مشاوره حقوقی تلفنی در موضوع طلاق بائن

طلاق یکی از سخت‌ترین تصمیماتی است که ممکن است زن و مرد در زندگی با آن مواجه شوند. طلاق بائن از جمله طلاق&

توسط ABDOOSNEWS در 10 آبان 1400

طلاق یکی از سخت‌ترین تصمیماتی است که ممکن است زن و مرد در زندگی با آن مواجه شوند. طلاق بائن از جمله طلاق‌هایی است که موضوع بسیاری از پرونده‌ها در دادگاه‌های خانواده را تشکیل می‌دهد. اما این‌که طلاق بائن چیست و شرایط ان به چه صورت است بهتر است حتما از مشاوره حقوقی تلفنی برای آگاهی در این زمینه استفاده نمایید.

معنا و مفهوم طلاق و استفاده از تخصص مشاور حقوقی تلفنی

طلاق به معنای گسستن و رهاشدن است. اما این واژه در معنای مصطلح خود به عنوان راهی برای پایان دادن به زندگی مشترک بین زن و مرد به کار می‌رود. احکام مربوط به طلاق، نشات گرفته از فقه اسلامی است. انواع دسته‌بندی‌هایی نیز برای طلاق درنظر گرفته شده است. یکی از این تقسیم‌بندی‌ها معیار بازگشت یا رجوع براساس همان عقد قبلی و در دوران عده را مبنا قرار می‌دهد که عبارتست از طلاق بائن و رجعی که موضوع مورد بحث در این مقاله طلاق بائن است.

برای این‌که نسبت به طلاق و شرایط آن باتوجه به پیچیدگی‌های قانونی اطلاعات درست داشته باشید و بتوانید با توجه به شرایط خود بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره وکالت تلفنی یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها در رسیدن شما به پاسخ پرسش‌هایتان خواهد بود.

مشاوره حقوقی تلفنی برای طلاق بائن و امکان رجوع

همانطور که گفته شد تقسیم طلاق به رجعی و بائن یکی از دسته‌بندی‌هایی است که برمبنای امکان بازگشت و رجوع به زندگی مشترک در ایام عده انجام شده است. طلاق بائن به این معناست که امکان برگشت و رجوع زوج به زوجه در ایام عده وجود ندارد. 

طلاق رجعی برعکس طلاق بائن بوده و به این معناست که مرد در صورتی که از طلاق پشیمان شود و زمان عده طلاق نیز به پایان نرسیده باشد، می‌تواند با همان عقد  نکاح قبلی، به سراغ همسر خود برود و با او ادامه زندگی مشترک را داشته باشد.

اما در طلاق بائن که امکان رجوع مرد وجود ندارد، در صورتی که بخواهند بار دیگر این رابطه برقرار گردد، بدون داشتن موانع باید صیغه عقد ازدواج جدیدی میان آن‌ها جاری شود.

مفهوم عده چیست؟

مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی درباب عده می‌گوید، اگر زنی طلاق گرفته باشد یا همسر وی فوت کرده باشد، برای این‌که بتواند مجددا با مرد دیگری ازدواج نماید، باید مدت زمانی را صبر کند که به آن عده گفته می‌شود. براساس ماده 1150 قانون مدنی در مورد عده آمده است: «عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌تواند شوهر دیگر اختیار کند».

یعنی زن به مدت ٣ بار عادت ماهیانه دیدن (که معمولا مدت ٣ ماهه نیز دارد) باید پس از طلاق، از ازدواج مجدد خودداری کند.

سوال از مشاوره حقوقی تلفنی در موارد طلاق بائن

مشاوره حقوقی تلفنی درمورد موارد و مصادیق طلاق بائن بیان می‌دارد که در موارد ذیل طلاق از نوع طلاق بائن است:

۱) طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود: یعنی زوج قبل از آن‌که با زن خویش همبستر شود، وی را طلاق دهد.

۲) طلاق یائسه: براساس ماده 1145 قانون مدنی اگر مردی زن خود را درحالی‌که یائسه است طلاق دهد، طلاق از نوع بائن بوده و مرد نمی‌تواند در ایام عده به همسر خویش رجوع کند.

۳) طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد: خلع به معنای طلاقی است که زن به سبب کراهت از مرد درازای پرداختن وجه یا بخشیدن مالی درخواست می‌کند اما طلاق مبارات به معنای طلاقی است که زوجین از یکدیگر کراهت دارند و هریک از زوجین از دیگری تنفر دارد.

۴) سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید (همان سه طلاقه به معنای عام که مرد یک بار زنش را طلاق داده و مجددا در زمان عده به زنش رجوع کند، برای بار دوم نیززنش را طلاق داده و باز هم در مدت عده مراجعه کند اگر برای برا سوم زنش را طلاق دهد برطبق قانون امکان رجوع برایش وجود نخواهد داشت).

نکته: طلاق توافقی یا همان طلاقی که زن با دریافت وکالت در طلاق از شوهرش، اقدام به جداشدن می‌کند و هردوطرف تمایل به جدایی دارند نیز طلاق از نوع طلاق بائن است.

شروط طلاق بائن به‌گونه‌ایست که بهتر است درمورد کم و کیف آن و روال قانونی برای انجام آن، حتما قبل از اقدام به هر کاری با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از حق و حقوق خود در این زمینه آگاه شوید.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن