توضیحاتی درباره قراردادهای مشاوره فروش

یکی از قراردادهای کاربردی جهت گسترش و رونق بیشتر مشاغل، قرارداد مشاوره فروش و بازاریابی است. قرارداد مشاوره فر

توسط ABDOOSNEWS در 1 تیر 1401

یکی از قراردادهای کاربردی جهت گسترش و رونق بیشتر مشاغل، قرارداد مشاوره فروش و بازاریابی است. قرارداد مشاوره فروش از انواع قراردادهای بازاریابی به شمار می آید. بازاریابان به عنوان یک واسطه‌ برای انجام معاملات شناخته میشوند، اما در واقع زمینه کاری آنها  بسیار گسترده تر و تخصصی‌تر از کاری که یک واسطه یا دلال انجام میدهد، میباشد. تعداد زیادی از کسب و کارها، به منظور رونق و توسعه بیشتر فعالیت شان از بازاریابان مجرب کمک می‌گیرند. همچنین، کار با بازاریابان برای مشاغلی که تازه شروع به کار کرده اند نیز بسیار کاربردی میباشد.

گستردگی بازاریابی به قدری است که می‌توان گفت معاملات بخش کوچکی از این حرفه است. به همین خاطر، فقط برخی اوقات از عنوان قرارداد مشاوره بازاریابی و فروش استفاده می‌شود. در این عنوان، مبحث فروش از بازاریابی تفکیک شده است. البته نمیشود ادعا کرد که این دو از یکدیگر جدا هستند، ولی بازاریابان به جز موضوع معامله محصول یا معرفی خدمات، به فعالیت‌های دیگری نیز مشغول میباشند. از برترین و مهمترین موارد حرفه بازاریابی میتوان مشاوره، بررسی و ارزیابی بازار را نام برد.

اهداف مربوط به تنظیم قرارداد مشاوره فروش

بازارمشاغل، تولید، تجارت و حتی خدمات رسانی، بسیار تخصصی گشته است به صورتیکه برای اینکه در هر عرصه حضور موثر دشته باشیم، میبایست اطلاعات و دانش ویژه‌ای کسب کنیم. تمام مشاغل به شکلی با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط هستند. شیوه برقراری ارتباط، جذب اعتماد مخاطبان، جلب رضایت مشتریان و شناسایی سلیقه و درخواست آنها از اصلی ترین موارد پیشرفت و گسترش کسب و کار است. برای موفقیت در این راه، باید از گذشته و تاریخچه حرفه خود اطلاع کافی داشته باشید و از جدیدترین و به روزترین مسائل و تغییراتی که در زمینه شغلی تان اتفاق می افتد، آگاه باشید.

داشتن این دانش موجب میشود تا بتوانید در بازار و میان رقبا خود را نگه دارید. ماندگاری و فعالیت مداوم مشاغل به ارتباط مستقیم با مشتری، جذب مشتری و جلب رضایت او بستگی دارد. تمامی این موارد وابسته به شناخت جامعه هدف میباشد. جامعه هدف شغل شما، اشخاصی هستند که متقاضی محصول یا خدمات میباشند. شما فکر میکنید از چه طریقی می‌توانید به این اطلاعات و دانش اختصاصی در حوزه کاری خود برسید؟

جواب سوال شما استفاده از یک بازاریاب حرفه‌ای برای دریافت مشاوره و راهنمایی است.

عده زیادی از صاحبان مشاغل برای پیشرفت و گسترش کسب و کار خود،از مشاوران متخصص در حوزه بازاریابی کمک میگیرند. با عقد قرارداد مشاوره فروش و بازاریابی این همکاری میسر می‌شود.

نمونه ای از قراردادهای مربوط به مشاوره بازاریابی

به دو صورت میتوان نمونه قراردادهای مشاوره فروش و بازاریابی را تنظیم نمود. هر مورد از انواع این قراردادها در دسته بندی به خصوصی قرار گرفته و میبایست به همان نسبت، پیروی قوانین مربوطه باشند. از انواع این قراردادها میتوان موارد زیر را نام برد:

قراردادهای مشاوره بازاریابی مربوط به اداره کار

این دسته از قراردادهای مشاوره فروش و بازاریابی به شکل قراردادهای استخدامی و طبق قوانین کار تنظیم میگردند. مشاغل بزرگ جهت بررسی و تحلیل بازار محصولات خود، به نیروی های مجرب و دارای تخصص نیاز دارند که بتوانند از شرایط بازار و نوسانات آن اطلاع داشته باشند. بازاریابان با امضا کردن قرارداد کار، در شرکت استخدام می‌شوند. بازاریابان در کنار مسئولیت‌های بازاریابی که دارند، موظفند به شکل پی در پی و مستمر بازار محصولات مربوطه را بررسی ‌کنند. بازاریابان به منظور بهتر شدن کیفیت و نحوه عرضه محصولات و خدمات، ایده‌های مناسبی را ارائه می‌دهند. تنظیم این قراردادها، حتما باید طبق قانون کار باشد.

قراردادهای مشاوره بازاریابی و فروش به شکل همکاری

نوع دیگر از همکاری که بین بازاریابان متخصص و صاحبان مشاغل صورت میگیرد، یک قرارداد است که به شکل یک همکاری دو طرفه تنظیم می‌شود. در این قراردادهای همکاری، بازاریابان، سهمی در بخشی از درآمدی که محصول یا خدمات به آن میرسد، دارد. لازم به ذکر است شراکت در سهم  تنها در مواردی صورت میگیرد که بازاریابان مستقیما در انجام معامله نقش داشته باشند.

در این نوع از قراردادها، بازاریابان در جهت گسترش و رونق کسب و کار و همچنین افزایش درآمد، تمام اطلاعات و مهارت خود در حوزه شرایط بازار محصول را در اختیار به طرف مقابل ارائه می‌دهد. این کار باعث میشود که درآمد افزایش پیدا کند. افزایش درآمد سبب میگردد تا به شکل غیر مستقیم درآمد بازاریاب نیز افزایش یابد. این نوع از قراردادها به شکل یک قرارداد همکاری و با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شوند. براساس این ماده قانون مدنی، میتوان به شرط رعایت قانون، به هر شکلی  با یکدیگر توافق کرده و قرارداد  را امضا نمود.

قراردادهای مشاوره فروش و  بازاریابی

یک نوع دیگر از قراردادهای مشاوره فروش و بازاریابی وقتیست که در جستجوی یک مشاور متخصص هستیم که توانایی این را داشته باشد که ایده‌ها و طرح‌های کاربردی را ارائه کند که از طریق آنها، کسب و کار گسترش یافته و منجر به افزایش درآمد شود. پیشتر هم گفتیم که، زمینه‌های شغلی بسیار تخصصی شده است. بعنوان مثال اگر کار شما تولید محصولات آرایشی و بهداشتی باشد و قصد داشته باشید که یک محصول جدید به محصولات قبلی خود اضافه نمائید، حتما باید از کمک یک مشاوراستفاده کنید.

اگر مشاوری که انتخاب میکنید یک مشاوره فروش و بازاریابی باشد، توانایی این را دارد که به شما آگاهی دهد که در زمان فعلی چه محصولی بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و  یا اینکه با توجه به محدوده جغرافیایی که در آن قرار دارید، استقبال مردم از چه محصولی میتواند بیشتر باشد. این موارد کمک می‌کند که درصد خطر و خطای کمتری برای افزایش محصول و ارائه آن به بازار داشته باشید. این قراردادها که از انواع قراردادهای مشاوره به شمار می آید، به این شکل است که مشاوره فروش و بازاریابی در قبال ارائه مشاوره به شما، دستمزد دریافت می‌کند.

میزان اعتبار و درست بودن قراردادها 

معتبر بودن و صحت هر یک از قراردادها به شرط آن صورت میگیرد که کلیه مفاد قانون در آن رعایت گردد. اگر در زمان عقد قرارداد، به مفاد قانونی مربوطه توجه شده باشد و هیچگونه توافقی خارج از آن قوانین صورت نگرفته باشد، قرارداد درای اعتبار بوده و صحیح میباشد. قانون در مورد هر یک از انواع  معاملات، مفاد به خصوصی را در نظر گرفته است. بعنوان مثال قراردادهای کاری با بازاریابان، اگر به شکل رابطه کارگری و کارفرمایی باشد، حتما باید طبق قانون صورت گیرد. در سایر قراردادها هم، قانون مدنی شروطی را در نظر گرفته است. ماده 10 قانون مدنی، کاده قانونی است که حکم به آزادی قراردادها می‌دهد. بر حسب این ماده قانون می‌توان قراردادهای گوناگونی تنظیم نمود که همگی آنها دارای اعتبار باشند.

​نحوه نوشتن و ویرایش کردن متن قراردادها

پیش از انعقاد قراردادها، باید هر دو طرف با یکدیگر صحبت کنند. در این مذاکرات، طرفین شرایطی را اعلام میکنند و توافقاتی میان شان صورت می‌گیرد. توافقات بین طرفین در قالب یک قرارداد تنظیم می‌شود. برای تنظیم قراردادها میبایست حتما به توافقات و شروطی که اعلام شده توجه گردد. اگر قصد امضا قرارداد مشاوره فروش و بازاریابی را دارید، توجه کنید که تمام شروط مورد نظرتان در متن قرارداد  قید شده باشد. قراردادها اسناد قانونی و دارای اعتبار هستند. در متن قراردادها تعهداتی که صاحبان مشاغل دارند و همچنین تعهداتی که بازاریابان دارند، ذکر می‌شود. به همین دلیل، اگر در زمان همکاری، از جانب هر یک از دو طرف تخلفی صورت گیرد، با استناد به متن قرارداد می‌توان از آن فرد شکایت نمود.

موضوعات مربوط به قراردادهای مشاوره فروش و بازاریابی

ارائه انواع خدمات مشاوره به منظور بازاریابی، موضوع اصلی قرارداد مشاوره فروش و بازاریابی است. توصیه می‌کنیم که در این بخش از قراردادها، به شکل کاملا دقیق به کسب و کار خود اشاره نموده و در خصوص محصولات و یا خدماتتان توضیح دهید. بر اساس این قراردادها، مشاور تعهد دارد که درباره حوزه فعالیت شما مشاوره های لازم را ارائه داده و به شما کمک کند.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن