علت های به وجود آمدن نرمی استخوان چیست؟

نرمی استخوان یعنی : نرمی  و ضعف در استخوان کودکان معمولا دلیل اصلی آن کمبود ویتامین D  است و جذب کلس

توسط ABDOOSNEWS در 20 شهریور 1400

نرمی استخوان یعنی : نرمی  و ضعف در استخوان کودکان معمولا دلیل اصلی آن کمبود ویتامین D  است و جذب کلسیم و فسفر در بافت بدن توسط این ویتامین انجام می شود. افزایش ویتامین D  یا کلسیم موجود در مواد غذایی می تواند از مشکلات استخوان جلوگیری نماید. در برخی مواقع استفاده از دارو های مکمل جوابگو است ولی در بعضی از ناهنجاری های اسکلتی یا عضلانی که مربوط به نرمی استخوان است با عمل جراحی توسط پزشک متخصص بر طرف می گردد که برای این منظور می توانید به https://healthexir.com/بررسی-روش-های-درمانی-نرمی-استخوان-که-با/2022 مراجعه کنید.

 

نشانه های کمبود ویتامین

  1. تاخیر در روند رشد فرد
  2. درد شدید در ران ،ستون فقرات و لگن
  3. عضلات ضعیف مانند پاپرانتزی یا کمانی، زانو ضربدری، ضخامت در مچ ها، پیش آمدن قفسه سینه
  4. غیره

نرمی بودن استخوان چیست؟

بدن هر انسانی برای جذب کلسیم و فسفر نیاز به مواد غذایی دارد که ویتامین D در موجود باشد و اگر به اندازه کافی ویتامینD  به بدن فرد نرسد یا در جذب آن مشکل داشته باشد دچار عارضه نرمی استخوان می گردد.

کم بودن ویتامین D

بدن کودکان معمولا از دو طریق ویتامین D  را دریافت می کند. اولی نور خورشید، که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز ویتامین D را جذب می کند. در کشور های پیشرفته امروزه معمولا کودکان کمتر در بیرون از خانه هستند یا از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند که جذب ویتامینD  موجود از نور خورشید را کاهش می دهد. بعدی مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی و روغن آن، شیر و برخی از آبمیوه های طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین است.

مشکل جذب ویتامینD

کودکانی که از بدو تولد برای جذب ویتامینD  مشکل دارند و بیماری های مانند التهاب روده، کلیوی، سلیاک و ... که احتمال نرمی استخوان در آن ها بیشتر است. معمولا پوست آن ها تیره تر بوده و بدنشان به ویتامین D واکنش نشان می دهد، یا مادران آن ها در طول دوران بارداری با کمبود ویتامین مواجه بودند. همچنین عرض جغرافیایی شمالی، کودکانی که در این مناطق زندگی می کنند معمولا نور آفتاب کمتری دارند. تولد زودرس یا پیش از موعد و ... از جمله مشکلات جذب ویتامین D در بدن هر فرد است.

راه تشخیص پزشک

پزشک متخصص برای معاینه ابتدا جمجمه کودک را بررسی می کند تا از سفت شدن آن مطمئن شود. بعد از آن پا های کودک را که حالت کمانی اگر بیش از حد باشد، یا قفسه سینه برجسته و جلو آمده ای دارند. مچ دست و پا ضخیم تر که از حالت طبیعی خارج است. همچنین پزشک، رادیولوژی از استخوان، آزمایش خون و ادرار را هم مورد بررسی قرار می دهد تا از نرمی استخوان مطمئن شود و آن را درمان نماید.

سخن آخر

احتمالا برای ویزیت به پزشک مراجعه می کنید .اگر کودک علامت مشکوکی داشته باشد به یک متخصص ارتوپدی ارجاع می دهد. شما می توانید در این زمینه از سایت مشاوره ارتوپدی کودکان استفاده کنید و از پزشکان مجرب راه کار درمانی دریافت نمایید.

 

آخرین مطالب