روش های ثبت درخواست طلاق توافقی از سمت زوجین

شاید برگزیدن طلاق توافقی از سمت زوجین یک راه خلاص باشد از تمام جنگ و دعواهایی که ممکن است در نتیجه زندگی اجبار

توسط ABDOOSNEWS در 30 دی 1400

شاید برگزیدن طلاق توافقی از سمت زوجین یک راه خلاص باشد از تمام جنگ و دعواهایی که ممکن است در نتیجه زندگی اجباری باشد در زیر یک سقف. وقتی تمام علاقه ها از بین رفته و مشکلات لاینحل و غیرقابل تحمل به نظر می رسند، در این صورت طلاق توافقی نتیجه به بن بست رسیدن همه راه هایی است که فکر می کنیم امتحان کرده ایم.

اما خب این به این معنی نیست که صورت گرفتن  طلاق توافقی خالی از دردسر و رفت و آمدهای طولانی باشد، این نوع از طلاق هم هزینه ها و طی کردن مراحل خودش را دارد طبق مصوبات اجرایی هر کشوری.

طلاق توافقی چیست؟

اغلب مردمی که در این ایران به دنیا آمده اند و در این کشور زندگی می کنند، با شرایط ازدواج در این سرزمین، حق و حقوق  شناخته شده و شرایط موجود حاکم آشنایی دارند. ما می دانیم که زن در زندگی زناشویی به دلیل شرایط اجتماعی سخت برای زندگی حق و حقوقی ارجح دارد که ضمن عقد همه این شرط و شروط ها شخصی بین خانواده ها و دو فرد مورد قبول واقع می شود، و شرایط زندگی زناشویی در کشور پذیرفته می شود از سمت هر دو. 

در واقع هر دو طرف می دانند که مسئولیت هایی بر گردن شان گذاشته خواهد شد و تعهد سنگینی دارند ولی به هر حال دلیل ادامه یک زندگی سخت و غیرممکن می شود ، هر دو طرف طبق حرف هایی که بین شان رد و بدل می شود تصمیم به جدایی و طلاق توافقی می گیرند؛ و همچنین برگزیدن طلاق توافقی از سمت زوجین صورت می گیرد.

آنها، خصوصا زن می داند که اگر بخواهد درخواست طلاق توافقی بدهد و ثبت دادخواست طلاق توافقی صورت بگیرد یعنی گذشتن از تمامی حق و حقوقی که می توانست نصیبش شود. 

همینطور در طلاق توافقی از سمت مرد هم حقوقی ضایع خواهد شد، اما هزینه‌های هر سمت بر عهده خاص خودش می باشد نه دیگری مگر این که در این قسمت هم توافقی بین آنها صورت گرفته باشد. 

که همچنین دادخواست طلاق توافقی به طور مجزا برای هر دو طرف ارسال شده و در اطلاع از مابقی کار قرار می گیرند. 

ترتيب انجام روند طلاق توافقی

وقتی همه ی تلاش های دو نفر راه به جایی نمی برد و زندگی به جای اینکه فراهم کننده آرامش باشد می شود میدان جنگ و هر دو طرف آسیب دیده و خسته از این سردی و کرختی روابطشان شاید به عنوان گزینه آخر طلاق توافقی را انتخاب می کنند.

درخواست طلاق توافقی از سمت زوجین صورت می گیرد و طبق در خواست انجام شده و ثبت دادخواست طلاق توافقی دادگاه حکم دادخواست طلاق توافقی را صادر می کند.

همانطور که می دانیم هزینه  طلاق توافقی بر عهده زوجین می باشد. مدارک اصلی لازم برای این کار برگه دادخواست دادگاه می باشد و شناسنامه و کارت ملی هر دو طرف و سند عقد و نامه پزشکی قانونی این مدارک جزو مدارک اصلی برای انجام طلاق توافقی می باشند. 

مراحل انجام طلاق توافقی در کشور 

طبق مصوبات کشور که این تصور را دارند با برگزیدن درخواست طلاق توافقی از سمت زوجین بر جریان سریع تر شدن جدایی تاثیر می گذارد، اینطور نیست.

تمام دستگاه‌های اجرایی در این زمینه حتی با طلاق توافقی را با روندی کُند انجام می دهند و در همین حین سعی می کنند جلسات مشاوره ای برای آنها ترتیب ببینند که شاید مشکلات اگر جزئی باشد و زوج ها به شرایط حادی تبدیلش کرده اند، مشکل گشا شود.

این مشاوره ها که به صورت رایگان و اجباری برای هر دو طرف ترتیب داده می شود، در بسیاری از موارد این روند و مشاوره های رایگان جوابگو بوده است و دو طرف با خوشحالی به زندگی شان برگشته اند. این نهایت تلاش تمام این دستگاه های دخیل هستند که یک زندگی را سر و سامان داده و راه جدایی را در صورتی به آنها نشان داده شود که واقعا مشکل اساسی باشد، این در صورتی است که هر دو طرف با این موضوع کنار بیایند.  

روند طلاق توافقی در کشور در سالهای متمادی اصل موضوع اش فرق نکرده اما خب در طول زمان لوایح تازه ای به این قوانین اضافه شده در جهت بهتر شدن شرایط. 

اگر فرزندی وجود داشته باشد دو طرف بر سر حضانت آن به توافق رسیده باشند بدون هیچ درگیری فرزند به شخص مورد نظر سپرده می شود و اما طرف مقابل هم حق و حقوق خود را تحت هر شرایطی دارا می باشد.

درخواست طلاق توافقی باز هم ممکن است  زمانی پیش می آید که زن مدتی را در فقدان همسر سپری می کند، یا همسر  برای مدتی متمادی به جرمی مرتکب شده در زندان و مجازات به سر می برد. زن درخواست طلاق توافقی اش را ارائه می دهد و دادگاه با بررسی های کامل به پرونده او رسیدگی می کند که این کار هم به سادگی صورت نمی گیرد و از گذر کردن از مراحل خاص شرایطش ایجاد می شود.

ضربه های طلاق توافقی 

مهمترین آسیب های طلاق توافقی آسیب روحی و روانی می باشد که بر هر دو طرف وارد می شود حتی اگر به این فکر کنیم که خب این طلاق بر اساس توافق هر دو طرف صورت گرفته است. و سایر آسیب های جامعه شناسی و روانشناسی دیگری که از ابتدا گره گشایی نشده اند.  

جدایی یک رابطه با درخواست طلاق توافقی اتفاقا بسیار دردناک تر است چونکه هر دو سمت به مرحله ای از رابطه شان رسیده اند که چشم دیدن هم را ندارند و هر چند به ظاهر دوستانه جدا می شوند اما این به ظاهر دوستانه جدا شدن از هزار بار دشمنی هم بدتر است. 

شاید با بررسی ریشه ها و ضربه های طلاق توافقی از سمت روانشناسان و جامعه شناسان ممکن شود که عمق فاجعه را فهمید.

 

پیشگیری بهترین راه حلی است که قبل از درمان انجام می شود اگر مشاوره های قبل از ازدواج به شکل بیشتر و مداوم تری صورت گیرد و ریشه های آسیب شناسی در جامعه بررسی شود؛ که همه این کارها از لوازم شروع یک زندگی سالم است که کمک می کند به پایین تر آمدن آمار طلاق در کشور و کم شدن تعداد فرزندان طلاق هم که آسیب های جدی خواهند دید، می شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن