک وکیل خانواده خوب در پیشبرد پرونده بسیار زیاد است. به همین علت پیش از عقد قرارداد، می توان با پیدا کردن بهترین وکیل خانواده در تهران به تسریع روند پرونده کمک شایانی نمود. یک‌ وکیل خانواده خوب به طور کامل وظایف خود را انجام داده و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می نماید.

بهترین و سریع ترین روش برای یافتن بهترین وکیل در تهران، پرس و جو از آشنایان و اطرافیان است. علاوه بر آن با مراجعه به افرادی که پیش از شما وکیل خانوادگی اختیار نموده اند، می توانید اطلاعاتی در مورد هر کدام از وکلا فعال در این زمینه به دست آورد. در صورتی که آن افراد و آشنایان از وکیل خود راضی بوده اند و نتیجه مطلوب را به دست آورده اند، می توانید با خیال راحت با وکیل ذکر شده قرارداد منعقد کنید.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش ارتباطات، دسترسی به اطلاعات وکلا راحت شده است. به همین دلیل می توان با جستجو در اینترنت لیست کاملی از وکلا تهران و سایر استان ها را پیدا کرد. سامانه جستجوی وکیل برای یافتن وکلا طراحی و ارائه شده است.

بهتر است از وکلای شهر و استان خود بهره گیرید. برای این کار با برقراری تماس تلفنی از داشتن وقت وکیل مورد نظر مطمئن شوید.

هزینه وکیل خانواده را پیش از عقد قرارداد از وکیل و یا منشی وی سوال نمایید تا در مراحل بعدی به مشکل برنخورید.

نهایتا در صورت موافقت وکیل، به دفتر وکیل مورد نظر مراجعه نموده و پس از صحبت های اولیه قرارداد خود را عقد نمایید.

در کدام دعاوی خانواده از وکیل خانوادگی استفاده می شود؟

  • طلاق توافقی

از مهم ترین و تکراری ترین دعاوی خانوادگی، می توان به طلاق توافقی اشاره نمود. طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که در آن هر دو طرف یا همان زوجین باید در تمامی موارد اعم از حقوق مالی و غیر مالی به توافق می رسند.

  • طلاق از طرف زن

مطابق با مقررات قانون مدنی، حق طلاق با شوهر است.  درخواست طلاق از سوی زن نیازمند به ارائه مدارک لازم است. یک وکیل مجرب می تواند در این زمینه به کمک زن بیاید.

  • طلاق به درخواست مرد

در صورتی که مرد تمامی حقوق زن اعم از مهریه را پرداخت نماید، با رعایت شرایط مقرر می تواند زن را طلاق دهد.

  • مهریه

  • اجرت المثل ایام

  • حضانت فرزند

  • تمکین

  • به سرپرستی گرفتن کودکان بی سرپرست

  • اجاره رحم

بیشتر بخوانید: چگونه می توان مشکلات حقوقی حوزه خانواده را با کمک وکیل خانواده حل کرد؟

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن