ممنوع الخروجی زوجین و اهمیت همراهی وکیل خانواده در آن

یکی از دعاوی دادگاه خانواده که ممکن است به سبب اختلاف بین زن و شوهر به وجود آید، مربوط به ممنوع الخروج شدن یکی

توسط ABDOOSNEWS در 14 مهر 1400

یکی از دعاوی دادگاه خانواده که ممکن است به سبب اختلاف بین زن و شوهر به وجود آید، مربوط به ممنوع الخروج شدن یکی از زوجین توسط دیگری است. حتی گاهی پیش می‌آید که زن یا مرد در مواردی فرزند مشترک خود را با دستور مراجع قضایی ممنوع الخروج نمایند.

موضوع ممنوع الخروجی زن با شوهر متفاوت است؛ زوج می‌تواند با مراجعه به اداره گذرنامه همسرش را از خروج از کشور باز دارد، اما در مورد ممنوع الخروج کردن مرد موضوع کمی پیچیده‌تر و نیازمند طی کردن مراحلی است و باید شروطی وجود داشته باشد که زن بتواند مرد را ممنوع الخروج نماید، که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم. 

نکته اصلی این‌جاست به این دلیل که موضوع ممنوع الخروجی جزء دعاوی خانوادگی محسوب می‌شود بهتر است قبل از اقدام به هرکاری با وکیل خانواده خوب مشورت کرده تا مطمئن شوید که راه درست را در پیش گرفته‌اید.

ممنوع الخروج کردن زن و نقش وکیل خانواده در آن

همان‌طور که گفتیم برای ممنوع الخروجی زن توسط شوهر کافی است که زوج با مراجعه به اداره گذرنامه و درخواست ممنوع الخروج کردن زن، وی را از خروج از کشور ممنوع کند. 

ازدواج در کشور ما بر اساس موازین شرعی است و طبق موازین شرعی، زن ملزم به تبعیت از همسر خود بوده و موضوع خروج از کشور هم به مانند سایر مسائل مربوط به زندگی مشترک نشان‌دهنده حق مرد بر زن در زندگی مشترک است. 

به عبارت ساده‌تر زن برای دریافت گذرنامه به اجازه شوهر نیاز دارد. لزوم اجازه و رضایت کتبی شوهر برای اعطای گذرنامه موضوعی است که در ماده 18 و 19 قانون گذرنامه اشاره شده است اما ممنوعیت خروج از کشور به خودی خود نوعی سلب حقوق شهروندی و حقوق اساسی است.

اگر شوهر در جهت اقدام خصمانه بخواهد اجازه خروج را از همسرش سلب نماید، زوجه می‌تواند علیه او شکایت کند. نکته مهم در این زمینه این است که در حالت عادی نیز زوجه می‌تواند دلایل خود را ارائه نموده و ضرورت خروج از کشور را مطرح نماید. توصیه می‌کنیم اگر در این زمینه دچار مشکلاتی هستید با یک وکیل امور خانواده مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی:

https://www.shomavaeghtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-70/544927-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D8%B6%D9%85%D9%86-%D8%B9%D9%82%D8%AF

ممنوع الخروج کردن مرد توسط زن و نقش وکیل خانوادگی در آن

برای این‌که زن بتواند شوهرش را از خارج شدن از کشور باز دارد به حکم دادگاه خانواده، دستور دادستان و یا بازپرس در پرونده‌های کیفری و یا درخواست ممنوع الخروجی شوهر از طریق اداره اجرای اسناد رسمی ثبت در صورت عدم پرداخت مهریه نیاز دارد.

برای این‌که زن بتواند شوهرش را ممنوع الخروج نماید باید مراحل زیر را طی نماید:

اولین مرحله باید به اداره کل گذرنامه و اتباع نیروی انتظامی در تهران و یا دفاتر گذرنامه در شهرستان‌ها مراجعه کند. باید توجه داشته باشید که همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و حتی الامکان سند ازدواج  ضروری است.

در مرحله بعد درخواست ممنوع الخروجی شوهرش را به اداره گذرنامه ارائه می‌کند. در این مرحله مدارک و مستندات بررسی شده و دستور ممنوع الخروجی صادر می‌شود. 

در مرحله اخر دستور ممنوع الخروجی و پرونده توسط رییس اداره گذرنامه و ثبت در سیستم‌های رایانه‌ای تایید می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید مراحل ممنوع الخروجی مرد توسط زن، پیچیده‌تر است و بهتر است حتما از وکیل خانواده استفاده نمایید.

در چه مواردی می‌توان شوهر را ممنوع الخروج نمود؟

  • یکی از مواردی که زن می‌تواند نسبت به ممنوع الخروج نمودن همسرش اقدام نماید عدم پرداخت مهریه مطالبه نشده است.
  • تا زمانی که رای محکومیت زوج به پرداخت مهریه صادر می‌شود و وی نسبت به آن اقدام نکرده و تقسیط یا اعسار نیز صورت نگیرد زن می‌تواند از دادگاه صادر‌کننده رای به استناد ماده 23 قانون محکومیت‌های مالی، تقاضای صدور قرار ممنوع الخروجی مرد را مطرح کند دادگاه مکلف به پذیرش آن است، مگر آن‌که مهریه پرداخت شود یا اعسار زوج برای پرداخت پذیرفته شود و همچنین اگر شوهر تامین مناسبی بسپارد نیز رفع ممنوع الخروجی میسر می‌شود.

ممنوع الخروجی فرزند مشترک زوجین

زن و مرد زمانی که فرزند مشترک زیر 18 سال داشته باشند می‌توانند تحت شرایطی مانع خروج او از کشور شوند. 

  • اجازه خروج از کشور فرزندان زیر 18 سال با ولی قهری آنان است. اگر حضانت فرزندی با مادرش باشد، پدر یا جد پدری می‌تواند کودک را ممنوع الخروج کند.
  • از سوی دیگر اگر حضانت با پدر باشد، مادر می‌تواند به خاطر حق ملاقاتی که برای فرزند خود دارد، مانع از خروج کودک از کشور شود. 

اما اگر به دادگاه اثبات شود که ماندن کودک در خارج به مصلحت وی است، دادگاه ضمن صدور مجوز برای خروج از کشور، تامین مناسبی برای بازگشت کودک از ولی یا سرپرست او اخذ می‌کند، البته این موضوع مشروط به درخواست دارنده حق ملاقات فرزند است.

با توجه به مطالبی که گفته شد و دامنه گسترده بحث ممنوع الخروجی، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در صورتی که می‌خواهید از کشور خارج شوید، یا همسر خود را ممنوع الخروج نمایید یا در مورد موضوع ممنوع الخروجی سئوالات و ابهاماتی دارید، با یک وکیل خانواده خوب و با تجربه مشورت کرده و از راهنمایی‌های لازم استفاده نمایید تا متحمل هزینه‌های مادی و معنوی نشوید.

آخرین مطالب