مشاوره حقوقی و مشاوره کیفری چه مفهومی دارد؟

ممکن است برای هر شخصی مشکلات گوناگونی در زمینه هایی مانند مسائل شخصی، مسائل کاری و ... پیش آید. اما بیشتر این

توسط ABDOOSNEWS در 27 دی 1400

ممکن است برای هر شخصی مشکلات گوناگونی در زمینه هایی مانند مسائل شخصی، مسائل کاری و ... پیش آید. اما بیشتر این مشکلات با استفاده از جلسات مشاوره حقوقی و یا مشاوره کیفری قابل حل است. از ویژگی های برجسته یک مشاور حقوقی خوب این است که بر تمام قوانین و اصول حقوقی مسلط بوده و از کلیه مسائل حقوقی سازمان ها و ارگان ها از قبیل عقد قراردادها، موارد مربوط به دادگاه ها و ... اطلاع کافی داشته باشد و دارای این توانایی باشد که لایحه های گوناگون، دادخواست و رای ها را مورد تحلیل قرار داده و برای موکل خود شرح دهد.

لغت کیفر به معنای مجازات میباشد و مشاور کیفری شخصی است که در این زمینه خدمات ارائه میدهد. بهتر است پیش از اینکه برای شکایت در مورد مسائل کیفری اقدام نمائید، با یک مشاور حقوقی کیفری مشورت و حقوقی یا کیفری بودن پرونده را مشخص گردانید. 

برای شکایات و مورد بررسی قرار دادن مسائل کیفری میبایست در ابتدا به دادسرا مراجعه کرد تا پس از انجام تحقیقات، پرونده به دادگاه منتقل گردد. پرونده های کیفری حتی اگر پیچیده باشند، در صورتیکه به دست یک وکیل ماهر سپرده شوند، قابل حل میباشند.

چرا به مشاوره حقوقی و یا کیفری نیاز داریم؟

مشاوران میتوانند در موارد بسیاری همانند دعاوی خانواده، دعاوی ملکی، دعاوی مالی ، دعاوی کیفری و ... به افراد کمک کنند. یعنی اگر فردی در خصوص مسائل حقوقی دچار مشکل گشت باید به مشاور حقوقی و یا برای حل مشکلات کیفری به مشاور کیفری مراجعه نماید. 

تمام مشاورین وظایف متعدد و گوناگونی دارند و باید کلیه اطلاعات را طی قرارداری به افراد ارائه دهند و بر اساس آنها به اشخاص کمک کنند.

آیا مشاوره آنلاین مهم است؟ 

اکثر مردم به دلیل اینکه در مواجه با مسائل کیفری، خانوادگی، قضایی، حقوقی و ... از دانش کافی برخوردار نبوده و نمیتوانند از حقوق خود دفاع کنند و به طرف داد رسی و قوانین تسلط کافی ندارند، بهتر است که مشاور کمک گرفته و از خدمات مشاوره استفاده نمایند.  

توجه به این موضوع میزان اهیمت استفاده از مشاوره حقوقی را نشان میدهد. تمام افراد در صورت برخورد با مشکلات حقوقی، نیاز به استفاده از مشاوره حقوقی به صورت حضوری و یا آنلاین دارند. در واقع برای حل این مشکلات الزامیست که یک وکیل یا مشاور مجرب، مشورت نمود. در حال حاضر با توجه به پیشرفته شدن و تخصصی شدن تمام کارها، شما میتوانید برای هر موضوعی نزد متخصص آن کار بروید. یعنی همانگونه که در زمینه پزشکی تخصص های گوناگونی برای درمان داریم، برای انواع مسائل و مشکلات حقوقی نیز میتوان به وکیل یا مشاور متخصص آن زمینه مراجعه نمود. چون در صورتیکه بدون کمک وکیل یا مشاور برای شکایت و طرح دعوی اقدام نمائید، فرآیند رسیدگی به پرونده زمان بسیار زیادی خواهد برد. لازم به ذکر است که امروزه اکثر کارها به صورت اینترنتی انجام میشود و مشاوره حقوقی نیز جزو این دسته میباشد و خیلی از مشاوران خدمات خود را به شکل آنلاین ارائه میدهند.

مزایای استفاده از مشاوره حقوقی و کیفری

استفاده از خدمات مشاوره حقوقی موجب میگردد تا بتوانید از مسائل مربوط به قانون پیش آمده را، توسط همان قانون، حل نمائید. مسلما شما به دلیل اینکه ادبیات خاصی برای تعریف قوانین حقوقی به کار رفته است، نمیتوانید بدون کمک مشاور حقوقی از این قوانین استفاده نمائید. البته که فهمیدن و بهره بردن از این قوانین نیز به دانش و مهارت نیاز دارد و عموم مردم به این قوانین واقف نیستند. 

کاستن از زمان رسیدگی به پرونده های حقوقی، از دیگر مزایای مشاوره ی حقوقی میباشد. مشاوران حقوقی به وسیله دانش و مهارتی که دارند زمان کوتاهی را برای حل مسائل میگذارند. مشاوران به جای موکلین خود در مراجع مختلفی از جمله دادگاه حاضر میشوند و تمام کارهای لازم را انجام میدهند.

شرکت در جلسات مشاوره حقوقی آنلاین باعث میشود که حرف های بیهوده دیگران که منبع علمی ندارد، شما را گمراه نکند.

بهره گیری از جلسات مشاوره و استفاده از تجربیات مشاور کمک میکند تا از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات جلوگیری شود. مشاور برای شما توضیح میدهد که تمام جملاتی که به کار میبرید و کارهایی که انجام میدهید، بار حقوقی دارد. 

ابتدایی ترین و مهمترین کار پیش از هرگونه اقدام حقوقی، مراجعه به دفاتر حقوقی و شرکت در جلسات مشاوره است. مشاور با بررسی مشکلتان این اطمینان را به شما میدهد که آیا از نظر قانونی حق با شما است یا خیر؟ این موضوع کمک میکند تا وقتتان را بیهوده تلف نکنید. 

یک مشاور حقوقی چه وظایفی دارد؟

افراد برای اقدام به انجام هر عمل قانونی نیاز به یک مشاور حقوقی دارند. مشورت با مشاوران حقوقی و استفاده از راهنمایی های آنها میتوانید کمک شایانی به شما کند. 

اولین وظیفه مشاور این است که به گفته های مراجعین خود با دقت گوش داده و مدارک او را نیز مورد بررسی قرار دهد. پس از آن نوبت به ارائه راهنمایی و راهکارهای مناسب به مراجع جهت بهبود روند شکایت و پیگیری قضایی توسط مشاور است. تدوین دادخواست نیز یکی دیگر از مهم ترین وظایف مشاور حقوقی است. مشاوران حقوقی سهل ترین و صحیح ترین راه ها را به افراد نشان میدهند و بر اساس تجربیاتشان بهترین روش ها را ارائه میدهند. به خاطر داشته باشید که به هنگام انتخاب وکیل، شخصی را انتخاب کنید که از دانش و تجربه کافی برخوردار باشد. وکلای زبده و ماهر پرونده های بسیار زیادی را به سرانجام رسانده اند و با تمام قوانین آشنا هستند. جزو وظایف وکلا است که به عنوان مشاور حقوقی، تمام موارد مورد نیاز را برای موکل خود شرح دهند.

گروه بندی دعاوی از دید قانون

دعاوی از نظر قانونی به سه دسته دعاوی کیفری، دعاوی حقوقی و دعاوی تجاری تقسیم میگردند. 

مسائل مربوط به تابعیت، موقوفات، مسائل خانوادگی، امور مربوط به ملک، مشکلات تقسیم ارث، امور مستاجر و موجر و ... جزو دسته دعاوی حقوقی میباشند. شما حتما برای رفع این مشکلات به مشاور حقوقی یا وکیل نیاز دارید. در انتهای پرونده یکی از طرفین از طرف دادگاهموظف است که با رعایت قانون پرداخت خسارت را بر عهده گیرد.

موارد مربوط به چک، حبس یا عفو، جرائمی مانند سرقت و ...جزو دعاوی کیفری میباشند. این دسته از دعاوی نیاز به وجود وکیل و یا مشاور حقوقی ندارد و هر شخص خودش میتواند درخواستش را بر روی برگه نوشته و تحویل دادسرا دهد. بهتر است در مواجهه با مسائل این دعاوی نیز با مشاور حقوقی مشورت نمائید. این کار سبب میگردد تا شما از قوانین مطلع گشته و از این لحاظ دچار زیان نشوید.

کلیه مسائل مالی و تجارت و کسب و کار جزو دعاوی تجاری به حساب می آیند و شامل چک ها، ورشکستگی، ثبت شرکت، امور بین المللی، قرارداد تجاری و ... میباشند. در طرح این نوع از دعاوی اگر شکایت صحیح نباشد، جرم صورت گرفته و از طرف قانون برای شاکی مجازات تعیین میشود. پس با توجه به موارد گفته شده حتما متوجه گشته اید که حضور مشاوره حقوقی در این دعاوی بسیار مهم است و اگر کسی با آیین نامه ها و قوانین مختلف آشنایی نداشته باشد و در این راه اقدام کند، ممکن است در نهایت مجرم شناخته شود‌.

ارائه خدمات مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و رایگان

امروزه تقریبا تمامی مشاورین حقوقی خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان را به مراجعین خود ارائه میدهند. در این روش فرد به شکل آنلاین از صحبت های وکیل یا مشاور استفاده میکند و پس از عنوان کردن مشکل خود، راهکارهای متناسب با آن را کاملا رایگان در اختیار میگیرد. شما میتوانید به راحتی پیش از اینکه هرگونه اقدام قانونی داشته باشید، از مشاوره آنلاین و رایگان موسسات حقوقی بهره مند گردید. زیرا نشاختن این قوانین و عدم آگاهی در این راه موجب بروز خسارات جبران ناپذیری برای افراد می شود. این نوع از مشاوره ها باعث پیشگیری از هزینه های بالا شده و حتی گاهی ممکن است اشخاص را از دردسرهای بزرگی نجات دهد.

مشاوره حقوقی به صورت ملاقات حضوری به چه صورت می باشد؟

مشاوره حقوقی به شکل حضوری نیز از دیگر خدماتی است که موسسات حقوقی برای مراجعین در نظر میگیرند. هنوز هم خیلی از افراد علاقه دارند که در جلسات حصوری شرکت کنند و البته تعداد بسیار زیادی از پرونده هایی که جلسات مشاوره شان به شکل حضوری برگزار میشود به موفقیت دست پیدا میکنند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، آگاهی داشتن از قوانین مهمترین دلیل برای موفقیت است. برای رسیدن به این آگاهی نیز استفاده از مشاوره حضوری بسیار موثر است. در جلسات حضوری شما بهتر متوجه دانش و تبحر وکیل میگردید. برای دریافت وقت مشاوره حضوری میتوانید با موسسه حقوقی تماس گرفته و یک قرار ملاقات با مشاور یا وکیل تنظیم نمائید.

ارائه مشاوره حقوقی به صورت تلفنی

شرکت در جلسات مشاوره حضوری مستلزم صرف هزینه و وقت برای حضور در آن است. امروزه با توجه به مشغله کاری افراد، بسیاری از آنها زمان لازم برای مراجعه به موسسات و شرکت در جلسه مشاوره را ندارند و یا عده ای از مردم با پرداخت هزینه های مشاوره مشکل دارند. استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی، به این افراد توصیه میشود زیرا مشاوره های تلفنی میتواند در صرفه جویی وقت و هزینه ها نقش بسیار موثری داشته باشد. در این روش شما با یک وکیل یا مشاور به شکل تلفنی صحبت کرده و تمام اطلاعات لازم در خصوص مشکل خود را از او دریافت میکنید. 

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن