مشاوره حقوقی حرفه ای در موضوع فرزندخواندگی

فرزندخواندگی و به‌عهده گرفتن مسئولیت یک کودک، بسیار پیچیده است. به‌طوری که باید نسبت به آن با آگاهی

توسط ABDOOSNEWS در 18 آبان 1400

فرزندخواندگی و به‌عهده گرفتن مسئولیت یک کودک، بسیار پیچیده است. به‌طوری که باید نسبت به آن با آگاهی از مقررات و مسائل موجود در کشور جلو بروید. بنابراین چنانچه قصدی در این زمینه یعنی فرزندخواندگی و پذیرش فرزند دارید حتما مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه دریافت کنید.

آشنایی با مفهوم فرزندخواندگی از نظر حقوقی

در همه‌ کشور‌ها یکی از روش‌های حمایت از کودکان بی‌سرپرست و یا کودکان بد‌سرپرست، گرفتن آن‌ها به فرزند‌‌خواندگی و حمایت آن‌ها به لحاظ مالی و عاطفی است.

سازمان بهزیستی در تعریف فرزندخواندگی آورده است: «فرزندخواندگی عبارت است از اعطای سرپرستی کودکان بدون سرپرست شناخته شده تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به ‏خانواده های متقاضی که واجدالشرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی‌سرپرست باشند».

در ادامه این تعریف همچنین گفته شده که کودکانی به فرزندی سپرده خواهند شد که والدین یا جد پدری آن‌ها، شناخته شده نباشد و قبل از سپردن کودک به خانواده متقاضی، این کودکان باید از طریق مراجع قضایی ابتدا به سازمان بهزیستی سپرده شوند.

به عنوان اولین نکته شما باید بدانید که فرزندخواندگی یک رابطه حقوقی بوده و بر نفوذ پذیرش کودکی به عنوان فرزند از طرف زن و شوهر و یا شخص دیگری به وجود می‌آید، بدون آن‌که پذیرندگان کودک پدر و مادر واقعی آن کودک باشند.

البته در قوانین ایران شرایطی برای به سرپرستی گرفتن کودکان بی‌سرپرست در نظر گرفته شده است و قوانین تصویب شده درمورد فرزندخواندگی نیز برای بهترشدن شرایط این کودکان است.

برای اینکه نسبت به قوانین و شرایط دریافت حضانت و پذیرش فرزند اطلاعات و آگاهی‌های لازم را داشته باشید باید با مشاور حقوقی متخصص در زمینه فرزندخواندگی مشورت کرده و مشاوره حقوقی تخصصی دریافت نمایید.

نکته اول: براساس بند ۶۳ قانون اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه، مصوب سال 1312، فرزندخواندگی برای اقلیت‌های دینی موجب اثر حقوقی بوده و باید قانون مربوط به مذهب مادر یا پدر خوانده رعایت شود. از سوی دیگر باید به گونه‌ای باشد که نظم عمومی را بر هم نزند.

نکته دوم: کودکانی به عنوان فرزند خوانده انتخاب می‌شوند که کلیه تلاش‌ها و کوشش‌های تخصصی جهت شناسایی والدین و ‏بازگشت کودک به خانواده بدون اثر و نتیجه مانده باشد.

سازمان‌های مسئول در فرزندخواندگی

همانطور که گفته شد اولین نهاد مرتبط با موضوع فرزندخواندگی سازمان بهزیستی کشور است. دریافت مشاوره حقوقی شما را با روال قانونی و نهادهای مرتبط با موضوع فرزندخواندگی آشنا خواهد کرد.

 اما به طور کلی تمام امور مربوط به فرزندخواندگی در هر استان فقط از طریق کمیته ستادی استان و توسط کمیته شبه خانواده استان انجام خواهد ‏گرفت که شامل موارد زیر است:

مدیرکل بهزیستی استان

معاون امور اجتماعی

کارشناس شبه خانواده استان

کارشناس ‏فرزند خواندگی

مددکار 

کارشناس حقوقی استان

شرایط مورد نیاز برای ارائه درخواست فرزندخواندگی و نقش مشاوره حقوقی در آن

قبل از اینکه شرایط را بیان کنیم باید بدانید، موضوع فرزندخواندگی پیچیده و از حساسیت بالایی در قوانین و عرف جامعه برخوردار است. بنابراین باید قبل از هر اقدامی مشاوره حقوقی دریافت کرده و نسبت به تصمیم خود آگاهانه اقدام نمایید.

به طور کلی شرایط برای دریافت حضانت کودک به عنوان فرزندخوانده عبارتست از:

  • زن و شوهر داوطلب سرپرستی، ایرانی و مقیم ایران باشند.‏
  • پنج سال تمام از تاریخ ازدواج آن‌ها گذشته و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند.‏
  • سن یکی از زوجین حداقل سی سال باشد.‏
  • زوجین دارای محکومیت جزائی مؤثر بعلت ارتکاب جرائم عمدی و مهجور نباشد.‏
  • زوجین دارای صلاحیت اخلاقی باشند.‏
  • زوجین یا یکی از آن‌ها دارای تمکن مالی باشند.‏
  • زوجین مبتلا به بیماری صعب‌العلاج نباشند.‏
  • زوجین معتاد به مواد الکلی یا مواد مخدر و سایر اعتیادات مضر نباشند.‏
  • هرگاه زوجین پزشکی نتوانند صاحب فرزند شوند، معافیت از شرایط 2 و 3 به عهده دادگاه است.‏

مراحل اقدام برای فرزندخواندگی و کمک از مشاوره حقوقی

باتوجه به پیچیدگی‌ها و مراحل طولانی بهتر است با دریافت مشاوره حقوقی این کار را به کمک وکیل متخصص در زمینه فرزندخواندگی انجام دهید.

الف) افرادی که قصد پذیرش فرزند دارند، باید ابتدا درخواست خود را به صورت رسمی به اداره بهزیستی استان محل سکونت خود تسلیم کنند که حتما ‏باید به امضای متقاضیان رسیده وشامل نشانی و شماره تلفن متقاضیان باشد..

ب) ارائه مدارک مورد نیاز برای طی کردن روند قانونی فرزندخاندگی، مرحله بعدی است. مدارک شامل:

۱_ تصویر شناسنامه زوجین صفحه اول و دوم

۲_ تصویر سند ازدواج

۳_ گواهی عدم بچه دار شدن از پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد زوجه

۴_ گواهی پزشکی قانونی مبنی بر عقیم بودن زوجین یا یکی از آنان

۵_ ارائه حکم سرپرستی آزمایشی از مراجع قضایی

۵_ گواهی برگ عدم سوء پیشینه کیفری زوجین

۶_ گواهی سلامت جسم و روان از پزشک قانونی برای زوجین

۷_ گواهی تمکن مالی، اعم از فیش حقوقی، فتوکپی سند منزل مسکونی، ماشین،

۸_ گواهی سلامت از پزشک مبنی بر عدم ابتلا به بیماری های صعب العلاج و واگیردار

۹_ گواهی عدم اعتیاد

ج) در مرحله بعدی و پس از طرح پرونده در کمیته رسیدگی، اگر تصمیم کمیته مبنی برپذیرش متقاضیان باشد، درلیست نوبت قرارگرفته و با رسیدن نوبت جهت انتخاب ‏فرزند به شیرخوارگاه معرفی می‌شوند.‏

د) درصورت انتخاب فرزند، والدین متقاضی توسط بهزیستی استان به دادگاه صالحه جهت صدور حکم سرپرستی موقت یا قرار دوره آزمایشی معرفی خواهند شد.‏

و) پس از صدور حکم سرپرستی، کودک انتخابی طی صورتجلسهای به والدین تحویل خواهد شد و مراتب به دادگاه مربوطه ‏اعلام می‌شود.‏

به عنوان نکته پایانی باید بگوییم موضوع فرزندخواندگی نیز مانند بسیاری از موارد حقوقی دیگر سخت و پیچیده است. بنابراین برای این‌که اطلاعات بیشتری در مورد فرزندخواندگی به دست آورید، می‌توانید با یک مشاور حقوقی خوب و باتجربه مشورت کنید. با استفاده از مشاوره حقوقی در موضوع فرزندخواندگی، می‌توانید مسائل و مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و درصورت وقوع، حل نمایید. این مشاوره حقوقی می‌تواند به صورت حضوری باشد یا از هر نقطه کشور به صورت آنلاین یا تلفنی. 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن