کانال آهنگ بلوچی شاد

آهنگ بلوچی کانال آهنگ بلوچی شاد موسیقی هر ملت هویت آن ملت است ، بنابراین وقتی موسیقی را از فرهنگ حذف می کنید

توسط ABDOOSNEWS در 10 اردیبهشت 1400

آهنگ بلوچی

کانال آهنگ بلوچی شاد موسیقی هر ملت هویت آن ملت است ، بنابراین وقتی موسیقی را از فرهنگ حذف می کنید ، به این معنی است که هویت آنها را گرفته اید. موسیقی از فرهنگ و هویت انسان جدا نیست ، بلکه به عنوان پارچه تاروت در هم آمیخته و جدایی ناپذیر است. موسیقی بلوچ و کانال آهنگ بلوچی شاد به اندازه فرهنگ بلوچ غنی و مثمر ثمر است. سخاوت و سخاوت در فرهنگ و موسیقی بلوچ وجود دارد ، سخاوتی که در نوشته ها و توییت های خوانندگان بلوچ موج می زند و نوشته ها به وفور و بدون ترس از فرسودگی به شنوندگان این موسیقی ارائه می شود. . برای درک بهتر موسیقی Balushka و آلات موسیقی کانال آهنگ بلوچی شاد ، با ما همراه باشید:
از آنجا که موسیقی جدا از فرهنگ نیست ، موسیقی منطقه بلوچستان به همان اندازه فرهنگ آن بکر باقی مانده است و خوشبختانه این بکر بودن به نفع این موسیقی و فرهنگ بوده است ، زیرا در بسیاری از موارد گاهی اوقات تحت موسیقی یا فرهنگی قرار می گیرد که در بین مردم بسیار محبوب است. مردم تغییر می کند. به نظر می رسد که خیلی جالب نیست. آهنگ بلوچی به عبارت دیگر ، هر کسی که دانش کافی ندارد اظهاراتی می کند یا یک اثر هنری برای موسیقی یا فرهنگ خلق می کند و عنوان موسیقی را در آن زمینه تحت تأثیر قرار می دهد. موسیقی بلوچ و کانال آهنگ بلوچی شاد مهجور نیست ، بهتر است بگوییم که آن بکر باقی مانده است و خواص آن بیش از مردم عادی شناخته شده است.

موسیقی مقامی بلوچستان در بین تمام موسیقی هایی که در مناطق مختلف ایران وجود دارد از شخصیت و کیفیت خاصی برخوردار است. تنوع آهنگ بلوچی و ریتمیک آثار مشهور و نوازندگان و وجود سازهایی با بافت و ترکیبات متفاوت از مناطق دیگر ایران جلوه خاصی در موسیقی این منطقه از کشورمان داده است.

آهنگ بلوچی حنابندان یکی از غنی ترین موسیقی های ایران است. همانطور که استاد شجریان در این باره گفت: موسیقی ایرانی ترکیبی متنوع و غنی از آوازها و صداهایی است که در گوشه گوشه این سرزمین ساخته و اجرا می شود و موسیقی بلوچ و آهنگ بلوچی بدون شک یکی از تأثیرگذارترین موسیقی قومی است.

اگر ملودی را به عنوان یکی از عناصر اصلی هر نوع موسیقی در نظر بگیریم ، به این نتیجه خواهیم رسید که ملودی در موسیقی بلوچستان توانایی تغییر دارد ، یعنی در یک فضای موزاییکی بداهه و روان حرکت می کند. توسط نوازندگان و خوانندگانی که با ملودی و ریتم این موسیقی و آهنگ بلوچی با طراحی خاص کاملاً آشنا هستند ، اما در اجرا از عناصر تکراری همراه با موزاییک ، تغییرات روان و بداهه استفاده شده است. روان بودن ، بداهه نوازی ، بافت موزاییک و تکرار جملات از ویژگی های اصلی موسیقی بلوچ است.

موسیقی بلوچستان

نات و غزل: این همان موسیقی عرفانی بلوچستان است. سازهای اصلی این موسیقی رباب و تنبور است. امروزه در آهنگ بلوچی از اشعار عرفانی مولانا ، حافظ ، جامی ، خسرو دهلوی ، شیخ عثمان مروندی معروف به کلندر لعل شهباز و ابیات عرفا و شعرای محلی سراوان که بیشتر اهل روستاهای سادات هستند استفاده شده است. آنها پیرآباد و دهک هستند ، از جمله خواجه مرشد ، خواجه بنی بخش و سید عبدالرئوف با موسیقی محلی و عرفانی در روزهای خاص مانند تولد ائمه ، به ویژه در اواسط تحریم شاعر در مراسم مولودی. دانلود اهنگ بلوچی غمگین سرحدی یکی از نوازندگان و خوانندگان رباط محمد جان پیرآبادی است که چهره ای جذاب و صدایی گیرا دارد و در نواختن خاخام به تمام معنا استاد است ، اما به دلیل عقاید عرفانی و مذهبی اجازه ضبط صدا و تصویر را نمی دهد.

آهنگ بلوچی

سوت و نازینک: این موسیقی آهنگی شاد و سرزنده است که با آواز و شعار همراه است. این نوازندگی با همراهی چندین ساز اجرا می شود که قطعاً کیچک از این سازها است. آوازهای سوت بسیار متنوع نیستند و یکدستی آشکار وجود دارد ، اما سوت ها متنوع هستند و حول مفاهیم عاشقانه و زیبایی طبیعت و داستانی در مورد شادی و نشاط عشق و او جوان است. آهنگ بلوچی افغانی معانی آن معنادار است و بیانگر شور و حال و هوایی است که شعر از طبیعت لطیف و شاعرانه بلوچ و بازتاب تخیل زیبای او و همچنین عشق عمیق او به ایران و میهنش به تصویر می کشد. موسیقی این سوت به آهنگ بلوچی مختلفی تقسیم می شود ، از جمله آهنگ هایی که در مجامع رسمی و جشنواره ها اجرا می شوند ، آهنگ بلوچی افغانی اصطلاحاً شعر. در این آهنگ ها ، مضامین آوازها در مورد داستان های مهیج عاشقانه و فولکلورهای بلوچستان است ، مانند داستان هانی و شی مرید ، گدا و گراناز ، عزت و مهرک ، همال و ماچ گنج. ز زهیریگ.

می توان گفت که بیشتر قطعات آهنگ بلوچی که در رسانه ها پخش می شود سوت است. زیرا بسیار شادتر و محبوب تر از انواع دیگر موسیقی است. از نوازندگان مشهور معاصر می توان به پیرباحش صاحبداد ، فیض محمد بلوچ ، دین محمد زنشاهی و ابراهیم عسکانی اهنگ بلوچی خدانظر من گلی دارین اشاره کرد. بیشتر سازهای موسیقی بلوچی از جمله تار ، کوبه و باد در نواختن موسیقی استفاده می شود. سرود ، بنجو ، رباب ، تنبیرگ ، دونلی ، نل ، دهلک ، کوزگ و کنجاری.

موسیقی حماسی یا شاعرانه: این موسیقی با نام های دیگری مانند شروندی ، قلب تپنده موسیقی بلوچستان و آهنگ بلوچی نیز شناخته می شود. شعرهایی که در این موسیقی خوانده می شود و آهنگ بلوچی خدانظر زاهدانی که پخش می شود هویت موسیقی و فرهنگ بلوچی است. یکی از مهمترین دلایل اهمیت موسیقی شاعرانه گسترده بودن مضامین و محتوای ابیات و کلمات آن است. داستان های حماسی ، عاشقانه ، مذهبی ، قومی ، نظامی ، آموزنده و ... در موسیقی شاعرانه فقط از دو ساز استفاده می شود. "سرود" و "تانبورگ".

در این موسیقی خواننده "شاعر" خوانده می شود و معمولاً قاطر یا قهرمان نامیده می شود. کانال اهنگ بلوچی غمگین خود شاعر می تواند هم نوازنده باشد و هم نوازنده تنبور. مانند پهلوان بلند ، پهلوان دادین ، ​​پهلوان برکت که آواز می خوانند و شاعر هستند یا مانند مالکمال خان ، ملا غلام قادر رحمانی ، ملا قدر بخش (کادوک) ، ملا موسی و لالبخش پیک که تنبور و شاعران مدرن خوب می نواختند.

داستان های عاشقانه مشترک شامل شی مرید و هانی ، شهداد و مهناز ، کیا و سدو ، داستان های حماسی از میر کنبار ، هامل جیند ، داستان های مذهبی در مورد معجزات پیامبر ، سلطان جامجا و دیگران است. نوازندگان آهنگ بلوچی و خوانندگان عناصر این سبک موسیقی لزوماً حرفه ای هستند.

در این موسیقی اهنگ ارگی بلوچی ایرانشهری ، خواننده که معمولاً تنبور می نوازد ، سازش را می پذیرد و داستان را به زبان محاوره ای تعریف می کند. به این حالت گگال می گویند. قهرمان داستان در هنگام اعزام تنبور نمی نوازد ، اما سایر همکارانش ، که کیچاکی باید یکی از آنها باشد. آنها به آرامی بازی می کنند. سپس آهنگ ریتمیک می شود ، خواننده روی تنبور فریاد می زند و همه را خرد می کند و هیجان ایجاد می کند. این حالت "ملودی" نامیده می شود. سپس ، در برخی قسمت های شعر حماسی ، که مضمونی غم انگیز دارد و داستان با ترانه ای غم انگیز در آهنگ بلوچی دنبال می شود ، یک دختر کوچک شخصیت را با ترانه های غم انگیز و غم انگیز همراه می کند ، یعنی. "زهیرایگ". شعری در این سبک موسیقی می تواند چندین ساعت طول بکشد و حتی در شب اول به پایان نرسد و ادامه شعر به روز بعد موکول شود.

متأسفانه موسیقی یک شاعر در بلوچستان رو به زوال است زیرا جوانان بندرت ابیات و مواضع وی را می آموزند. از بهترین نوازندگان معاصر آهنگ بلوچی در این سبک می توان به پهلوان رسولبهش زنگشاهی ، پهلوان علی محمد بلوچ ، احمد واشنام ، هداداد زنگشاهی ، عبدالغفور زنگشاهی و رحیم بهش جت اشاره کرد.

موسیقی درمانی: که در اصطلاح محلی "گواتی" نامیده می شود. ذکرهای گواتی که برای معالجه بیماری های روانی استفاده می شود ، برای افرادی که شیاطین و باد آنها را درگیر خود کرده اند پخش می شود. گواتر انواع مختلفی دارد که هر کدام ملودی خاصی دارند. مهمترین آنها عبارتند از: Zar ، Chic ، Peri. برای تشخیص نوع بز ، از نوازندگان دعوت می شود تا به مراسم بز مراجعه کرده و با نواختن ساز و ذکر خدا و اولیای الهی بیمار را تا حدی خوشحال کنند. آهنگ بلوچی و موسیقی در گواتمالا با شعارهای آرام مانند یک کلاندر مست آغاز می شود و به تدریج شعارهای پرشور بیشتری مانند الله دو ال جلال ، شیخ عبدالقادر جیلانی لا اله الا الله و حضرت کلندر پخش می شود. در حین اجرای این ذکرها ممکن است بیمار و حتی برخی از افراد در مجلس هیجان زده شده و گریه کنند. کانال اهنگ بلوچی پاکستانی . بسته به نوع بز ، بیمار به یکی از آوازها پاسخ می دهد و اگر از نوع گریه باشد و بیمار نیز مرد باشد ، پدر گریه می کند و اگر زن باشد ، ماما در طی مراسمی که غالباً با موسیقی و دعا همراه است ، بز بیمار را از بدن بیرون می کند و اگر از نوع دیگری باشد ، خلیفه آواز ریتم آهنگ بلوچی را توسط خلیفه گواتی ، که در دست خود تنبور دارد ، تعیین می کند ، پس از آن قیچاکی و همراهانش آهنگ را دنبال می کنند. این آهنگ "مقام" نامیده می شود ، اما در بعضی از نقاط خلیفه ریتم آهنگ توسط نی را تعیین می کند و برخی دیگر با لمس و فشار دادن آن را با مقام گواتی همراه می کنند. متن این موسیقی بیشتر مذهبی و در ستایش خدا ، رسول خدا ، بزرگان و شیوخ است و هر یک از مقامات گواتی نام خاص خود را دارد ، مانند: سیمرغ ، قلندر ، قلندر ، یاهو یا الا هو و ... خلیفه ، انجام تناسب رسمی بیماری گواتی ، تا زمان پاسخ بیمار ادامه می یابد. هر وقت بیمار پاسخ می دهد ، گفته می شود که در اصطلاح محلی بیمار "کامل" است. در این مرحله کار اصلی خلیفه آغاز می شود. اگرچه او بیمار را تسخیر می کند ، اما صحبت می کند و در آن زمان خلیفه به باد یا گواتا قسم می خورد که از سر بیمار بیرون بیاید. در صورت موفقیت خلیفه ، بیمار با تکان دادن سر به حالت عادی برمی گردد. . در گواتی نیز باید خون ریخته شود. برای این منظور گوسفندی ذبح می شود. قطعات گواتی ذکر و کلمات خاص خود را دارند. به جز چند قطعه غیر کلامی ، مانند Marsaz (مولد) ، سیمرغ ، کیف ساز (شتر ساز) ، memmake (خرس ساز). نشانه بهبودی بیمار است. ابزارهای مورد استفاده در گواتي عبارتند از: seros ، tenbirg ، nell و donley.

از خلفای مدرن گواتی می توان خلیفه شهمیر ، خلیفه سید دادشاه و خلیفه صابر را نام برد. موسی چهره ای زهی است و از میان موسیقی دانان آهنگ بلوچی برجسته دونلی می توان به لعل بکش جت ، مرحوم موسی بلوچ ، محمد باکش دری و تاج محمد جنگی پور اشاره کرد. دانلود اهنگ بلوچی گاهی سرحد گاهی زابل در دسترس بودن سازهای کوبه ای در گواتی دیر است و به شکل اصلی گواتی اشاره ندارد ، اما در سال های اخیر از برخی طبل ها استفاده شده است.

سپت یا شات: این نوع موسیقی نوعی هماهنگی جمعی است که توسط زنان در بلوچ اجرا می شود. کسانی که ممکن است مهارت و دانش موسیقی نداشته باشند 14 روز از بدو تولد اجرا می کنند. در واقع هدف این موسیقی سرگرمی Rabbit است. جالب توجه است که ابزار Sept برای زنان بلوچ و متن آیات ستایش خدا و پیام آور خدا ، همراه با آرزوی سلامتی برای نوزاد و تولد ، جواهری است. صدای زنان بلوچ را "گلدان انفجار" نیز می نامند.

موسیقی و ذکر ابیات غنایی صاحبان چستی: این اشعار غنایی و ترکیب سازهای آنها مختص روستاهای اطراف سراوان در بلوچستان شرقی ، ایران است. سازهای او رباب و تنبور است که در دو دهه گذشته بانجو به آنها اضافه شده است. اما آنها هنوز از دهلاک در ذکرهای اصلی خود استفاده نمی کنند. روش اجرای غزل ها بدین صورت است که شخص اصلی غزل را می خواند و افراد دیگر در حلقه ذکر عنوان اصلی غزل را تکرار می کنند. ذکرهای این دراویش و قاطرها بسیار پرشور و وجد هستند و از شب شروع می شوند و دقایقی قبل از نماز صبح پایان می یابند. غزلها از مولانا ، حافظ ، شیخ عبدالقادر گیلانی ، حضرت کلندیار ، صاحب عبدالرئوف ، سید نبی بخش و دیگران است.

مالد پیرپتار: ذکر شده توسط درویش قادری در جنوب بلوچستان که با دف ​​بزرگ و کوچک همراه است. دف های بزرگ را سولو و دف های کوچک را کسل کننده می نامند. خلیفه طلاب در حلقه یاد حضور دارند. خلیفه ذکر اصلی را می خواند و به تنهایی بازی می کرد و دانشجویان پاسخ ذکر می دادند و به تنهایی بازی می کردند. کانال اهنگ های بلوچی جدید این جلسه با ذکر خدا و پیامبر اکرم آغاز شد و در ادامه با قرائت یاد حضرت گوس العظام شیخ عبدالقادر گیلانی ، حضرت کلندیار ، سید احمد رفایی برگزار شد. دف های مورد استفاده ، برخلاف دف های معمولی در مناطق دیگر ، هیچ زنجیره ای ندارند و با چرم ضخیم پوشانده شده اند و به طور کلی با حنا نقش بسته اند.

لیکو و زوهایریگ: ذکر و تأکید لازم است که اساس همه موسیقی های بلوچستان بر پایه زوهایروگ و لیکو است و نمی توان آنها را به عنوان یک نوع موسیقی در نظر گرفت. Zuhairig به معنی غم و اندوه است ، به عنوان مثال ، وقتی مادری فرزند خود را از دست می دهد یا از او دور است ، Zuhirog در جدایی آنها آواز می خواند. لیکو و زهیروگ مجری آواز و ساز هستند که به عنوان کنتورهای آزاد عمل می کنند. از Zuhairig و Liko می توان به سیم ، دشتیاری ، اشرف درا ، زمرانی ، دلگانی ، سرحدی ، بیاک رمی ، باشگرد ، سلات ، کردی ، جدگالی و سوسالی اشاره کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن