چگونه چیزی قلعه بادی خود را بدست آوریم

قلعه مچی در ناحیه تاریخی حوضدار در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی زابل قرار دارد و از آنجا که در سراسر منطقه نخلستانها

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

قلعه مچی در ناحیه تاریخی حوضدار در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی زابل قرار دارد و از آنجا که در سراسر منطقه نخلستانهای فراوانی وجود داشت و مچ نیز به زبان بلوچی به معنی درخت خرما میباشد، قلعه به این نام مشهور شدهاست. است. در این منطقه کتیبهای از سال ۱۱۳۰ هجری قمری (۱۷۱۷ میلادی) مربوط به میرجعفرخان کشف شدهاست. العصیمی، محمد بن دخیل، «عرب فارس»، چاپ اول، السعودیة: مطابع الشاطیء الحدیثة بالدمام، ۱۴۱۸ هجری قمری. این قلعه مقر و کاخ خاندان رئیسی (ملک محمد رئیسی) فرمانروایان جنوبی سیستان میباشد که از خشت و گل ساخته شدهاست. این صفحه آخرینبار در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ ساعت ۲۲:۱۳ ویرایش شدهاست. این صفحه آخرینبار در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲ ساعت ۰۵:۵۰ ویرایش شدهاست. «قلعه لشتان» در شش کیلومتری شمال شرقی شهرستان بندر لنگه و در شمال روستای بارچاه واقع شدهاست. قلعه لشتان نام قلعهای است بر فراز کوه «شاهینکوه» در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. دخمههای سنگی، شبیه به غارهای انسانهای غارنشین در ارتفاعات مجاور آن وجود دارد که شباهت زیادی به دخمههای غارچهل خانه و دخمههای فوقانی ارتفاعات شمالی بندر طاهری (سیراف) دارد. اگر صاف و مسطحی دارید یا در خانه بازی و مراکز بازیتان جای مناسبی برای نصب این سرسره دارید، سرسره بادی یک بازی مهیج و نشاط آور برای کودکان خواهد بود. Post was g en er᠎at ed by GSA Conte nt Gen​erator  DEMO.

بعضا این سوال مطرح می شود که آیا سرسره بادی را می توان در محیط های باز و در معرض نور خورشید قرار داد یا خیر ؟ این حادثه زمانی رخ داد که ۳۰ کودک در آخرین روز ترم از جشنهای پایان سال لذت میبردند. ویژگی دیگر در قلعه بادی کودک و نوجوان می توان به نوع طراحی و ساختار بدنه اشاره کرد. قلعه بادی کودک اینتکس کد 48259 بزرگترین قلعه تمام بادی با تشک بادی پرش میباشد که مخصوص استفاده در مهدکودک ها و منازل میباشد . برای همین برای استفاده دو کودک نیز مناسب می باشد . سنگهای تراش خورده «قمچقای» دارای مشخصاتی نیست که بر مبنای آن بتوان زمان ساخت بنای قلعه را به دقت تعیین کرد، با این حال به احتمال قوی میتوان آن را متعلق به دورههای پیش از میلاد مسیح، مثلاً دوره مانایی و ماد دانست که تا دورههای ساسانی و اسلامی نیز مورد استفاده بود. محدودیت سنی آن نیز مثبت 18 سال است و افراد زیر 18 سال نمی توانند از آن استفاده نمایند.

روایت است که از قلعه پرتغالیها که در جنوب بلده کنگ قرار داشته بود تا «قلعه لشتان» که بر فراز کوه «شاهینکوه» در شمال بار چاه واقع است راهی زیر زمینی که قسمتی از این راه مانند تونل ساخته بودند و از کنگ به قلعه لشتان میرفتند، مخصوصاً در ایام جنگ و شورش و آشوب، از این راه نیز ذخیره و مهمات و آذوقه برای کسانی که در قلعه لشتان سنگر گرفته بودند، میرساندند. این نوع سرسره به دلیل ابعاد بزرگ محیط های باز مانند پارک ها، شهربازی ها و… پارک های شیراز از جاهای دیدنی این شهر به شمار میروند که با تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی خود، از پارک های دیگر شهرها متمایز شدهاند. منبع عکس: google map، عکاس: کیان توکلی«بوستان سعدی» یکی از پارک های شیراز برای کودکان است که در منطقه پنج شهرداری شیراز قرار دارد. دسترسی با وسایل نقلیه عمومی: نزدیکترین ایستگاه مترو به این پارک، میدان صنعت است، خود را به این ایستگاه رسانده و سپس با تاکسیها یا اتوبوسهای مربوطه به پارک پرواز بروید. قلعه مچی یا قلعچه و بناههای وابسته آن مربوط به دوره صفوی در شهرستان هامون در سه کیلومتری شرق حوضدار سیستان و ۶ کیلومتری شهر سوخته و ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر محمدآباد (هامون) جای گرفته است.

این ساختمان رادر زمان صفویّه شاهان کیانی سیستان ساختهاند ودر احیاءالملوک هم دکتر ستوده آن را قلعهٔ کافی نامیدهاست. در این منطقه باقی مانده یک آسیاب بادی نیز وجود دارد که نمونههای آن در دوران اسلامی و در تمام نقاط سیستان وجود داشتهاست. سرسره بادی کودکان در رنگ های متنوع ساخته می شود. به گزارش سیناپرس، متخصصین توصیه می کند: قلعه های بادی باید همیشه تحت نظارت بزرگسالان باشند. برای بزرگسالان است.پارک آزادی امکانات رفاهی مناسبی مانند دریاچه مصنوعی با قابلیت قایقرانی، تالار نمایش، آبنماهای زیبا، خدمات کرایه دوچرخه، غرفههای فروش خوراکی، نیمکت، نمازخانه و سرویس بهداشتی را شامل میشود. قسمتی که کف قلعه بادی دارد بسیار نرم و راحت است برای اینکه به صورت بادی طراحی شده و سطح برجسته ای را دارد ، برای همین مانند یک تشک نرم برای کودکان خواهد بود . جنس بدنه از پی وی سی ضخیم با کیفیت و استقامت بالا ساخته شده و تمامی قسمت های بدنه قلعه کاملا نرم و بی خطر است و با خیالی آسوده میتوان کودکان را سرگرم بازی کرد . از امکانات این پارک میتوان به زمین ورزشی، میزهای پینگپنگ، زمین فوتبال، فضای مناسب پیکنیک، فواره و آبنمای موزیکال، آلاچیق، نیمکت، سرویس بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن