طلاق از سوی زوجه و ضرورت مراجعه به وکیل خانواده متخصص در این دعوی

دعاوی بسیار زیادی در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شود که تجربه و تخصص وکیل خانواده خوب را در پیشبرد هر

توسط ABDOOSNEWS در 12 مهر 1400

دعاوی بسیار زیادی در دادگاه‌های خانواده مطرح می‌شود که تجربه و تخصص وکیل خانواده خوب را در پیشبرد هرچه بهتر پرونده موکل می‌طلبد. یکی از این دعاوی که باتوجه به قوانین کشور ما از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است، درخواست طلاق از سوی زن است که باید حتما با حضور وکیل امور خانواده مطرح شود. زوجه برای گرفتن طلاق بدون رضایت شوهر راهی سخت و دشوار در پیش دارد. در این مطلب قصد داریم به مراحل طلاق از سوی زن بپردازیم.

مفهوم واژه طلاق و نقش وکیل خانواده در اجرای آن

طلاق به معنای جدا شدن، رهایی و ترک کردن است. در واقع طلاق یکی از راه‌های اتمام زندگی زناشویی است و از جمله موارد و دعاوی است که مرتبط با دادگاه‌های خانواده و در زمره تخصص‌های یک وکیل خانواده متخصص است.

در قوانین کشور ما طلاق حق مرد است و زوج می‌تواند براساس ماده 1133 قانون مدنی، حتی در صورت عدم رضایت زوجه و با پرداخت حقوق مالی وی، همسرش را طلاق دهد. اما همیشه طلاق در انحصار مرد نیست و زن نیز گاهی تحت شرایطی می‌تواند برای دادخواست طلاق اقدام کند.

البته درخواست طلاق از سوی زن با دشواری‌های زیادی روبروست. بنابراین اگر با وکیل خانواده خوب مشورت نمایید به شما شرایط طلاق از سمت زوجه را خواهد گفت و قطعا در مسیر پرونده و تا کسب نتیجه مورد انتظار، به حضور وکیل خانوادگی نیاز خواهید داشت.

اگر می خواهید در مورد استرداد جهیزیه و نقش وکیل خانواده در آن بیشتر بدانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://www.worldi.ir/11110

انواع طلاق

دسته‌بندی طلاق متفاوت است. در یک دسته بندی طلاق به طلاق رجعی و بائن تقیم می‌شود. در طلاق رجعی مرد می‌تواند در زمان عده به همسرش رجوع کند. اما در طلاق بائن چنین امکانی برای مرد وجود نخواهد داشت.

تقسیم‌بندی دیگر طلاق به شخص متقاضی باز می‌گردد که به 3 دسته تقسیم می‌شود:

  • طلاق به درخواست مرد
  • طلاق به درخواست زن
  • طلاق توافقی

موضوع مطلب ما درمورد طلاق از سمت زن است و شما برای دانستن شرایط طلاق توافقی یا طلاق به درخواست مرد می‌توانید با وکیل خانودگی صحبت کرده و از او مشورت بگیرید.

البته دسته‌بندی‌های دیگری نیز برای طلاق طرح می‌شود مانند طلاق مبارات، طلاق یائسه و طلاق خلع.

شرایط طلاق به درخواست زن و وظیفه وکیل خانواده

اگرچه که طلاق از حقوق مرد است اما زن نیز می‌تواند تحت شرایطی درخواست طلاق بدهد که البته مسیر دشواری را در پیش خواهد داشت. این‌که زوجه دارای شرایط دادخواست طلاق هست یا خیر را باید ابتدا با وکیل خانواده متخصص مطرح کند و به کمک وی اقدام نماید. اما به طور کلی برخی از شرایطی که زن می‌تواند دادخواست طلاق ارائه دهد، به شرح زیر است:

  • استنکاف و خودداری شوهر از پرداخت نفقه مطابق با ماده 1129 قانون مدنی: چنانچه مرد از دادن نفقه بیش از 6 ماه خودداری نماید، زن ابتدا باید در دادگاه خانواده، دادخواست مطالبه نفقه بدهد و بعد از صدور حکم محکومیت مرد و عدم اجرای آن، می تواند تقاضای طلاق نماید.
  • عسر و حرج و عدم امکان ادامه زندگی برای زوجه: عسر و حرج یعنی زن در سختی قرار دارد و نمی‌تواند به زندگی با مرد ادامه دهد. این‌که عسر و حرج دقیقا چیست و اثبات وجود عسر و حرج کار ساده نیست و کاملا به رای و نظر قاضی بستگی دارد. بنابراین وکیل شما می‌تواند با ارائه ادله کافی و بیان شیوا عسر و حرج را اثبات نماید.
  • طلاق با استناد به شروط 12 گانه عقدنامه: به این معنا که در صورت تحقق هر یک از شروط عقدنامه و یا هر شرط دیگری غیر از آنچه که به صورت چاپی در عقدنامه نوشته شده (ماده 1119 قانون مدنی) است و اثبات تحقق آن‌ها توسط دادگاه خانواده، زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد.
  • غیبت زوج بیش از 4 سال: بر اساس ماده 1029 قانون مدنی اگر مردی به مدت بیش از چهار سال غیبت داشته باشد، این مورد جزء مواردی است که زن بر اساس آن می‌تواند درخواست طلاق کند.
  • اعتیاد مضر شوهر
  • ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن
  • مریضی  سخت و لاعلاج مرد
  • بچه‌دار نشدن زوج
  • محکومیت شوهر به زندان بالای ۵ سال

باید بدانید در ارائه دادخواست طلاق از سمت زوجه، داشتن آگاهی کافی نسبت یه رویه دادگاه‌های خانواده، تجدید نظر و دیوان عالی کشور و ارائه ادله محکمه‌پسند بسیار مهم است.

بنابراین باتوجه به موارد گفته شده، درخواست طلاق از طرف زن را بدون وکیل خانواده شروع نکنید. چون مراحل طلاق و ارائه دلایل طلاق در این موضوع شرایط و قوانین خاص خود را دارد و یا لااقل در این خصوص قبل از هر اقدامی با بهترین وکیل خانواده مشورت کنید.

سپردن مراحل طلاق به وکیل خانواده باعث خواهد شد شما حداقل اتلاف وقت، انرژی و هزینه را داشته باشید. چراکه وظیفه وکیل امور خانواده رسیدگی و به نتیجه رساندن چنین پرونده‌هایی است و بنابراین وی از تمام مراحل و رویه‌ها آگاهی داشته و کار شما را به بهترین نحو انجام خواهد داد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن