وکیل امور ملکی و نقش آن در اجرت‌المثل ایام تصرف زمین کشاورزی

اجرت‌المثل ایام تصرف ملکی در مواردی صدق می‌کند که یک طرف از منافع حاصله از ملکی بهره برده باشد و دیگ

توسط ABDOOSNEWS در 4 آبان 1400

اجرت‌المثل ایام تصرف ملکی در مواردی صدق می‌کند که یک طرف از منافع حاصله از ملکی بهره برده باشد و دیگری را محروم از این منافع کرده باشد. موضوع اجرت‌المثل ایام تصرف زمین کشاورزی نیز در مورد بهره‌برداری یک طرف از منافع حاصل از زمین کشاورزی و محروم ماندن دیگری است.

دعاوی اجرت‌المثل ایام تصرف زمین کشاورزی از زمره دعاوی وکیل امور ملکی است و شما اگر در این زمینه مشکلی دارید باید به وکیل املاک متخصص مراجعه نمایید.

اجرت‌المثل ایام تصرف زمین کشاورزی به چه معناست و وظایف وکیل ملکی در آن چیست؟

در معنای لغوی، به مبلغی که برای استفاده شخص منتفع از مال، به مالک مال پرداخت می‌شود، اجرت المثل می‌گویند.اجرت‌المثل باتوجه به  شرایط روز و شدت استفاده و نوع مال و عموما توسط قاضی و کارشناس تعیین می‌شود.

برای دانستن معنای دقیق اجرت‌المثل زمین کشاورزی و شرایط وقوع آن بهتر است با وکیل امور ملکی متخصص مشاوره نمایید اما در حالت کلی زمانی که متصرف غیرقانونی در زمان تصرف خویش از زمین  بهره برده و منتفع شده، می بایست ارزش و بهاء آن را به مالک یا مالکین پرداخت نماید.

مثلا شخصی بدون اجازه مالک اصلی از زمین کشاورزی بهره برده و بدون اجازه مالک از آن زمین استفاده کرده است.

در این‌گونه دعاوی شاکی و خواهان درخواست تعیین قیمت و نیازمند تنظیم دادخواست اجرت المثل ایام تصرف زمین هستند.

دعاوی مربوط به زمین کشاورزی از جمله اجرت‌المثل همانطور که گفتیم از جمله مورادی است که برعهده وکیل املاک متخصص بوده و برای حل آن و یا اقدام جهت طرح دعوا به بهترین وکیل امور ملکی مراجعه کنید.

وکیل ملکی به شما خواهد گفت که شرایط دریافت اجرت‌المثل ایام تصرف برای زمین کشاورزی شامل چه چیزهاییست و شما باید چه مراحلی را طی نمایید تا دادخواست خود را علیه شخص مطرح کرده و تقدیم دادگاه نمایید.

شیوه‌های محاسبه اجرت‌المثل اراضی کشاورزی توسط وکیل ملکی متخصص

سه شیوه برای محاسبه اجرت‌المثل ایام تصرف زمین‌های کشاورزی عبارتند:

·        بر اساس تمام سال‌های تصرف و قیمت روز محصول

·        بر اساس آخرین قیمت محصول در آن سال

·        محاسبه اجرت‌المثل بر اساس میانگین سالیان مورد مطالبه

همانطور که گفتیم قاضی دادگاه، کارشناس را برای تعیین اجرت‌المثل مامور می‌کند.کارشناس نیز اجرت‌المثل هر سال با آخرین نرخ محصول در همان سال تعیین شود. بهتر است تمامی پرونده را به وکیل ملکی متخصص بسپارید.

عواملی مانند مدت زمان تصرف زمین، نوع کاربری زمین زراعی (آبی، دیم، باغی)، متوسط در آمد سالیانه هر زمین و اجاره بهای زمین، برای تعیین اجرت‌المثل ایام تصرف اراضی کشاوورزی دخیل هستند.

شرایط و مراحل برای طرح دعوای دریافت اجرت‌المثل ایام تصرف توسط وکیل ملکی

شروط مورد نیاز در مورد دعاوی اجرت‌المثل ایام تصرف زمین کشاورزی محدود به اولین شرط برای طرح دعوا و شکایت این است که مالک زمین یا وکیل (یا نماینده قانونی وی) می‌توانند برای تشکیل پرونده اقدام نمایند. درنظر داشته باشید که هیچ شخص دیگری حق طرح دعوا و پیگیری آن را ندارد.

کسی که برای دریافت اجرت‌المثل اقدام کرده و ادعای مالکیت دارد یا نماینده مالک، باید اسناد و مدارک مورد نیاز برای اثبات ادعای خود را همراه داشته باشند. از جمله این‌که باید سند رسمی و مبایعه نامه را ارائه دهند.

شرط مهم دیگر این است که مشخصات زمین کشاورزی در تنظیم دادخواست الزامی است. برخی از این مشخصات عبارتند از  شماره پلاک ثبتی و نشانی زمین.

شاکی یا مدعی اجرت‌المثل ایام تصرف زمین کشاورزی باید مشخصات شخص متصرف غیرقانونی ار داشته باشد. مشخصاتی از قبیل  این که او چه کسی است. یعنی  نام، نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق محل اقامت به همراه دلیل تصرف.

برای انجام و رسیدگی به پرونده اجرت‌المثل شما باید به دادگاهی بروید که زمین کشاورزی در حوزه قضایی آن قرار گرفته است. همین موضوع رفت و آمد به دادگاه شاید از نظر بسیاری از مردم سخت‌ترین و وقت‌گیرترین کار است. برای مثال اگر زمین کشاورزی در اصفهان قرار گرفته باشد ولی

اگر از وکیل امور ملکی برای انجام مراحل طرح دادخواست و تقدیم آن به دادگاه استفاده نمایید در این صورت از هزینه‌های بسیاری جلوگیری کرده و از سوی دیگر زودتر به نتیجه خواهید رسید. یک وکیل متخصص ملکی از ابتدا تا انتها دعاوی حقوقی آشنایی کامل دارد و می‌داند که باید چگونه دادخواست شکایت شما را تنظیم کند.

بنابراین نگران هزینه وکیل امور ملکی نباشید و در صورتی که با مشکل اجرت‌المثل ایام تصرف روبرو هستید حتما با یک وکیل متخصص مشورت نمایید.

آخرین مطالب