مشاوره حقوقی تخصصی در مطالبه خسارت تاخیر تادیه

درصورتی که طبق قرارداد یکی از طرفین (به عنوان بدهکار) در پرداخت مبلغ مورد قرارداد تخلف کند، طلبکار حق دریافت خ

توسط ABDOOSNEWS در 18 آبان 1400

درصورتی که طبق قرارداد یکی از طرفین (به عنوان بدهکار) در پرداخت مبلغ مورد قرارداد تخلف کند، طلبکار حق دریافت خسارت ناشی از دیرکرد را دارد. برای اینکه بدانیم خسارت تاخیر تادیه چیست و چگونه مطالبه می‌شود و یا نقش مشاور حقوقی در این موضوع چیست تا انتهای مطلب با ما باشید.

معنای خسارت تاخیر تادیه و استفاده از مشاوره حقوقی در آن

خسارت همان طور که می‌دانید به معنای ضرر است. خسارت تاخیر تادیه که در میان عامه مردم یه درخواست دیرکرد نیز شناخته می‌شود، به این معناست که طبق توافق بین طرفین در یک معامله قرار بر این بوده است که وجه نقدی در یک تاریخ معین به فردی پرداخت شود، اما در موعد مقرر آن مبلغ پرداخت نشده است. در این صورت طلبکار می‌تواند علاوه بر مطالبه مبلغ مورد قرارداد، خسارتی را که در اثر تاخیر در پرداخت صورت گرفته است را نیز مطالبه کند که به آن خسارت خسارت تاخیر تادیه گفته می شود.

قوانین مربوط به موضوع خسارت تاخیر تادیه با اقتباس از متون فقهی نوشته شده و در قوانین مدنی ما وارد شده‌اند. 

مشاوره حقوقی و شرایط دریافت خسارت تاخیر تادیه

برای این‌که طلبکار بتواند خسارت تاخیر تادیه را مطالبه و دریافت نماید باید به یک سری نکات دقت کرد و شرایطی را در نظر گرفت که قانون‌گذار آن‌ها را وضع کرده است.

  • دقت داشته باشید که خسارت تادیه فقط مختص وجه نقد رایج بوده و در موارد دیگر حتی ارز خارجی کاربردی ندارد.
  • طلبکار باید بتواند ثابت کند که در زمان مشخص، پرداخت مبلغ را درخواست کرده است اما بدهکار نپرداخته است.
  • از زمان سررسید تا زمان پرداخت که اصولا با عنوان دیرکرد نام برده می‌شود، تغییرات فاحش  قابل توجهی در قیمت ها رخ داده باشد.
  • مدیون و شخص بدهکار باید تمکن مالی و توان پرداخت برای ادای دین و بدهکاری خود را داشته باشد. یعنی از سوی قانون و به موجب حکم قانونی  برای وی اعسار صادر نشده باشد. در این خصوص امکان سواستفاده افراد در پرداخت نکردن دیون خود وجود دارد. ممکن است عده‌ای درخواست اعسار کنند. بنابراین حتما با مشاور حقوقی برای راه‌های جلوگیری از این کار مشورت کنید.
  • طبق قانون در سه مورد نیازی نیست که طلبکار اقدام به اثبات مطالبه برای تعلق خسارت تاخیر کند که شامل چک، مهریه و اسناد موضوع آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا می‌شود. به طور جزئی‌تر می‌توان گفت در ارتباط با چک، خسارت تاخیر تادیه از تاریخ چک محاسبه می‌شود. در خصوص مهریه این تاریخ از زمان عقد نکاح محاسبه خواهد شد و درمورد اسناد رسمی لازم‌الاجرا خسارت تاخیر تادیه از تاریخ سر رسید سند محاسبه می شود و نیازی نیست که طلبکار مطالبه نماید.
  • به دلیل کاهش ارزش پول در طول زمان، مبنای محاسبه برای خسارت دیرکرد یا تادیه نرخ تورمی است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. 
  • در ادامه مورد قبل باید بگوییم استثنائا اگر دو طرف بدهکار و طلبکار در خصوص این خسارت با یکدیگر توافق کرده باشند، در این صورت خسارت تاخیر طبق توافق بین آن‌ها خواهد بود و نه طبق شاخص تورم.

چگونگی اثبات مطالبه طلب از سوی طلبکار و کمک از مشاوره حقوقی

برای این‌که طلبکار بتواند به قانون اثبات نماید که در تاریخ مشخص، طلبش را درخواست کرده است، بهترین راه استفاده از اظهارنامه است. اظهارنامه‌ها در شهر تهران و برخی از شهرها، دفاتر خدمات قضایی صادر می‌شود و چنانچه در شهری این دفاتر وجود نداشته باشد به موجب قانون ارسال اظهارنامه توسط دادگستری شهر صورت خواهد گرفت.

به این ترتیب شخص طلبکار اگر بخواهد در آینده برای مطالبه‌ وجه خود دادخواست بدهد باید این اظهارنامه را نیز ضمیمه‌ دادخواست خود کند تا به دادگاه اثبات کند که درخواست طلب خود را انجام داده است.

اگر در خصوص ارسال اظهارنامه سوال و ابهامی دارید، بهترین راه برای شما استفاده از مشاوره حقوقی خواهد بود تا شما را برای راسال اظهارنامه راهنمایی کند.

نقش مشاوره حقوقی در مطالبه خسارت تاخیر تادیه

 

درخواست خسارت تادیه و دریافت آن مراحل قانونی خاص خودش را دارد که از عهده افراد به تنهایی برنمی‌آید. اما اگر با یک شخص متخخص در این زمینه مشورت کنید از بسیاری از امور به خوبی آگاه شده و بهترین تصمیم را خواهید گرفت. چراکه مشاور حقوقی در خصوص خسارت تاخیر تادیه اطلاعات جامعی از مسائل حقوقی موجود در این زمینه داشته و همچنین از مهارت کافی جهت محاسبه خسارات دیرکرد و ارائه آن به مراجعه کنندگان برخوردار است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن