چه بیماری هایی توسط پزشکان مغز و اعصاب قابل درمان است؟

در میان رشته های مختلف پزشکی، تنها پزشکان مغز و اعصاب هستند که به صورت تخصصی با دستگاه عصبی مرکزی سر و کار دار

توسط ABDOOSNEWS در 30 شهریور 1400

در میان رشته های مختلف پزشکی، تنها پزشکان مغز و اعصاب هستند که به صورت تخصصی با دستگاه عصبی مرکزی سر و کار دارند. این دسته از پزشکان پس از طی دوره  4ساله وارد مرحله نوروژولیست میشوند. و پس از آموزش و فراگیری چگونگی علت یابی، ریشه یابی، درمان و غیره، درمان را شروع می‌کنند.

اصولا نوروژولیست ها و پزشکان مغز و اعصاب را عامل و پایه مشکلات عصبی میدانند. از این رو تمام تحقیقات بر روی مغز و اعصاب بدن صورت میگیرد.

 

بیماری های قابل درمان توسط پزشکان مغز و اعصاب

همانگونه که گفته شد پزشکان مغز و اعصاب با بیماری های که به اعصاب حسی و حرکتی و مغز ارتباط دارد، کار میکنند از این رو درمان بسیاری از بیماری های مغزس بر عهده آنان  است. در زیر به انواع بیماری های قابل درمان توسط پزشکان مغز و اعصاب اشاره میشود :

صرع: یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های عصبی صرع است که در اثر ناهماهنگی اعصاب مغزی رخ میدهد. هنگامی که مغز به خوبی و به درستی نتواند پیغام های حسی و حرکتی را رد و بدل کند و در هنگام ارسال مشکلی پیش بیاید، پیغام به درستی ارسال نشده و موجب ایجاد ناهماهنگی در فعالیت ها و دستورات میشود این عمل تعادل عصبی را به هم ریخته و نوعی تشنج را ایجاد می‌کند.

 

آلزایمر : این نوع بیماری که به سلول های مغز و اعصاب ارتباط دارد بیشتر در افراد مسن دیده شده و علت آن مرگ و از بین رفتن سلول های مغزی مربوط به بخش حافظه است. مرگ این سلول ها باعث تخریب بخشی از حافظه شده و فرد دچار فراموشی و آلزایمر میشود.

ام اس : سلول های عصبی دارای پوششی به نام غلاف میلین برای اعصاب خود هستند. این غلاف از سلول های عصبی در برابر خطرات احتمالی محافظت میکند. نبود یا تخریب بخشی از غلاف میلین باعث بهم ریختگی پیام های عصبی میشود. از جمله علائم بیماری ام س، سردرد، سرگیجه، اختلال حسی و حرکتی و غیره است.

میگرن : در اثر فعالیت های غیرشناخته و نادرست مغز، سلول های آن تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه سردرد ایجاد میشود. این سردرد ها با نام میگرن شناخته شده و بسیار خطرناک می‌باشند. تفاوت میگرن با سردرد معمولی در طولانی و ضربان دار بو.دن آن است.

پارکینسون: اگر بخش خاکستری مغز تحت تاثیر یاخته های تولید کننده دوپامین در مغز قرار گیرد، ماده خاکستری ملتهب شده و باعث ایجاد بیماری بسیار مهلک میشود. افراد مبتلا به پارکینسون علائمی همچون گرفتگی و سفتی ماهیچه ها و عظلات، عدم هماهنگی در حرکات و غیره می‌باشند.

منبع:

https://shplastic.ir/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%B5%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%A8/

 

آخرین مطالب