جرم جعل وصیت و استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی برای پیگیری پرونده جعل سند

جعل سند به هرگونه دست‌کاری در یک سند به قصد ارائه به جای اصل گفته می‌شود که  بر خلاف حقیقت و به

توسط ABDOOSNEWS در 10 آبان 1400

جعل سند به هرگونه دست‌کاری در یک سند به قصد ارائه به جای اصل گفته می‌شود که  بر خلاف حقیقت و به ضرر دیگری یا دیگران است.

متاسفانه امروزه بحث کلاهبرداری و جعل سند در جامعه به میزان قابل توجهی گسترش پیدا کرده است. اما باید بدانید موضوعات مربوط به جعل به طور کلی بسیار دشوار و پیچیده است بنابراین اگر به دنبال پیگیری پرونده‌ای مربوط به جعل سند وصیت هستید حتما باید مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی دریافت کنید. چرا که در پرونده های جعل اسناد، داشتن آگاهی از قوانین معیار و ملاک بسیار مهمی در تعیین سرنوشت پرونده است. 

جعل سند چیست و به چه کسی جاعل گفته می‌شود؟

جعل سند همانطور که گفتیم یعنی فردی نوشته یا امضایی را تغییر دهد یا آن را به گونه‌ای که مورد نظر خودش است و حقیقت ندارد به وجود آورد. 

جاعل به معنی جعل کننده است و به فردی که می‌خواهد دروغ را جایگزین حقیقت کند و با این کار به دیگری ضرری می‌رساند می‌گویند. در این‌جا منظور کسی است که وصیتنامه متوفی را دست کاری کرده و آن را به نفع خود تغییر داده است.

https://khaandaniha.ir/news/2321644/شرایط-دریافت-مشاوره-حقوقی-تلفنی-و-استفاده-از-آن-در-فرآیند-طلاق

مشاوره حقوقی تلفنی و نقش آن در پرونده‌های جعل  وصیتنامه

مثال‌هایی از جعل عبارتند از: جعل وصیتنامه، جعل احکام دادگاه، نوشتن سند، تراشیدن یا خراشیدن کلمه یا قسمتی از یک سند، تقلید امضا فرد دیگر، جعل مهر، منگنه، تمبر یا علامت شرکت یا موسسات دولتی یا غیر دولتی، اضافه کردن کلمه به متن، تغییر تاریخ یک سند یا چک، جعل مدرک تحصیلی، جعل اسناد رسمی و غیررسمی، جعل اسکناس و سکه، شرکت در آزمون به جای دیگری، صدور گواهی خلاف و غیرواقعی.

فرایند رسیدگی به انواع جعل و به خصوص جعل وصیتنامه که توسط جاعلان صورت می‌گیرد پیچیده بوده و باتوجه به این‌که مجازات جعل می‌تواند در برخی موارد بسیار سنگین باشد، اثبات این موضوع یا دفاع در مقابل این اتهام پیچیدگی‌هایی دارد و توصیه می‌شود حتما از یک مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید و از یک وکیل تلفنی کمک بگیرید.

انواع جعل و استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی در آن ها

اگر به دنبال آگاهی از انواع جعل هستید حتما مشاوره وکالت تلفنی با بهترین مشاور حقوقی و یا استفاده از وکیل تلفنی را فراموش نکنید. اما انواع جعل به صورت کلی عبارتند از:

جعل  مادی: جعل مادی به جعل ظاهری در نوشته یا سند گفته می‌شود.

جعل معنوی: در جعل معنوی باطن سند یا محتوا تغییر پیدا می‌کند به طوری که ظاهرا هیچ گونه تغییری در آن یافت نمی‌شود. این نوع جعل معمولا توسط مامورین دولت اتفاق می‌افتد، مانند زمانی که قسمتی از اظهارات شاکی یا شاهدین را حذف نماید.

عواملی که باعث می‌شود جرم جعل تحقق پیدا کند:

  • شباهت مورد جعل شده با اصل
  • تحریف سند اصلی 
  • قابلیت ضرر زدن

دادگاه کیفری یا حقوقی، کدام نهاد برای رسیدگی به جرم جعل درنظر گرفته شده است؟

در پاسخ باید گفت رسیدگی به جرم جعل و استفاده از سند مجعول در دادسراها و محاکم کیفری صورت می‌گیرد و در محاکم حقوقی صرفا به ادعای جعل و اظهار انکار پرداخته می‌شود.

جرم جعل طبق قانون دارای سه رکن است: رکن مادی، رکن معنوی و رکن قانونی. 

مجازات جرم جعل و نقش مشاوره حقوقی تلفنی در بهبود روند پرونده

اگر با یک مشاورحقوقی متخصص صحبت کنید به شما خواهد گفت برای تعیین میزان مجازات جاعل باید چند مورد را درنظر داشته باشید: اول این‌که جعل در اسناد رسمی بوده یا اسناد عادی. نکته بعدی این‌که جاعل از افراد معمولی بوده یا از کارمندان و مقامات دولتی. در این صورت مجازات جرم نیز متفاوت خواهد بود. 

نکته مهمی که باید بدانید این است که جرم جعل یک جرم غیرقابل گذشت است و حتی رضایت دادن شاکی خصوصی، جاعل را از مجازات کیفری معاف نمی‌کند. جعل جز جرایم قابل تعلیق نیست و مجرم باید حبس شود و جزای نقدی را پرداخت نماید.

نقش مشاوره حقوقی تلفنی در جرم جعل

در جرم جعل سند چه شاکی و چه متهم به جعل، نسبت به قوانین و مقرارتی که در مورد جاعل و جعل وجود دارد، آگاهی ندارند. از سوی دیگر شکایت کیفری جعل نیاز به تنظیم شکوائیه دارد. دریافت مشاوره حقوقی و مشورت با وکیل تلفنی به شما خواهد کرد تا نسبت به مراحل و فرایند شکایت و حق و حقوق طرفین اطلاعات لازم را به دست آورید.

با استفاده از مشاوره حقوقی تخصصی زمان کم‌تری برای اثبات جرم جعل سند یا برطرف کردن اتهام صرف می‌شود.

ممکن است مشاور حقوقی با شنیدن اظهارات شما و باتوجه به موضوع مورد نظرتان، به شما پیشنهاد استفاده از یک وکیل متخصص را بدهد. اگر شما از یک وکیل متخصص نیز استفاده کنید دیگر نیازی به حضورتان به عنوان شاکی در دادگاه نخواهد بود. چراکه وکیل می‌تواند برای جبران ضرر و زیان موکل و محکومیت شخص حضور پیدا کند. 

با توجه به موارد گفته شده و پیچیدگی‌هایی که در زمینه جعل اسناد وجود دارد بهتر است از هر گونه اقدام بدون مشورت اجتناب نمایید و نسبت به دریافت مشاوره حقوقی تلفنی اقدام نمایید.

آخرین مطالب