فسخ اجاره‌نامه با کمک مشاوره حقوقی تلفنی

اگر به عنوان مالک قصد دارید ملک خود را از اجاره مستاجر خارج و اجاره‌نامه را فسخ نمایید یا مستاجر هستید و

توسط ABDOOSNEWS در 10 آبان 1400

اگر به عنوان مالک قصد دارید ملک خود را از اجاره مستاجر خارج و اجاره‌نامه را فسخ نمایید یا مستاجر هستید و می‌خواهید قبل از موعد نسبت به فسخ قرارداد اجاره اقدام کنید بهتر است برای آگاهی از شرایط این موضوع با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از کم و کیف قانونی و روال آن اطلاعاتی کسب نمایید.

اجاره‌نامه چیست و نقش مشاور حقوقی تلفنی در آن به چه صورت است؟

اجاره‌نامه یکی از انواع عقودی است که بین اسنسان‌ها منعقد می‌شود و به موجب آن مستاجر، مالک منافع عین مستاجره می‌شود، اجاره‌دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره می‌گویند. یعنی با قرارداد اجاره مستاجر تا زمان قرارداد مالک منافع عین مستاجره شده و از آن استفاده می‌کند. یعنی همان سلطه و اختیار استفاده مالک را از عین مورد اجاره دارد؛ اما به مدت معین. بنابراین اجاره عقدی تملیکی، معوض و موقت  است.

و در ازای اجاره مبلغی را به مالک یا موجر یا نماینده قانونی وی پرداخت می‌کند.

عقد اجاره درصورتی که طبق قانون بسته شده باشد امکان فسخ آن درهرزمان که یکی از طرفین اراده کند وجود ندارد. یعنی شما به عنوان مالک یا کستاجر نمی‌توانید هرزمان که ارده کردید اجاره‌نامه را فسخ کرده و موجب ضرر و زیان طرف دیگر شوید.

برای فسخ اجاره‌نامه براساس قانون باید شرایطی وجود داشته باشد و یکی از طرفین از حق و حقوق مندرج در اجاره‌نامه تخطی کرده باشد تا بتوان نسبت به فسخ پیش از موعد آن اقدام کرد. البته بهتر است قبل از بستن اجاره‌نامه با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی مفاد مندرج در اجاره‌ناه را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در آینده دچار مشکل نشوید.

فسخ قرارداد اجاره و استفاده از تخصص مشاوره حقوقی تلفنی

همانطور که گفتیم قرارداد اجاره، عقدی تملیکی، معوض و موقت است. فسخ نیز به معنای پایان دادن به یک قرارداد (در اینجا قرارداد اجاره) توسط یکی از طرفین یا هردوطرف یا ازسمت شخص سوم است. گاهی این قراردا پس از مدت معین منقضی شده و طرفین آن را تمدید نمی‌کنند، گاهی نیز قبل از رسیدن موعد معین قرارداد اجاره، طرفین به دلیلی تصمیم به فسخ می‌گیرند. 

یعنی ممکن است مدتی بعد از بستن قرارداد، موجر یا مستاجر به دلایلی پشیمان شوند و تصمیم به فسخ اجاره ‌بگیرند. اما این‌که در چه شرایطی قرارداد را می‌توان فسخ کرد باید با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از این موضوع کسب آگاهی کنید.

فسخ اجاره قبل از قرارداد بدون وجود ادله کافی و صحیح امکان‌پذیر نیست و طرفین نمی‌توانند نسبت به آن اقدام کنند مگر این که شرایط و ادله کافی داشته باشند. درصورت فسخ قرارداد حق و حقوقی در این بین وجود دارد و قانونگذار شرایطی را تعیین کرده است. بنابراین اگر به عنوان موجر یا مستاجر تصمیم به فسخ قرارداد اجاره گرفته‌اید یا اگر نسبت به فسخ قرارداد توسط شخص دیگر اعتراضی دارید می‌توانید با مشاوره وکالت تلفنی شرایط خود را بیان کرده و اقدامات مناسب را از وکیل یا مشاور حقوقی متخصص جویا شوید.

تحت چه شرایطی می‌توان قرارداد اجاره را فسخ کرد؟

برای دریافت اطلاعات پیرامون شرایط فسخ قبل از هراقدامی با مشاوره تلفنی حقوقی تخصصی از حق و حقوق خود درصورت فسخ اجاره‌نامه آگاه شوید. اما به طور کلی درصورت وجود شرایط زیر می‌توان قرارداد اجاره رافسخ کرد:

به این معناست که شرطی در قرارداد ذکر شده و به یکی از دو طرف قرارداد یا شخص ثالث، در مدت معینی اختیار فسخ قرارداد داده می‌شود.

زمانی قابل که یکی از طرفین به تعهدات خود در اجاره‌نامه عمل نکند، بنابراین طرف مقابل حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

زمانی که عیب و ایرادی در ملک مورد اجاره یا عین مستاجره وجود دارد که در قرارداد اشاره نشده است و توافقی هم بین موجر و مستاجر برای آن صورت نگرفته باشد، اختیار فسخ اجاره وجود دارد.

ممکن است هنگام بستن قرارداد اجاره، طرفین شروطی را تعیین و آن را امضا کرده باشند. درصورتی که یکی از طرفین به شروط و تعهداتش عمل نکند، امکان فسخ وجود دارد.

اگر بعد از انعقاد قرارداد اجاره متوجه شوند که واقعیت خانه با مبلغ پرداختی متفاوت است، می‌توان نسبت به فسخ آن اقدام کرد. این شرط درمورد مالک و مستاجر وجود دارد. یعنی مالک اگر متوجه شود که عین مستاجره ارزش بیشتری از مبلغ اجاره داشته یا مستاجر بفهمد ملکی که اجاره کرده ارزش کمتری داشته می‌توانند نسبت به فسخ اقدام نمایند.

باتوجه به آنچه که گفتیم فسخ قرارداد اجاره نیز تابع شرایط به‌خصوصی است که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید به همین منظور با توجه به هزینه مشاوره حقوقی تلفنی که به‌صرفه‌تر از مراجعه حضوری به وکیل است می‌توانید به پاسخ سوالات خود برسید. برای استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی می توانید از سامانه های حقوقی که در این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت می کنند، اقدام نمایید.

آخرین مطالب