شوفاژ

شوفاژ یا این که به عبارتی رادیاتور (Radiator) نوعی مبدل حرارتی هست که در گرمایش از آن

توسط ABDOOSNEWS در 18 شهریور 1400

شوفاژ یا این که به عبارتی رادیاتور (Radiator) نوعی مبدل حرارتی هست که در گرمایش از آن به کارگیری دیده گیری می شود. استعمال از این سیستم امروزه کاربرد فراوانی در گرمایش داخلی منازل دارد

عمل گرمایش در رادیاتور از طرز لوله های حاوی آب گرم دیگ می باشد که درون آن گردش می کند و حرارت را به وسیله جابه جایی منتقل می کند. چکیده گسترده ای از انتقال حرارت رادیاتور نیز بر اثر تابش از سطح پره ها اتفاق می افتد. به طور معمول به دلیل شکافت هوا از طرز پنجره ها و درزهای آن و توزیع بهتر حرارت، رادیاتور را زیر پنجره کارگزاشتن می نمایند و تعداد پره ها بسته مساحت اتاق و اتلافات آن مکان مورد حیث دارد. 

به جهت اینکه از اتلاف گرمایی ساختمان جلوگیری شود؛ از وسایل پخش کننده گرما به کارگیری می شود. رادیاتور شوفاژ که در واقع نوعی مبدل حرارتی میباشد یکی از از رایج ترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان ها به حساب می آید. گرمایش در رادیاتور از روش گردش آب گرم که بوسیله پکیچ یا این که موتور خانه ساخت می شود ، در درون آن و به دو شیوه همرفتی و تابشی رخداد می افتد. آب گرم به وسیله پمپ سیرکولاتور مدار گرمایش و از روش لوله رفت وارد رادیاتور شده و پس از گردش در داخل رادیاتور گرمای خویش را از دست داده و از طرز لوله برگشت جهت گرم شدن مجدد به پکیج یا دیگ موتور منزل بر می گردد.

مطلوب ترین حالت برای نصب رادیاتور فضای تحت پنجره ها میباشد که سبب ساز تولید گردش هوای مطبوع و توزیع مطلوب گرما در فضای اتاق می شود. چطور جلوی اتلاف حرارت باطن گوشه و کنار را بگیریم تا فضا به وسیله شوفاژ سریعا گرم شود؟ اتلاف حرارتی از دو طرز انجام می‌گیرد، یک عدد تلفات حرارتی ناشی از جداره‌ها از قبیل سقف، کف و دیوار و پنجره و ... دیگری تلفات ناشی از شکافت هوای سرد از درزهای پنجره می ‌باشد. به کلمه دیگر چه بخواهیم و نخواهیم همین تلفات حرارتی صورت می ‌گیرد. ما صرفا می ‌توانیم میزان این تلفات را کاهش دهیم ولی نمی‌ توانیم آن را به طور تام حذف نماییم. پس بهتر است رادیاتور را در تحت پنجره کارگزاری نماییم تا یه خرده از حرارت رادیاتور صرف تلفات پنجره و جدارها شود و گوشه ای که باقی می‌ ماند اتاق را گرم کرده و دمای ان را در حدی مطلوب نگه داراست و بتوانیم در نزدیکی پنجره از اتاق به کارگیری نماییم.

چنانچه رادیاتور در مغایر ضلع پنجره کارگذاشته شود به استدلال سردی محفظه اطراف پنجره استفاده از آن محیط خالی از انواع نمی‌ باشد. پیشنهاد دیگری که در اینجا مطرح میباشد این می ‌باشد که در حد قابلیت و امکان پنجره‌ ها اصلی شیشه دوبل یا این که دو لایه باشند. به کارگیری از شیشه دوجداره علاوه بر این که سبب عایق صدا خواهد بود؛ همینطور مقدار ضریب انتقال حرارت شیشه را به حد نصف می‌رساند در سرانجام تلفات حرارتی کمتر می‌یابد و سبب صرفه جویی در مقدار پره‌های رادیاتور می ‌شود و در فصل زمستان از تر شدن شیشه در سطح داخل اتاق جلوگیری می ‌کند.

 چون مرحله شیشه در فصل زمستان یک لایه سرد هست در اثر تماس بخار آب در باطن اتاق دارای آن در روی شیشه آب روان می‌ شود. ولی هنگامی که شیشه دوجداره باشد مرحله داخلی آن گرم شده و میعان در مرحله شیشه اتاق نخواهد افتاد. شوفاژ چگونه فعالیت می کند؟ در سيستم حرارت مرکزي که به عنوان شوفاژ شناخته مي ‌شود؛ در محلي به اسم موتور منزل دستگاه‌ هايي از قبيل ديگ، مشعل، پمپ و ... کارگزاشتن شده و حرارت به سيال واسطه که مي ‌تواند آب باشد منتقل گرديده سپس پمپ موجود در موتورخانه آب گرم را بوسیله لوله کشي به داخل اتاق‌ ها هدايت نموده و وارد رادياتورهاي بومی در اتاق مي ‌کند.

اين رادياتورها گرما را به اتاق منتقل کرده و در نتيجه دماي آب کاهش مي ‌يابد. آب توسط لوله رجوع به طرف موتورخانه رفته و براي جذب مجدد گرما به داخل ديگ هدايت مي‌شود و بار ديگر اين سيکل و چرخه تکرار مي‌ شود. اساسا در سيستم حرارت مرکزي که از آب گرم به کارگیری مي ‌شود دماي خروجي آب از ديگ 180 درجه‌ فارنهايت و دماي ورودي آب به درون ديگ که گرماي لازم را به اتاق منتقل کرده می باشد برابر 160 درجه فارنهايت در لحاظ گرفته مي‌شود؛ به عبارت ديگر اختلاف دماي آب گرم خروجي از ديگ و آب رجوع دیتا شده از ساختمان برابر 20 سکو فارنهايت است. همچنين ميزان ضريب انتقال حرارت شيشه را به حد نصف مي‌ رساند پکیج در نتيجه تلفات حرارتي کاهش مي ‌يابد و باعث صرفه جويي در مقدار پره‌هاي رادياتور مي‌شود و در فصل زمستان از خيس شدن شيشه در سطح داخل اتاق جلوگيري مي‌ کند.

 چون تراز شيشه در فصل زمستان يک لايه سرد است در اثر تماس بخار آب در باطن اتاق کلیدی آن در روي شيشه آب جاري مي‌شود. رادياتورهاي شوفاژ از نظر محصول به سه نوع تقسيم مي‌شوند، چدني، فولادي و آلومينيومي. خط توليد رادياتورهاي چدني به دليل پايين بودن راندمان حرارتي و بالا بودن وزن آنان برچيده شده و تقريبا منسوخ شده مي‌باشد. گرما را توسط لوله کشي به درون اتاق‌ها هدايت و وارد رادياتورهاي بومی در اتاق مي ‌کند. اين رادياتورها گرما را به اتاق منتقل کرده و در نتيجه دماي آب کاهش مي‌يابد و آب به وسیله لوله برگشت به طرف موتورخانه رفته و براي جذب مجدد گرما به درون ديگ هدايت مي‌شود و بار ديگر اين سيکل و چرخه تکرار مي‌شود.

آخرین مطالب