حق انتفاع و نقش وکیل امور ملکی در آن

حق انتفاع و اثبات ان یکی از دعاوی ملکی و در زمره وظایف وکیل ملکی است. براساس قانون، انتفاع عبارت است از حقی که

توسط ABDOOSNEWS در 4 آبان 1400

حق انتفاع و اثبات ان یکی از دعاوی ملکی و در زمره وظایف وکیل ملکی است. براساس قانون، انتفاع عبارت است از حقی که به موجب آن شخص می‌تواند از منافع مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد، استفاده کند. اگر ادعای حق انتفاع داشته باشید باید آن را اثبات کنید.

حق انتفاع در قانون و نقش وکیل ملکی در آن

معنای لغوی انتفاع کاملا مشخص است. یعنی نفع گرفتن و سود بردن. حق انتفاع بر طبق ماده 40 قانون مدنی عبارت است از: «حقی که به موجب آن شخص می‌تواند از مالی که عین آن مال دیگری است یا مالک خاص ندارد استفاده کند». به عبارت دیگر آنچه که در حق انتفاع موضوع اصلی است این است که در این نوع حق مال در مالکیت شخصی دیگر است و منافع نیز ملک شخص دیگری است و فقط شخص دارای حق انتفاع بدون داشتن حق مالکیت، فقط حق استفاده و بهره‌برداری از آن را دارد.

عقد و قراردادی که منعقد می‌شود لازمه انتقال حق انتفاع است. نکته مهم دیگر در مورد حق انتفاع این است که ملکی که حق انتفاع به آن داده شده، باید قابل استفاده باشد. یعنی منتفع بتواند از منافع حاصل از آن بهره‌مند شود و بتواند از آن ملک، زمین  یا خانه بهره‌برداری کند.

خب برای این‌که بتوانید حق انتفاع را اثبات کنید باید نسبت به قوانین و مقررات آگاهی داشته باشید، اگر این چنین نیست بنابراین باید به بهترین وکیل ملکی در تهران یا شهرستان محل اقامت خود که می‌شناسید مراجعه کرده و با کمک وی حق انتفاع خود را اثبات نمایید.

تفاوت حق انتفاع با حق ارتفاق با وکیل امور ملکی

آیا حق انتفاع همان حق ارتفاق است؟ برای این‌که تفاوت بین این دو را بهتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم حتما مشاوره از وکیل امور ملکی را فراموش نکنید.

بسیاری از مردم گمان می‌کنند این دو یکی هستند. اما باید بگوییم حق انتفاع براساس آنچه که قانون می‌گوید، یک حق مستقل برای منتفع است، در حالیکه حق ارتفاق یک حق فرعی و تبعی  (و نه مستقل) برای صاحب ملک در ملک دیگری است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو در مالکیت است. حق ارتفاق حقی است که دارنده آن حق، مالک است، در حالی‌که صاحب نفع یا  منتفع در حق انتفاع مالک منافع مال موضوع حق انتفاع نیست و فقط حق بهره‌برداری از منافع حاصله از آن را دارد.

از سوی دیگر حق ارتفاق مستقلات، قابل واگذاری به غیر نیست ولی حق انتفاع در صورتی که مباشرت صاحب نفع، در انتفاع شرط نشده باشد، مثل سایر حقوق مالی قابل واگذاری به غیر است.

تفاوت بعدی بین حق انتفاع و حق ارتفاق در این است که براساس قانون در دعاوی حق انتفاع آنچه که شرط صحت است قبض است اما حق ارتفاق به واسطه مالکیت و به صرف ایجاب و قبول، واقع می‌شود و نیازی به قبض ندارد.

همانطور که می‌بینید این موارد بسیار تخصصی بوده و لازم است درصورت داشتن هر سئوال یا قبل از اقدام به هر کاری با یک وکیل ملکی متخصص و باتجربه مشورت کنید. در مورد تخصص وکیل ملکی در دعوای افراز ملک مشاع بیشتر بدانید:

https://andishemoaser.ir/شرایط-افراز-املاک-مشاع-و-نقش-وکیل-امور-م/

وظایف وکیل ملکی در اقسام حق انتفاع

براساس آنچه که در قانون برای حق انتفاع پیش‌بینی شده است، این حق 5 قسم دارد که عبارتند از حق عمری، حق رقبی، حق سکنی، حق موبد و حبس مطلق. برای این‌که بدانید موضوع مورد نظر شما در کدام‌یک از این موارد قرار می‌گیرد و یا هرکدام از این موارد دقیقا به چه معناست، بهتر است به وکیل متخصص ملکی مراجعه کرده و از او راهنمایی و مشاوره دریافت کنید. اما باید توجه داشته باشید که ضرورتی ندارد تا طرفین حق انتفاع (مالک و منتفع) حق انتفاع خود را حتما در چارچوب این پنج قسم قرار دهند.

لزوم مراجعه به وکیل ملکی برای اثبات حق انتفاع

اثبات حق انتفاع هم به مانند سایر مسائل و دعاوی ملکی پیچیده و تخصصی است. اثبات حق انتفاع مسئله‌ای است که برای اقامه دعوای آن، فرد باید حتما دست پر باشد و با ادله و مدارک کافی به دادگاه‌ها و مراجع قضایی مراجعه نماید. درغیر این صورت در پرونده خود با شکست مواجه خواهد شد.

بسیاری از افراد به دلیل هزینه وکیل امور ملکی از مراجعه و دریافت مشاوره یا کمک گرفتن از تخصص وکیل املاک امتناع می‌کنند یا به تجربه و نسخه‌پیچی افرادی که موارد مشابه داشتند تکیه می‌کنند. اما اگر کمی در موضوع دقیق شوید خواهید دانست که مراجعه به یک وکیل امور ملکی متخصص و استفاده از تجربه و دانش وی برای شما بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی.

آخرین مطالب