علائم سرخک در کودکان + روش درمان سرخک در منزل

درمان سرخک در کودکان ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بیماری سرخک چیست؟ سرخک چند روز طول میکش

توسط ABDOOSNEWS در 7 مرداد 1401

درمان سرخک در کودکان

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بیماری سرخک چیست؟ سرخک چند روز طول میکشد؟ هیچ درمان خاصی برای سرخک در کودکان وجود ندارد، با این حال می ‌توان اقداماتی را برای محافظت از افراد آسیب پذیری که در معرض این ویروس قرار گرفته ‌اند انجام داد، در این مطلب در مورد سرخک یکی از بیماری ‌های شایع در کودکان صحبت کرده ایم.

اگر فردی در برابر بیماری واکسینه نشده باشد، ممکن است ظرف 72 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرخک این ویروس را بگیرد، با این حال، اگر بیماری پس از تزریق واکسن سرخک ایجاد شود، بیماری معمولاً خفیف‌ تر بوده و در مدت کوتاه ‌تری بر طرف میشود  .

علائم سرخک در کودکان

علائم سرخک در کودکان

سرخک یک بیماری ویروسی است که از لحظه ورود به بدن می ‌تواند شروع به کار کرده و تولید مثل کند، اما ممکن است تا دو هفته بدون علامت باشد، این مرحله از بیماری که معمولاً ده تا چهارده روز طول می‌ کشد، دوره کمون نامیده می‌شود، در این دوره حتی اگر فرد بیمار باشد، هیچ نشانه و مشکلی در او وجود ندارد.

به عبارت دیگر، علائم سرخک در کودکان شامل چندین مرحله یا دوره است که معمولاً از 21 روز تا یک ماه طول می‌ کشد. پس از دوره کمون، علائم بیماری ظاهر می ‌شود و می ‌تواند به سرعت بدتر شود. در واقع مرحله دوم شروع می‌شود، که به مرحله علائم معروف است.

مهم ‌ترین علائم سرخک که در سه تا چهار روز مرحله دوم ظاهر می ‌شوند عبارتند از:

·      گلودرد

·      سرفه خشک

·      التهاب چشم ها

سومین و خطرناک ‌ترین مرحله سرخک، مرحله حاد یا درماتیت نامیده می ‌شود در این دوره تب افزایش می ‌یابد و علائمی که در زیر به آن ها اشاره میکنیم بر روی پوست کودک نشان داده می شود، این علائم به شرح زیر است:

1.   لکه‌ های کوچک با زمینه قرمز و مراکز سفید یا آبی که در نقاط مختلف مانند دهان، گلو و گونه‌ها ظاهر می ‌شوند.

2.   ظاهر شدن جوش‌ هایی در قسمت ‌های مختلف بدن به صورت لکه‌ های قرمز کوچک ظاهر و افزوده شدن تعداد آن ها

از بین رفتن تدریجی لک ‌های پوستی از صورت سایر نواحی بدن و محو شدن لکه های پوستی، این مرحله از سرخک در کودکان حدود پنج تا شش روز طول می ‌کشد.

روش‌های مراقبت از کودک مبتلا به سرخک چیست؟

سرخک در کودکان بسیار شایع است، بنابراین والدین یا پرستار کودک مبتلا باید در مورد علائم و روش‌ های درمان آن بدانند، سرخک یک بیماری عفونی دوران کودکی است که توسط یک ویروس ایجاد می ‌شود.

این ویروس از طریق سرفه یا عطسه از فردی به فرد دیگر منتقل می‌ شود، این بیماری باعث تب معمولاً بالای 38 درجه سانتی گراد می‌شود، سرفه، آبریزش بینی، قرمزی چشم و ورم ملتحمه از علائم اصلی این بیماری هستند.

علاوه بر این، کودکان مبتلا به سرخک اغلب نور را دوست ندارند و دچار فتوفوبیا (فوتوفوبیا) و دهان قرمز و دردناک هستند، سرخک در کودکان معمولاً با لکه ‌های قرمز روی پوست و همچنین وجود یک لکه کوچک سفید- آبی در داخل گونه تشخیص داده می‌ شود.

برخی عفونت ‌های دوران کودکی نیز وجود دارند که علائمی مشابه سرخک دارند، مانند سرخجه (سرخک آلمانی) و مخملک که در این بیماری ‌ها معمولاً سرفه یا ورم ملتحمه وجود ندارد، سرخک را می ‌توان با سواب گلو یا نمونه ادرار تشخیص داد.

سرخک در ایران

واکسیناسیون عمومی گام مهمی در ریشه کنی سرخک است، این امر در کشور ما ایران با موفقیت زیادی انجام شده است،بنابراین در سال 2018 موفق شدیم گواهی حذف سرخک در کودکان را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم، اما متاسفانه همچنان برخی از افراد به دلایل مختلف از جمله شرایط خانوادگی و اجتماعی و همچنین تبلیغات نادرست ضد واکسیناسیون کودکان از دریافت این واکسن ‌ها جلوگیریمی ‌کنند.

برخی از هموطنان بدون داشتن اطمینان100% از واکسیناسیون برای خود یا فرزندانشان به خارج از کشور سفر می ‌کنند، چنین مشکلاتی می ‌تواند باعث شیوع مجدد این بیماری خطرناک در کشور شود.

آیا سرخک درمانی دارد؟

از آنجایی که سرخک یکی از بیماری ‌های ویروسی است، قابل درمان نیست و باید دوره آن کامل شود، در این مدت کافی است به توصیه‌ های پزشک عمل کنید م وطابق با دستور پزشک می ‌توانید از داروهای ضد تب مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید. آنتی بیوتیک ها در درمان سرخک بی تأثیر هستند، اما از آنها برای درمان عوارض جانبی مانند عفونت ریه یا گوش استفاده میشود.

مراقبت از کودک مبتلا به سرخک

مراقبت از کودک مبتلا به سرخک در بهبودی سریع آن مؤثر است، علاوه بر داروهای تجویز شده توسط پزشک، مصرف مایعات و غذاهای غنی از ویتامین A نقش مهمی در کاهش علائم سرخک در کودکان دارند، کودک شما ممکن است در زمان سرخک به نور حساس شود پس بهتر است نور اتاقش را کم کنید تا مزاحمش نشوید، استفاده از خدمات پرستاری در منزل می ‌تواند به بهبود سریعتر کودک و کاهش استرس شما کمک کند.

آیا بزرگسالان به سرخک مبتلا میشوند؟

بله بزرگسالان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، علائم سرخک در بزرگسالان چیست؟ در این مورد، همان علائمی که در مورد کودکان مبتلا به سرخک عنوان کردیم در بزرگسالان نیز بروز می ‌کند، اما نشانه های سرخک در بزرگسالان می‌ تواند شدید تر باشد، بزرگسالان واکسینه نشده مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری ‌های مزمن مانند سرطان یا ایدز و بزرگسالان دچار نقص ایمنی از جمله افراد در معرض خطر هستند، افرادی که برای ادامه تحصیل یا انجام وظایف کاری به خارج از کشور سفر می‌کنند نیز ممکن است بیمار شوند.

بیماری سرخک

پیشگیری از سرخک با واکسن

بهترین و مطمئن ‌ترین راه برای پیشگیری از سرخک در کودکان واکسیناسیون است، در کشور ما واکسیناسیون عمومی برای پیشگیری از این بیماری و همچنین واکسیناسیون آبله و حصبه انجام می ‌شود، اولین دوز این واکسن در یک سالگی و دوز دوم در چهار تا شش سالگی تزریق می ‌شود، افرادی که یک بار در طول زندگی خود واکسینه می ‌شوند یا در معرض این بیماری قرار می ‌گیرند، دیگر به این بیماری مبتلا نمی ‌شوند، اما اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا شده باشد، احتمال بیمار شدن کسانی که واکسن دریافت نکرده ‌اند یا سالمندانی که ضعیف هستند وجود دارد.

گلوبولین ها چه تاثیری بر سرخک در کودکان دارند؟

گلوبولین ها آنتی بادی هایی هستند اگر ظرف شش روز قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس استفاده شود، می‌ توانند از سرخک جلوگیری کرده  و یا علایم سرخک را کاهش دهند، زنان باردار، نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در معرض ویروس قرار دارند می ‌توانند پروتئین (آنتی بادی) به نام گلوبولین را تزریق کنند.

درمان سرخک

برای کاهش تب سرخک، می ‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم استفاده کنید.

اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بزرگتر از 3 سال تأیید شده است،اما به کودکان و نوجوانانی که علائم سرخک دارند نباید آسپرین داده شود، چرا که آسپرین میتواند موجب سندرم ری، بیماری نادر و تهدید کننده زندگی شود.

آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت باکتریایی مانند ذات الریه یا عفونت گوش همراه با سرخک در کودکان رخ دهد، پزشک ممکن است برای کودک آنتی بیوتیک تجویز کند

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن