حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق توافقی

آیا حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق توافقی امکان پذیر است؟ این مقاله جهت پاسخ دادن به سوال فوق برای شما هم

توسط ABDOOSNEWS در 10 اسفند 1400

آیا حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق توافقی امکان پذیر است؟ این مقاله جهت پاسخ دادن به سوال فوق برای شما همراهان گرامی تهیه و ارائه شده است.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی آسان ترین و سریع ترین راه جدایی است. این طلاق به زمان زیادی جهت دادرسی نیاز نداشته و بدون درگیری زوجین اتفاق می افتد. بر اساس این طلاق، توافق زن و مرد برای محکمه محترم بوده و قابل تایید است. 

برخلاف باور عموم نیاز نیست در این نوع طلاق زن حتما مهریه خود را ببخشد. بلکه باید طرفین در تمامی امور مالی و غیر مالی به یک زبان مشترک برسند. مواردی مانند اجرت المثل، مهریه، حضانت، محل و زمان ملاقات با فرزندان پس از طلاق و... در زمان ثبت دادخواست طلاق و یا حین جلسه دادرسی به صورت یک سند رسمی در دفاتر اسناد به ثبت می رسد.

سایت طلاق توافقی

مراکز مشاوره ای در سراسر کشور در نظر گرفته است تا زوجین حین اقدام به طلاق در این سامانه ثبت نام نمایند. ثبت نام زوجین در سامانه تصمیم انجام گرفته و پس از ثبت نام زوجین ملزم به گذراندن جلسات مشاوره در نظر گرفته شده هستند. پس از اتمام جلسات مشاوره چنان چه زوجین سازش نمایند، پرونده آنان بایگانی شده و در صورت عدم سازش، گواهی عدم انصراف از طلاق برای زوجین صادر می گردد. این گواهی جهت ادامه فرآیند طلاق لازم بوده و به امضای زوجین می رسد.

حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق توافقی

یکی از مهم ترین دغدغه های زوجین به خصوص زن پس از پایان مراحل اداری طلاق و جاری شدن صیغه طلاق، حذف نام همسر و مهر طلاق از شناسنامه است. با قوانین وضع شده خوشبختانه این موضوع با رعایت قوانین و شروط مشخصی که تعریف شده است، امکان پذیر است. 

برای حذف نام همسر از شناسنامه، زن باید به مراکز پزشکی قانونی مراجعه نموده و در صورت باکره بودن گواهی آن را اخذ نماید. اما چنان چه زن باکره نباشد، امکان حذف نام همسر تا پیش از ازدواج مجدد وجود نخواهد داشت.

هزینه طلاق توافقی

طلاق توافقی به کوتاه کردن پروسه جدایی معروف است. با این وجود ایم طلاق نیز مراحل خاص خود را دارد که طی کردن تمامی این مراحل الزامی می باشد. این مراحل دارای هزینه هایی هستند که به شرح زیر است:

پنج جلسه مشاوره اجباری که از سوی دادگاه ابلاغ شده و هزینه آن برای هر یک از زوجین به صورت مجزا پرداخت می شود. هزینه جلسات مشاوره در شهرهای مختلف متفاوت بوده و هزینه واحدی برای ذکر کردن وجود ندارد.

دادرسی از مراحل قانونی طلاق است که دارای هزینه هایی بوده که زوجین ملزم به پرداخت آن هستند.

هزینه های مراجعه به پزشکی قانونی جهت اخذ گواهی بکارت یا عدم بارداری در صورت عدم اقرار زوجین

هزینه جاری شدن صیغه در دفاتر طلاق و ثبت آن که بسته به عواملی چون محل دفتر و شرایط آن متغیر بوده و ثابت نیست.

آیا پس از طلاق زن و شوهر از هم ارث می برند؟

شروط مشخصی در قانون مدنی کشور در مورد تعلق ارث از زوجین به یکدیگر وجود دارد. این شروط به طور کامل در مورد طلاق توافقی صادق هستند. شروط نامبرده بدین شرح است که اگر طلاق زوجین غیر قابل رجوع و برگشت (طلاق از نوع رجعی) باشد و مرد پیش از تمام شده دوره عده زن از دنیا برود، زن مطابق با قوانین سهم الارث، از مرد ارث می برد.

جمع بندی

زوجین می توانند برای انجام طلاق توافقی، دادخواست طلاق توافقی خود را در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت نموده و پس از آن با انجام جلسات مشاوره و کسب گواهی های لازم، اقدام به طلاق نمایند. به امید آن که تمامی زندگی های مشترک سرشار از عشق بوده و بنیان هیچ خانواده ای متزلزل نگردد!

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن