مشاوره حقوقی تخصصی برای کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی که در بستر اینترنت اتفاق می‌افتد، به شکل جدیدی از کلاهبرداری تبدیل شده و کلاهبرداران

توسط ABDOOSNEWS در 18 آبان 1400

کلاهبرداری اینترنتی که در بستر اینترنت اتفاق می‌افتد، به شکل جدیدی از کلاهبرداری تبدیل شده و کلاهبرداران اینترنتی هر روز شیوه جدیدی را در پیش می‌گیرند. لذا اگر شما نیز گرفتار این‌گونه کلاهبرداری‌ها شده‌اید حتما با مشاوره حقوقی نسبت به چگونگی اقدام در این زمینه اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

و اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد کلاهبرداری اینترنتی و لزوم دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه هستید با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

کلاهبرداری اینترنتی از منظر قانون و نقش مشاوره حقوقی در آن

قبل از اینکه به تعریف ماده قانونی کلاهبرداری اینترنتی بپردازیم باید گفت کلاهبرداری اینترنتی به فضای خاصی محدود می‌شود. یعنی اینترنت و فضای مجازی.

بنابراین کلاهبرداری اینترنتی با کلاهبرداری سنتی متفاوت است. در کلاهبرداری سنتی جرم در دنیای واقعی بین آدم‌ها رخ می‌دهد و فردی که از وی کلاهبرداری شده باید فریب خورده و مال خود را از دست بدهد. اما در کلاهبرداری اینترنتی به وجود فرد برای فریب خوردن نیاز نیست. 

کلاهبرداران اینترنتی از طریق داده‌های کامپیوتری و با تغییراتی در سامانه اینترنتی و بدون نیاز به حضور فرد، اطلاعات او را به دست آورده و بر مبنای آن اقدام به سوءاستفاده و یا تصاحب اموال وی در فضای آنلاین می‌کنند.

اطلاعات لازم در مورد مصادیق و موارد تحت پوشش قانون در زمینه کلاهبرداری اینترنتی را می‌توانید از مشاوره حقوقی تخصصی با یک وکیل متخصص به دست آورید اما تعریف قانونی از کلاهبرداری اینترنتی در ماده 13  قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 1388 آمده است که می‌گوید:

«هر کس به طور غیرمجاز از طریق سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، مرتکب جرم کلاهبرداری رایانه‌ای شده است».

همانطور که در ماده قانونی مذکور گفته شد برای تحقق جرم کلاهبرداری اینترنتی باید سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی درگیر باشد و همانطور که گفتیم وجه تمایز با کلاهبرداری سنتی نیز در همین است.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای پاسخ به هرگونه سوال یا رفع مشکل در زمینه سوء استفاده یا کلاهبرداری اینترنتی اولین قدم مشورت و دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه است. چراکه قانون سختگیری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و عموم مردم نیز از آن اطلاعی ندارند و همین عدم اطلاع سبب اقدامات بی‌نتیجه از سوی مالباختگان می‌شود.

مشاوره حقوقی برای انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی 

طبق قوانینی حقوقی برخی کشورها مانند آمریکا کلاهبرداری اینترنتی به انواعی تقسیم می‌شود. مشاوره حقوقی به شما انواع تقسیم‌بندی کلاهبرداری را معرفی و مصادیق آن را مشخص خواهد کرد. در واقع این تقسیم‌بندی برای شناخت بهتر روش‌های کلاهبرداری استفاده می‌شود که عبارتند از:

1 . کلاهبرداری از موسسات مالی                  

2 . کلاهبرداری از بازی‌های رایانه ای

3 . کلاهبرداری از اطلاعات رایانه                  

4 . کلاهبرداری منفعت و خدمات

5 . کلاهبرداری از بیمه‌های اینترنتی             

6 . کلاهبرداری مالیاتی علیه دولت

7 . کلاهبرداری در زمینه سرمایه‌گذاری    

8 . کلاهبرداری تجاری

اما انواع دیگری نیز در زمینه کلاهبرداری اینترنتی وجود دارد.

  • فیشینگ (درگاه پرداخت اینترنتی جعلی)
  • فروشگاه اینترنتی تقلبی
  • اسکیمر (کارت بانکی جعلی)
  • کلاهبرداری با رسید جعلی بانک
  • سرقت اطلاعات با ویروس‌ها و آگهی تبلیغات
  • سرقت اطلاعات هویتی (ایمیل یا پیامک جعلی)
  • برداشت غیرمجاز از حساب با رسید خودپرداز
  • خالی کردن حساب به بهانه قرعه‌کشی
  • سایت‌های شرط بندی مسابقات
  • جعل اسناد و اقدام به خرید و فروش املاک در سایت‌ها با اسناد جعلی

اگر در مورادی که گفتیم از شما نیز کلاهبرداری صورت گرفته ولی نمی‌دانید باید چگونه عمل کنید و چه مراحلی را طی کنید، حتما مشاوره حقوقی با یک وکیل متخصص و مشاور حقوقی با تجربه را انجام دهید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کرده و حتی از طریق آن‌ها اقدام به طرح شکایت در محاکم قضایی نمایید.

 

دلایل افزایش جرایم اینترنتی و استفاده از مشاوره حقوقی تخصصی در آن

عصر دیجیتال از نامش مشخص است و افراد تمام یا اکثر کارهای خود را از طریق اینترنت و بر بستر آن انجام می‌دهند. ضرورت اجتناب‌ناپذیر استفاده از کامپیوتر در امور و امکان سوء استفاده از آن، از موارد بحران مهم در عصر دیجیتال است.

یکی از دلایل عمده در افزایش جرائم رایانه‌ای، عدم آگاهی افراد از استفاده از فضای اینترنت است. متاسفانه بسیاری از آنان بدون درنظر گرفتن اکان وقوع چنین اتفاقات و کلاهبرداری‌هاییبه به راحتی به افراد غریبه در این بستر اعتماد نابه‌جا به کرده و به راحتی اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنان می‌گذارند. 

از سوی دیگر با ایجاد مشکل از سوی کلاهبرداران افراد نمی‌دانند باید چه کنند. در صورتی که یک مشاوره حقوقی ساده به ان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند شکایت کنند و روند پرونده خود را به کمک یک وکیل متخصص پیگیری نمایند.

همه مردم باید بدانند که در فضای مجازی و در اینترنت با احتیاط عمل کنند و از سوی دیگر با شناخت قوانین و افزایش اطلاعات در حوزه دیجیتال، از تحقق جرایمی مانند کلاهبرداری اینترنتی پیش‌گیری نمایند.

اگر چنانچه شما نیز درگیر کلاهبرداری اینترنتی شدید باید از بهترین وکیل و مشاور حقوقی متخصص کلاهبرداری مشورت بگیرید و شکایت خود را پیگیری کنید.

طرح شکایت در مورد کلاهبرداری اینترنتی با کمک مشاوره حقوقی

نکته: همه مراحل برای اقامه دعوا و طرح شکایت را قبل از اقدام با وکیل خود یا مشاور حقوقی متخصص درمیان بگذارید اما به صورت کلی طرح شکایت به شکل زیر است:

  • در صورت وقوع کلاهبرداری اینترنتی فرد مال‌باخته باید به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کند. در دادسرا پرونده تشکیل و به جریان می‌افتد. دادسرای اختصاصی نیز بر حسب حساسیت پرونده و برای بررسی بیشتر موضوع  آن را به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات یا پلیس فتا، ارجاع داده می‌دهد.
  • در مرحله بعد در جریان پیگیری دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

حالت اول اینکه ممکن است شاکی، به شخص یا اشخاص خاصی مظنون باشد. اگر اینگونه باشد، قاضی متهمین را به دادگاه احضار می‌کند تا پاسخگوی شکایت باشند.

حالت دوم نیز ممکن است که شخص اطلاع نداشته باشد جرم توسط چه کسانی رخ داده است. در این وضعیت هم بررسی‌های تخصصی توسط پلیس فتا انجام شده و پیگیری برای پیدا کردن مسببین ادامه می‌یابد.

  • راه‌حل دیگری که به نظر می‌رسد آسان‌تر است نیز وجود دارد و آن ثبت شکایت در سایت پلیس فتاست. در این صورت شاکی تمامی مشخصات خود را درج می‌کند و از سوی فتا با وی تماس حاصل می‌شود و روند شکایت پیگیری خواهد شد.

 

اما اینکه کدام راه حل مناسب برای مشکل شماست، نیازمند بررسی دقیق و تخصصی از سوی وکیل یا مشاور حقوقی متخصص است. بنابراین قبل از این‌که اقدامی صورت دهید بهتر است با مشاوره حقوقی از پیچ و خم‌ها و مراحل کار آگاهی کسب کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن