بهترین راهکارهای برای اجرای مراحل طلاق توافقی

اختلاف و ناسازگاری بین زوجین باعث میشود که آنها تصمیم به طلاق بگیرند. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که بسی

توسط ABDOOSNEWS در 3 بهمن 1400

اختلاف و ناسازگاری بین زوجین باعث میشود که آنها تصمیم به طلاق بگیرند. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که بسیاری از زوجین به دلیل اینکه مرحله دادرسی آن کوتاهتر است و تصمیمات و توافقت آنها مورد تایید دادگاه است، این روش جدایی از یکدیگر را انتخاب میکنند. 

طلاق توافقی شامل مراحل و نکاتی است که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تعریف طلاق توافقی

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و مرد در مورد تمام مواردی که در طلاق اهمیت دارد مانند پرداخت مهریه، پرداخت نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان و ... به توافق میرسند. در این نوع طلاق زوجین بدون درگیری با یکدیگر از هم جدا میشوند و توافقات آنها برای دادگاه محترم و قابل تایید است. این توافقات میتواند در جلسه دادرسی و یا قبل از آن به صورت رسمی در دفاتر اسناد به ثبت برسد. 

مراحل انجام طلاق توافقی

  1. ثبت نام در سامانه تصمیم

براساس قانون تصویب شده در سال 91، زوجینی که قصد دارند به صورت طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند، تنها کاری که می بایست انجام دهند این است که در سامانه ای به نام "تصمیم" برای انجام مشاوره ثبت نام نمایند. در این سامانه با تعیین تاریخ دقیق، زوجین به یکی از مراکز مشاوره ارجاع داده میشوند.

  1. انجام مشاوره در مراکز مشاوره 

در مراکز مشاوره به گفتگو با زوجین می پردازند و سعی در سازش بین زوجین دارند. در صورتی که سازشی اتفاق نیفتد، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آنها صادر میشود. 

  1. حضور در دادگاه

در این مرحله زوجین باید با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق، به دفاتر قضایی مراجعه کرده و برای ثبت نام و تعیین زمان و شعبه دادگاه اقدام نمایند. دادگاه پس از بررسی نظرات آنها، یک جلسه مشاوره در دادگاه را برای آنها تعیین میکند و در صورت عدم سازش بین زوجین گواهی عدم امکان سازش برای آنها صادر میشود.

  1. مراجعه به دفاتر ثبت طلاق

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، زوجین تا سه ماه فرصت دارند با در دست داشتن این گواهی به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند و در حضور سر دفتر صیغه طلاق بین آنها جاری شود. 

اهمیت وکیل در طلاق توافقی

زن و مرد میتوانند تمام مراحل انجام طلاق توافقی را به وکیل بسپارند. در این صورت نیازی نیست که آنها به دادگاه مراجعه کنند و وکیل طلاق توافقی میتواند تمام مراحل مربوط به طلاق توافقی را انجام دهند. زوجین پس از درخواست طلاق توافقی و امضای برگه های توافق، می توانند مابقی کارهای حقوقی و قانونی از جمله دادخواست طلاق توافقی و ثبت دادخواست طلاق توافقی را به وکیل بسپارند.

البته باید یادآور شد که خود زوجین باید ثبت نام در سامانه قضایی را انجام دهند که می بایست در دفاتر الکترونیک قضایی انجام شود. در طول مراحل دادرسی اگر زن باکره است، باید به پزشکی قانونی جهت دریافت گواهی مراجعه کند و در صورت بارداری نیز باید تست بارداری را در آزمایشگاه معرفی شده توسط دادگاه انجام دهد.

شرایط طلاق توافقی

از آنجایی که طلاق توافقی تمام موارد طلاق براساس توافق بین زوجین انجام میشود، زوجین باید در تمام مسائل اصلی و فرعی طلاق به توافق رسیده باشند تا دچار مشکل نشوند. این مسائل به نوعی شروط طلاق توافقی به حساب می آیند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • پرداخت مهریه: در طلاق توافقی مهریه میتواند توسط زن بخشیده شود و یا اینکه تمام آن یا قسمتی از آن به او پرداخت شود. بنابراین مهریه جزو مسائلی است که زوجین قبل از انجام طلاق باید در مورد آن به توافق برسند.

  • پرداخت نفقه: نفقه جزو حقوق زن است که باید پرداخت شود. پرداخت نفقه نیز جزو شروطی است که زن و مرد در مورد آن باید به توافق برسند. 

  • اجرتالمثل: اجرتالمثل نیز جزو حقوق مالی زن محسوب میشود که از نظر اهمیت پس از مهریه و نفقه قرار میگیرد و پرداخت آن به اثبات زوجه بستگی دارد.

  • حضانت فرزندان: از مهمترین شرایط طلاق توافقی، حضانت فرزند است که زن و مرد در مورد آن باید به توافق برسند و نظر آنها برای دادگاه محترم خواهد بود. در صورت عدم توافق در حضانت فرزند، دادگاه براساس قانون حکم حضانت فرزندان را صادر میکند.

مدت زمان طلاق توافقی

طلاق توافقی نسبت به سایر اقسام طلاق روند سریعتری دارد چون توافقات لازم بین زن و مرد شکل گرفته و دادگاه نیز برای صدور حکم طلاق وسواس زیادی به خرج نمی دهد. با این حال به علت اجباری بودن مشاوره قبل از طلاق توافقی و طی شدن مراحل طلاق، ممکن است روند طلاق تا 45 روز طول بکشد. هرچند مواردی مانند نوع شهر محل سکونت و زمان ارائه دادخواست میتواند در روند بررسی دادخواست شما تاثیر بگذارد و گاهی زمان آن بیشتر خواهد بود.

هزینه طلاق توافقی

پروسه طلاق توافقی اگرچه ممکن است کوتاه باشد اما دارای مراحلی است که باید طی شوند. کلیه این مراحل به تفکیک هزینه ها برای زوجین خواهد داشت که به بررسی آنها می پردازیم:

  • جلسات مشاوره اجباری در مراکز مشاوره که از سوی دادگاه تعیین میشود و هزینه آن بسته به شهر محل زندگی متفاوت است.

  • مراحل ثبت نام در سامانه قضایی، درخواست طلاق توافقی، درخواست دادرسی، ثبت درخواست طلاق توافقی  و ... هرکدام شامل هزینه هایی برای زوجین میباشد که باید به طور جداگانه از طرف هر کدام از آنها پرداخت شود .

  • هزینه آزمایش بارداری و یا هزینه مراجعه به پزشکی قانونی برای دریافت گواهی بکارت (در صورت عدم اقرار زوجین)

  • هزینه دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق جهت جاری کردن صیغه طلاق بین زوجین

  • در کنار این هزینه ها اگر از وکیل طلاق توافقی برای افزایش سرعت روند مراحل قانونی طلاق و تنظیم دادخواست طلاق توافقی کمک گرفته شود، باید هزینه حق الوکاله نیز به هزینه های بالا اضافه نمود.

نتیجه گیری:

طلاق توافقی یکی از اقسام طلاق است که انجام آن بر مبنای توافق زوج و زوجه شکل گرفته است. زوجین در طلاق توافقی باید در کلیه مسائل مالی و غیر مالی به توافق رسیده باشند تا بتوانند گواهی عدم امکان سازش را دریافت نمایند. در صورتی که مراحل انجام طلاق توافقی به وکیل سپرده شود، علاوه بر کوتاه شدن پروسه انجام طلاق، جز در موارد ضروری نیاز به حضور مداوم زوجین در دادگاه نیست.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن