ساموئل لوکانگا: کمپین ملی ایمن سازی فلج اطفال از خانه به خانه توسط وزارت بهداشت راه حلی محکم برای مبارزه با بیماری قاتل است.

[ad_1] فلج اطفال که به طور کامل فلج اطفال نیز شناخته می شود، ویروسی است که می تواند باعث فلج شود و ب

توسط ABDOOSNEWS در 29 دی 1400
[ad_1]

فلج اطفال که به طور کامل فلج اطفال نیز شناخته می شود، ویروسی است که می تواند باعث فلج شود و به راحتی با واکسن فلج اطفال از آن جلوگیری می شود. فلج اطفال از طریق آب آلوده، غذا یا تماس با فرد آلوده منتقل می شود.

فلج اطفال که فلج اطفال نیز نامیده می شود، یک بیماری عفونی ویروسی حاد سیستم عصبی است که معمولاً با علائم رایجی مانند تب، سردرد، حالت تهوع، خستگی و دردهای عضلانی و گرفتگی شروع می شود و گاهی اوقات با فلج عضلانی شدیدتر و مداوم در یک یا به دنبال آن همراه می شود. بیشتر اندام، گلو یا سینه.

بیش از نیمی از موارد فلج اطفال در کودکان زیر پنج سال رخ می دهد. فلج که اغلب با این بیماری همراه است، در واقع کمتر از یک درصد از افراد آلوده به ویروس فلج اطفال را تحت تاثیر قرار می دهد. بین پنج تا ده درصد از مبتلایان فقط علائم کلی شرح داده شده در بالا را نشان می دهند و بیش از 90 درصد هیچ نشانه ای از بیماری را نشان نمی دهند. هیچ درمانی برای مبتلایان به ویروس فلج اطفال وجود ندارد و در اواسط قرن بیستم، سالانه صدها هزار کودک به این بیماری مبتلا می شدند.

از دهه 1960، به لطف استفاده گسترده از واکسن های فلج اطفال، فلج اطفال از اکثر نقاط جهان حذف شده است. اکنون فقط در سه کشور وجود دارد: افغانستان، پاکستان و نیجریه. با این حال، نیجریه در سال 2015 در آستانه عاری از فلج اطفال قرار داشت. در سطح جهانی، تعداد موارد گزارش شده فلج اطفال از سال 1988 تا کنون بیش از 99 درصد کاهش یافته است.

سه سروتیپ شناخته شده، شکل های نزدیک اما متمایز از ویروس فلج اطفال وحشی وجود دارد: PV1، PV2 و PV3. شایع ترین سروتیپ PV1 است. PV2 احتمالا نابود شده است. آخرین مورد PV2 در سال 1999 در اوتار پرادش هند گزارش شد. سروتیپ سوم، PV3، نزدیک به ریشه کنی است.

فلج اطفال به معنای "التهاب مغز استخوان خاکستری" است که به تمایل ویروس فلج اطفال برای حمله به سلول های خاصی در نخاع و ساقه مغز اشاره دارد. فلج اطفال یک پیکورناویروس است که عضوی از گروهی به نام انترو ویروس است که در دستگاه گوارش انسان ساکن است. (انسان تنها میزبان شناخته شده ویروس فلج اطفال است.)

این ویروس اغلب از طریق به اصطلاح راه مدفوع-دهانی، یعنی از مدفوعی که از طریق غذا یا انگشتان آلوده به دهان منتقل می شود، وارد بدن می شود. همچنین می تواند با قورت دادن قطرات پرتاب شده از گلوی فرد آلوده بلعیده شود. قربانیان جدید ممکن است حدود 7 تا 14 روز پس از مصرف ویروس بیمار شوند. افراد آلوده می توانند ویروس را به مدت یک هفته از گلوی خود خارج کنند، یک روز یا بیشتر قبل از اینکه علائمی را تجربه کنند، و ممکن است تا یک ماه یا بیشتر پس از بیماری، ویروس را در مدفوع خود دفع کنند.

هنگامی که ویروس فلج اطفال بلعیده می شود، در غدد لنفاوی مجرای روده تکثیر می شود و از طریق جریان خون در سراسر بدن پخش می شود. در برخی از افراد، ویروس فراتر نمی رود و تنها باعث ایجاد یک بیماری مبهم شبه آنفولانزا می شود.

شایع ترین علائم اولیه فلج اطفال سردرد خفیف، تب، گلودرد، تهوع، استفراغ، اسهال، بی قراری و خواب آلودگی است. تب پس از دو تا سه روز به اوج خود می رسد و سپس به سرعت فروکش می کند و بیماران طی سه تا چهار روز بدون فلج بهبود می یابند.

اما در برخی موارد، ویروس شروع به حمله به سیستم عصبی مرکزی می کند و سلول های حرکتی نخاع و ساقه مغز را ملتهب و از بین می برد. در این موارد، بیماران تحریک پذیر می شوند و دچار درد کمر و اندام، حساسیت به عضلات و سفتی گردن می شوند. بسیاری در این مرحله بهبود می یابند، اما تقریباً از هر 200 نفر مبتلا به فلج اطفال 1 نفر به فلج شل می گویند. تکانه‌های حرکتی که معمولاً در امتداد رشته‌های عصبی از نخاع به عضلات حرکت می‌کنند، مسدود می‌شوند و در نتیجه ماهیچه‌ها شل می‌شوند و نمی‌توانند منقبض شوند.

درجه فلج بستگی به محل ویروس و تعداد سلول های عصبی از بین می برد. سلول هایی که به شدت آسیب ندیده اند به موقع به عملکرد طبیعی باز می گردند. تا حدی که آنها بهبود می یابند، می توان انتظار داشت که عملکرد ماهیچه ها بهبودی مشابهی داشته باشند. با این حال، سلول های تخریب شده جایگزین نمی شوند زیرا سلول های عصبی نمی توانند بازسازی شوند. در این حالت فلج کامل و دائمی است که با آتروفی پیشرونده عضلات استفاده نشده همراه است.

در بیشتر موارد فلج اطفال فلج به عضلات اندام ها، به خصوص پاها ضربه می زند. با این حال، فلج همیشه اندام ها را درگیر نمی کند. ماهیچه های شکم یا عضلات پشت ممکن است فلج شوند که بر وضعیت بدن تأثیر می گذارد. ماهیچه های گردن می توانند ضعیف شوند به طوری که سر را نمی توان بلند کرد. فلج عضلات صورت می تواند باعث پیچ خوردن دهان یا افتادگی پلک ها شود. در برخی از انواع فلج اطفال نخاعی، ویروس به قسمت بالایی نخاع آسیب می رساند و منجر به مشکل در تنفس می شود.

در فلج اطفال پیازی، ویروس به ساقه مغز حمله کرده و به مراکز عصبی کنترل کننده بلع و گفتار آسیب می رساند. این ترشحات در گلو جمع می شود و با انسداد راه های هوایی می تواند منجر به خفگی شود. حدود 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به فلج اطفال فلج معمولاً به دلیل عوارض تنفسی می میرند.

به نظر می رسد تفاوت های فردی در درجه حساسیت طبیعی به بیماری وجود دارد. بسیاری از افراد آنتی بادی علیه ویروس فلج اطفال را بدون داشتن علائم عفونت در خون خود به دست آورده اند. به طور کلی اعتقاد بر این است که ایمنی پایدار پس از بهبودی از بیماری است. با این حال، به دلیل وجود سه سروتیپ مختلف از ویروس فلج اطفال، حملات ثانویه ممکن است رخ دهد. افرادی که از عفونت ناشی از یک سروتیپ ویروس فلج اطفال بهبود می یابند، به طور دائم در برابر عفونت مجدد با آن سروتیپ مصون هستند، اما از عفونت توسط سایرین مصون نیستند.

به همین دلیل، واکسن های فلج اطفال سه ظرفیتی هستند و برای تولید آنتی بادی برای هر سه سروتیپ ویروس فلج اطفال طراحی شده اند.

در میان حدود یک چهارم قربانیان سابق فلج اطفال که وضعیت آنها برای سالها یا حتی دهه ها تثبیت شده است، وضعیتی به نام سندرم پس از فلج اطفال شناسایی شده است. سندرم پس از فلج اطفال به صورت افزایش ضعف، آتروفی عضلانی یا سایر شرایطی که در ابتدا گروه‌های عضلانی آسیب‌دیده یا یک گروه عضلانی دیگر را درگیر می‌کند، ظاهر می‌شود.

علت این سندرم به طور قطع مشخص نیست، اما زمانی که شاخه‌های عصبی رشد یافته از رشته‌های عصبی که از عفونت اولیه جان سالم به در برده‌اند، شروع به بدتر شدن می‌کنند، زیرا قربانی سابق فلج اطفال در میانسالی می‌گذرد. اوگاندایی ها باید بدانند که هیچ درمانی برای سندرم پس از فلج اطفال وجود ندارد.

سال گذشته، در بیانیه‌ای که توسط دکتر هنری Mwebesa، مدیر کل خدمات بهداشتی وزارت بهداشت منتشر شد، یک آزمایش توالی‌یابی ویروس در آفریقای جنوبی بر روی هر دو نمونه انجام شد نشان داد که ویروس واکسن فلج اطفال در گردش تایید شده با خط CVDPV2 در گردش در سودان مرتبط است. . نتایج نشان داد که ویروس فلج اطفال نوع 2 مشتق از واکسن در اوگاندا در گردش است.

لازم به یادآوری است که اوگاندا در سال 2006 عاری از همه ویروس های فلج اطفال اعلام شد، اما دکتر Mwebesa خاطرنشان کرد که این کشور در معرض تهدید واردات ویروس از سایر کشورهایی است که فلج اطفال بومی است.

به گفته وی، بیش از نوزده کشور آفریقایی در دوازده ماه گذشته شیوع CVDPV2 را اعلام کرده اند، از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا و سودان جنوبی که هم مرز با اوگاندا هستند.

در 21 ژوئیه 2021، اوگاندا ویروس فلج اطفال را از دو نمونه جمع آوری شده در 1 ژوئن 2021 از تصفیه خانه های فاضلاب در Bugolobi و Lubigi، که دو سایت نظارت بر محیط زیست سنتینل در کامپالا هستند، تأیید کرد.

امروز، وزارت بهداشت اوگاندا یک خانه ملی را برای اجرای کمپین ایمن سازی فلج اطفال، که دیروز، 13 ژانویه 2022، در شهرستان واکیسو راه اندازی شد، اداره می کند.

دادن دوزهای متعدد از واکسن خوراکی به کودکان بسیار بی خطر است. در نظر گرفته شده است که این واکسن به طور مکرر تجویز شود تا محافظت کامل ایجاد شود.

اگر به طور تصادفی واکسن فلج اطفال را انجام ندهند، هر کودک زیر پنج سال در معرض خطر ابتلا به فلج اطفال قرار دارد.

بنابراین تمام کودکان زیر پنج سال باید واکسینه شوند.
#Uganda PolioFree نگه دارید

برای خدا و کشورم

لوکانگا ساموئل
lukangasamuel55@gmail.com
+256 785717379

نویسنده یک علاقه‌مند به توسعه اجتماعی و یک رهبر معقول جوانان از شهرستان ناکاسکه است.


آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما در editorial@watchdoguganda.com ایمیل بزنید

[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن