چرا باید برای میزبانی سایت خود از سرور مجازی استفاده کنیم ؟

مطمئنا شنیدید که میگن بهتره موقع راه اندازی سایت از سرور مجازی برای میزبان سایت استفاده بشه تا از هاست های میز

توسط ABDOOSNEWS در 20 تیر 1400

مطمئنا شنیدید که میگن بهتره موقع راه اندازی سایت از سرور مجازی برای میزبان سایت استفاده بشه تا از هاست های میزبانی. ولی در اکثر مواقع به دلیل آن اشاره نمی شود و ما فقط شاهد نظرات افراد مختلف هستیم که ما در این مقاله به نقل از آسام سرور می خواهیم به آن اشاره کنیم و چند مورد از علت های آن را مورد بررسی قرار بدیم.

برای اینکه بتوانیم جواب واضح و روشنی به این سوال بدیم باید ابتدا چند تعریف داشته باشیم تا در مرحله بعدی بریم سراغ مقایسه و بررسی آن ها.

ما برای میزبانی سایت چندین روش داریم که به ترتیب هاست میزبانی اشتراکی، هاست میزبانی اختصاصی، سرور مجازی اشتراکی، سرور مجازی اختصاصی و در نهایت سرور اختصاصی هستند. من مبنای این ترتیب رو هزینه آن ها در نظر گرفتم و در لیست بالا از ترتیب از راست به چپ هزینه ها بالا می رود که علت این افزایش و این ترتیب رو در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

 

هاست میزبانی اشتراکی:

هاست میزبانی اشتراکی ارزان ترین نوع میزبانی است و شما می تونید با پرداخت ماهانه 10 هزار تومان صاحب این نوع هاست بشید و سایتتون رو راه اندازی کنید. ولی ولی ولی. ولی این ارزان بودن دلیل هایی دارد که اگر بشنوید مطمئنم که به هیچ عنوان سراغ این نوع میزبانی نخواهید رفت.

از اسم سرویس مشخصه و نیازی نیست من کلی توضیحات در موردش بگم، هاست اشتراکی بر روی یک سرور اختصاصی سواره و معمولا چندین صد سایت روی یک سرور میزبانی می شود و شما به منابع اختصاصی دسترسی ندارید و هر چقدر سرور شلوغ تر باشد سرعت لود سایت شما هم پایین میاد و به اصطلاح سایت کندی خواهید داشت.

یک مورد بسیار مهمتری که وجود داره اینکه اگر سایتی روی همان سرور وجود داشته باشد و توسط گوگل جریمه شده باشد احتمال خیلی زیادی وجود دارد که روی سایت شما هم تاثیر منفی بزاره و باعث کاهش بازدید شما بشه.

فکر می کنم دلایل خوبی رو در همین ابتدا به شما گفتم و به توضیح بیشتر نیازی نیست.

 

هاست میزبانی اختصاصی:

به خاطر اسم این سرویس نباید گول بخورید چون هاست میزبانی اختصاصی هم مثل هاست اشتراکی روی یک سرور اختصاصی قرار دارد و مثل همون سرویس اگر سایتی وجود داشته باشه که جریمه گوگل شده حتما روی شما هم تاثیر خواهد گذاشت.

این سرویس تنها تفاوتی که داره در مورد بحث منابع هست و شما تو این سرویس منابع نسبتا اختصاصی دارید و این منابع خیلی پایین هستند ولی خب میشه بهش منابع اختصاصی گفت و شما اجازه استفاده بیش از حد از منابع به غیر از مقداری که برای شما تعیین شده را ندارید که تا حدودی جلوی کند بودن سایت ها رو خواهد گرفت ولی کافی نیست.

 

سرور مجازی اشتراکی:

سرور مجازی اشتراکی با سرویس هاست اشتراکی تقریبا یکی هستند با این تفاوت که سرور مجازی اشتراکی کمی از نظر منابع در لول های بالاتری قرار داره و مثلا اگر شما تو هاست اشتراکی به 5 مگابایت رم دسترسی دارید در سرور مجازی اشتراکی به 1 گیگ رم دسترسی دارید.

شما به ذهنتون برسه که خب 1 گیگ 200 برابر بیشتر از 5 مگابایت هست و این خیلی عالیه و بریم سراغش.

سخت در اشتباهید :)

چه شما به 1 گیگ دسترسی داشته باشید چه به 5 مگابایت وقتی منابع اشتراکی باشد هر لحظه امکان دارد که منابع شما توسط یه سرور دیگه استفاده بشه و سرور شما از دسترس خارج بشه و در نهایت سایت شما به اصطلاح دان بشه و دیگر لود نشود.

پس این گزینه رو هم از لیست خودتون حذف کنید.

 

سرور مجازی اختصاصی و سرور اختصاصی:

سرور مجازی اختصاصی نوعی سرور مجازی است که توسط نرم افزار های مجازی سازی که منابع رو به صورت اختصاصی تقسیم بندی می کنند ساخته میشه و کل منابعی که برای شما در نظر گرفته شده کاملا در اختیار شماست و بیت به بیت تمام منابع توسط شما مصرف میشه و هیچ سرور دیگه ای حق استفاده از آن رو نداره و اگر روزی این سرور از دسترس خارج شد تنها دو دلیل دارد. یا سایت شما به اندازه ای بزرگ و پربازدید شده که دیگه در توان پردازشی اون سرور نیست و یا توسط ارائه دهنده از دسترس خارج شده.

شما با خرید سرور مجازی لینوکس می تونید خیلی راحت سایتتون رو بالا بیارید و نگران کندی سرعت به خاطر کمبود منابع و دیگر موارد رو نداشته باشید با خیال آسوده به رشد سایتتون برسید.

علت اینکه پیشنهاد میدیم از سرور مجازی لینوکس استفاده کنید این است که معمولا سیستم عامل های لینوکس از منابع سرور خیلی به نفع خودشون استفاده نمی کنند و اینطوری شما دسترسی بیشتری به منابع سرور دارید که برای مدیریت سایت خود از آن ها استفاده کنید و سرعت و کیفیت بیشتری رو تجربه کنید.

و اما سرور اختصاصی که تو این لیست بود و ما در موردش صحبت نکردیم.

سرور اختصاصی از لحاظ قیمت برای شروع شاید صرفه اقتصادی نداشته باشه و شما که می خواهید برای اولین باز سایت راه اندازی کنید و هیچ درآمد و بازدید ندارید هزینه کردن میلیونی فقط برای میزبانی سایت کمی شاید برای شما هزینه بر باشد و نتوانید از عهده هزینه های آن برآیید.

 

توصیه مهم در مورد سایت اولی ها: 

چون شما در ابتدای کار هستید و شاید هزینه های دیگری هم وجود دارد که مجبورید آن ها هندل کنید و در توانتون نیست که هزینه سرور مجازی رو بدید توصیه می کنم حداقل از هاست میزبانی با منابع اختصاصی استفاده کنید و کم کم که رشد کردید و بازدید گرفتید سایتتون رو به سرور مجازی اختصاصی انتقال بدید. اینطوری هم زیاد هزینه نکردید و هم متناسب با رشد سایت حرکت کردید و هم از سرویس خیلی بی کفتین استفاده نکردید و نیاز نیست نگران باشید. البته بک آپ گیری به هیچ عنوان فراموش نشه.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن